מגמות חדשות באמצעי הפיקוח על עובדים

מגמות חדשות באמצעי הפיקוח על עובדים

ישנם אמצעים רבים לאיסוף וניתוח נתונים על העובדים. השאלה היא לאיזו מטרה אוספים אותם. האם לצורך רווחת העובד או לאכיפת משמעת?

שיתוף
טכנולוגיות משאבי אנוש

מעסיקים משתמשים בניתוחים כדי להבין מה מפעיל את העובדים שלהם. יש להם יותר נתונים מאי פעם על העובדים בזכות טכנולוגיה וכלים רבים יותר לנתח נתונים אלו. אך האם על מעסיקים לנטר את האנשים שעובדים עבורם כפי שמנטרים מכונות וציוד? האם ניתן לחזות את התנהגותם ולתמרן אותה באותה דרך? האם זה מוסרי בכלל לנסות לעשות? את השאלות האלה מעלה ברנרד מאר, מנכ"ל Advanced Performance Institute, באתר משאבי אנוש HR Magazine.

ממאמרו של מאר עולה כי תגי זיהוי עובדים, הפועלים באמצעות גלי רדיו, מאפשרים לחברות לעקוב אחרי תנועת העובדים שלהן במקום העבודה וגם לנטר גלי קול כדי לזהות עד כמה מתוחים או רגועים הם כאשר הם מדברים (עם לקוח, עמית או מנהל).

אכן למידע שנאסף, אם מנתחים אותו היטב, מבינים את המסקנות העולות ופועלים על מנת ליישמן, יכולות להיות השפעות חיוביות על רווחי העסק. כך לדוגמה, מעסיק קמעונאי היה מסוגל להגדיל מכירות ב-15% לאחר שהבחין שלנוכחותו של עובד מסוים באזורים מסוימים בחנות יש השלכה על המוצרים שנמכרו, בעוד שבאזורים אחרים הייתה לה השפעה מועטה מאוד. אבל המוצרים אינם מוגבלים לעסקים שבהם העובדים נעים באופן קבוע. היו מעסיקים שתיעדו את פעילות העובדים בסביבה משרדית: כמה זמן עובדים נמצאים ליד השולחנות שלהם? כמה זמן העבירו באינטראקציה עם עובדים אחרים? עם מי דיברו? באיזה מרחק עמדו זה מזה כאשר שוחחו? ועד כמה נלהבים היו בפגישות?
אולי זה נשמע כמו ספר של אורוול, אבל האופן שבו האמצעים הללו מתקבלים על ידי העובדים תלוי כנראה בשימוש שנעשה בהם. אם משתמשים בכלים אלה ככלי לאכיפת משמעת, אין ספק שהם יעוררו התנגדות. אך כאשר משתמשים בהם כדי להשיג מבט כללי על החברה, יהיו פחות תלונות ויותר הבנות שימושיות.

Bank of America, שמשתמש ב"תגים חכמים" כדי לעקוב אחרי תנועת העובדים, טוען שמדדי הביצועים השתפרו ב-23% וכי רמות המתח (שנמדדו על ידי ניתוח קולותיהם של העובדים) ירדו ב-19%, פשוט כי אפשרו לעובדים לצאת להפסקות ביחד כאשר נזקקו לזאת.

טכנולוגיה לבישה יכולה להוביל לפריצת דרך בהיבט של איסוף נתונים על העובדים וניתן לרתום אותה כדי לקדם את רווחת העובדים. למשל רצועת Up מנטרת את השינה ויכולה להעיר את האדם כשהוא בשלב השינה הקלה במקום בשלב השינה העמוקה ולעזור לו להסתגל לאזורי זמן שונים. ניתן לאסוף כמות עצומה של נתונים על האנשים שלובשים את הרצועה – החל מצריכת קלוריות דרך פעילות גופנית ועד דפוסי שינה. האם זה חודרני? האם העובדים בוטחים בחברה שלא תשתמש לרעה בנתונים מסוג זה?

סמנכ"ל/ית משאבי אנוש? הירשם/הירשמי עוד היום לפורום סמנכלי HR – פרטים והרשמה כאן

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה