נפל פגם בשימוע שביצעתם לעובד? תשלמו פיצוי עשרות אלפי שקלים / מערכת...

נפל פגם בשימוע שביצעתם לעובד? תשלמו פיצוי עשרות אלפי שקלים / מערכת HRUS

מי צריך לבצע שימוע, למה בכלל צריך לבצע שימוע לעובדים טרם פיטוריהם, באיזה שלב של ההחלטה צריך לבצע את השימוע ומתי השימוע נחשב לא תקין וגורר פיצוי מוגדל?

שיתוף
פיטורין

מי צריך לבצע שימוע, למה בכלל צריך לבצע שימוע לעובדים טרם פיטוריהם, באיזה שלב של ההחלטה צריך לבצע את השימוע ומתי השימוע נחשב לא תקין וגורר פיצוי מוגדל.

חובת שימוע לעובד הינה דרישה בלתי מתפשרת של בתי הדין לעבודה הנוגעת לדרך סיום יחסי עובד מעסיק. בשנים האחרונות הפכה חובת שימוע לעובד לתנאי שבלעדיו המעסיק לא יכול לפטר עובדים כדין.

אם כן מה זה בעצם שימוע?

שימוע הוא הענקת האפשרות לעובד להשמיע את דברו בטרם תתקבל החלטה שעלולה להביא לסיום העסקתו ובנוסף, גם יש לה השפעה רבה על יכולתו לממש את זכויותיו.

בבסיסה של הדרישה לביצוע שימוע ניצבת התפיסה לפיה ראוי להחיל במערכת יחסי העבודה, עקרונות בסיסיים של צדק והוגנות, ובכלל זה את העיקרון שלפיו אין לנקוט פעולה נגד אדם בטרם ניתנה לו האפשרות להשמיע את טענותיו.

מה קורה אם לא מבצעים שימוע?

הפרת חובת השימוע מהווה פגם בהליך סיום יחסי העבודה ויכולה לשמש בסיס לתביעה של העובד שפוטר, בבתי הדין לעבודה. במקרים בהם לא היה שימוע או שהשימוע לא בוצע כפי שצריך לבצעו על פי דין, בתי הדין פוסקים פיצויים בגין פיטורים שלא כדין בסכומים שהם מעבר לפיצויי הפיטורים הרגילים.

מה קובע החוק בנוגע לעריכת שימוע? 

מתברר ששימוע בהקשר של יחסי העבודה אינו נובע מחוק כלשהו. השימוע הוא תוצאה של פסיקות בתי הדין לעבודה שבמהלך עשרים השנים האחרונות הפכו דרישה זו לדרישה יסודית, בסיסית וחסרת פשרות במשפט העבודה.

אחת השאלות שמעסיקים בדרך כלל שואלים היא, האם חובת השימוע תקפה גם לחברות קטנות, או חברות  שנאבקות על חייהן ונאלצות לפטר פיטורי צמצומים.

מתברר שאין 'פטורים' לאף חברה בשום סדר גודל. וגם בפיטורי צמצומים חייבים לערוך שימוע טרם ההחלטה על הפיטורים.

בפסיקה של בית הדין הארצי לעבודה נכתב כי: "זכות הטיעון עומדת לעובד במלוא הדרה כלפי המעסיק הפרטי, בה במידה שעומדת היא לו כלפי המעסיק הציבורי".

במילים אחרות, חובת השימוע מחייבת כל מעסיק באשר הוא. מעסיקים רבים תוהים למה נועד השימוע אם ממילא הם כבר החליטו לפטר את העובד, ומבחינתם אין דרך חזרה.

מתי, באיזה שלב, לבצע את השימוע?

ראשית, השימוע חייב להתקיים לפני שמקבלים את ההחלטה הסופית לפטר. שכן מטרתו של השימוע היא לבדוק האם ניתן להעסיק את העובד בתפקיד אחר, בחטיבה אחרת, במשכורת אחרת וכו.

לרוע המזל, מעסיקים רבים לא מתייחסים אל השימוע בכל כובד הרצינות. התוצאה היא קיום שימוע רק כדי לצאת ידי חובה.

בתי הדין לעבודה יודעים בדיוק מתי השימוע בוצע כהלכה ומתי לא?

חשוב לדעת שבתי הדין מאתרים באופן מיידי התייחסות מזלזלת לשימוע. אחד האינדיקטורים לכך הוא טקס ריק מתוכן, מכתב זימון לשימוע שאינו עומד בכל הכללים וכו.

ברגע שיש ראיה לכך שהשימוע בוצע לאחר שכבר התקבלה ההחלטה לפטר, בתי הדין לעבודה רואים בו מלאכותי, ולכן לא תקין.

כל שימוע שנערך בלי שלמעסיק יש כוונה אמיתית וכנה לכלול את טענות העובד בתוך מערכת השיקולים בנוגע לפיטוריו, נחשב לשימוע שנפלו בו פגמים, והמעסיק לא יצליח לחמוק מפיצוי מוגדל.

שימו לב, שופטי בתי הדין לא אוהבים שמנסים לרמות אותם. והם יודעים היטב מתי השימוע היה אמיתי וכן, ומתי הוא בוצע רק כדי להתחמק מעונש.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה