מראיין? 5 סימני אזהרה לשים לב אליהם במהלך הראיון

מראיין? 5 סימני אזהרה לשים לב אליהם במהלך הראיון

בחיים אין ערובות ואי אפשר לנבא איזה מועמד מבטיח יתגלה כעובד מאכזב. אבל עם מעט תשומת לב בזמן הראיון, בהחלט אפשר לצמצם את הסיכון. 5 תמרורי אזהרה בולטים שלא כדאי לכם להתעלם מהם

שיתוף
ראיון עבודה

ראיון עבודה

איך אפשר לנבא איזה מועמד יתגלה ככוכב המצטיין של הארגון ואיזה יתגלה כגיוס לא מוצלח בעליל? התשובה היא שאי אפשר. בזמנים בהם מרואיינים כבר מתורגלים היטב "לשחק את המשחק" בראיונות עבודה ולהגיע אליהם עם תשובות מוכנות מראש לשאול הנפוצות – ייתכן שייווצר לגביהם מצג שווא, שאינו משקף בהכרח את המציאות. ההשלכות של גיוס לא מוצלח יכולות להיות לא נעימות ולבזבז זמן יקר, משאבים וכסף לארגון.

שם המשחק: תשומת לב לסימני האזהרה

כאשר תהליך הגיוס הנו ארוך, סבוך ועמוס במשתנים,  חשוב שתנסו לשים לב לקיומם של מספר סימנים מקדימים קבועים מראש בהתנהלותו של המרואיין שמולכם, שאולי יחסכו לכם גיוס כושל. בתום הראיון, ואולי אף במהלכו, שאלו את עצמכם את השאלות הבאות:

  1. האם המועמד איחר לראיון?
    אי דייקנות וחוסר עמידה בלוחות זמנים מעידים על חוסר כבוד והיעדר רצינות כלפיכם וכלפי הארגון. יש מקרים בהם האיחור הוא בלתי נמנע, אבל "ריב ענק עם המוסכניק" הוא לא סיבה טובה מספיק לאחר למועד שנקבע בזמן הנקוב.
  2. האם המועמד שידר חוסר הכנה?
    מועמד שמבקש להיות הדובר של הארגון מגיע מבלי להבין את האג'נדה הכללית שלו? כנראה שצריך לוותר על שירותיו. מועמד המעוניין באמת לעבוד בארגון שלכם יעשה כל מאמץ אפשרי כדי להשיג זאת – ולכל הפחות לרכוש רקע בסיסי על הארגון ו/או בעלי התפקידים בו, כדי להגיע מוכן ככל האפשר.
  3. האם לרזומה ולהמלצות של המועמד יש "גב"?
    בקורות החיים נכתב "המלצות יימסרו לפי דרישה". אולם משעלתה הדרישה, הוא מתחמק מלתת שמות של ממליצים. במקרה כזה שימו לב כי לא רק שהמועמד לא סיפק הוכחה להמלצה על טיב העבודה שלו, הוא גם שיקר בנוגע לקיומה.
  4. האם המועמד מתייחס באופן שונה לבעלי סמכויות שונים?
    חשוב לא פחות מיחס מכבד של המועמד אל הממונים עליו הוא יחס מכובש כלפי בעלי תפקידים שווי ערך אליו, אל אלו שמתחתיו וגם אל ספקים ולקוחות. כיצד בודקים זאת? נהלו שני ראיונות עם הרכב מראיינים שונה, בדרגים שונים ובדקו מהו יחסו של המועמד אל כל אחד מבעלי התפקידים.
  5. המועמד מתנער מאחריות על אי הצלחות?
    "ההחלטה הגיעה מהדרגים הגבוהים", "תקעו לי מקלות בגלגלים", "הקדמתי את זמני" – נשמע מוכר? רבים תולים את האחריות לכשלונות שלהם בכל העולם – אך לא בעצמם. לקיחת אחריות אישית היא תכונה חשובה שמעידה על מועמד שמכיר בטעויות שלו וגם פועל כדי לתקנן.רגע לפני שאתם מקבלים את ההחלטה הסופית, נסו להחליט האם עמידה בסעיף אחד או יותר הנה "דיל ברייקר" מבחינתכם: יחס מכובד לקולגות הוא מבחינתכם ייהרג ובל יעבור? אל תתעלמו מחוסר הכבוד שהמועמד הפגין בראיון. גם לאיחור בראיון, שאולי נראה מינורי, יש משמעויות נלוות שאסור להתעלם מהן. זכרו: בסופו של דבר, קבלה של מועמד היא קבלה של מה שהוא מביא איתו אל תוך הארגון שלכם, ועם ההשלכות תצטרכו להתמודד בטווח הרחוק.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה