מצלמת המעקב, העובדים והתוצאות המפתיעות

מצלמת המעקב, העובדים והתוצאות המפתיעות

מחקר: מצלמות מעקב שהותקנו בעיקר למניעת גנבות העלו את רווחיות העסקים דווקא מכיוון מפתיע

שיתוף
מצלמות מעקב לניטור עובדים

חוקרים, מנהלים, אנשי משאבי אנוש ובעלי עסקים מחפשים כל הזמן דרכים להעלאת התפוקה של עובדיהם. המחקרים הרבים שנעשו בתחום מראים שהומור, מוזיקה, מדיטציה וסביבת עבודה בריאה מעלים את התפוקה. מחקר חדש מצביע על אמצעי נוסף ומפתיע: מצלמות מעקב.

המחקר החדש מראה שמצלמות מעקב משפרות ביצועים של עובדים, לפחות בבתי אוכל שמוגדרים כמסעדות "casual dining", כלומר כאלה שהולכים אליהן בערב עם המשפחה כשאין חשק לבשל, לא אלה שמציעים בהן נישואים. כותרת המאמר של החוקרים פירס, סנואו ומק'אפי מכמה אוניברסיטאות בארצות הברית היא Cleaning House: The Impact of Information Technology Monitoring on Employee Theft and Productivity ("ניקוי אורוות: השפעת טכנולוגיית מידע לניטור על גניבות ותפוקה אצל העובד"). צוות החוקרים עקב אחרי עובדים שהיו תחת מצלמות מעקב ב-392 מסעדות השייכות לשלוש רשתות שונות ב-39 מדינות בארה"ב.

במסעדות נעשה שימוש בתוכנת מעקב שמודיעה למנהלים כאשר העובדים גונבים מוצרים. גניבות מסוג זה הן בעיה גדולה בתעשיית המסעדות. על פי הניו יורק טיימס, מכיוון שמסעדה חיה מרווח של 2% עד 5%, אובדן של 1% מהמחזור שנגרם בשל הגניבות מהווה בעיה חמורה. תוכנת המעקב אכן סייעה למסעדות לשמור על רווחיות, אבל באופן בלתי צפוי, בקרב העובדים, שהיו מודעים כמובן להיותם תחת מעקב, חל שינוי התנהגותי שאינו קשור להימנעות מגניבות.

לשרת במקום לגנוב

צמצום הגניבות חסך למסעדה 108 דולר בשבוע, אבל שינוי התנהגותי אחר תרם למסעדה תוספת הכנסה משמעותית הרבה יותר של 2,982 דולר בממוצע בשבוע, או 7%. לדברי החוקרים השינוי לא נבע מפיטורי עובדים שהיו מעורבים בגניבות, אלא בעיקר משינוי התנהגותי. הידיעה שהם תחת ניטור גרמה למלצרים לא רק להימנע מפעילות שאינה אתית, אלא גם ניתבה את מאמציהם למה שניתן להגדיר כעידוד הלקוחות להזמין את הקינוח המסוים ההוא או עוד ספל בירה. שינוי זה העלה גם את רווחי המסעדה וגם את הטיפים שקיבלו המלצרים. גם בעיני החוקרים הממצא היה מוזר. אחד מהם, אנדרו מק'אפי מ-MIT, אמר לטיימס: "מה שמפתיע זה היעילות המוזרה של ההתערבות מרגע שמוקמה טכנולוגיית הניטור."

מבקרי המחקר מפנים את תשומת הלב לכך שלא תמיד ברורה ההפרדה בין תפוקה, יצירתיות, חדשנות או פיתוח מוצר. אם אתם שוקלים התקנת מערכות מעקב במקום העבודה, כדאי לזכור שמחקרים הראו שלפחות אצל עובדים בתעשיית הידע נמצא שאוטונומיות היא אחד מהגורמים המרכזיים למעורבות, ומעורבות קשורה לתפוקה שבתורה תורמת להצלחתו של הארגון. בהתקנת מערכות ניטור ומעקב חשוב להקפיד על כללי עשה ואל תעשה – ניטור פעילויות העובדים שהעקרונות המרכזיים בהם הם שקיפות כלפי העובדים תוך הימנעות מחציית הקו שמפריד בין שמירה על אינטרסים של העסק לבין פולשנות ופגיעה בפרטיותם של העובדים. לא נחמד לבלות את היום בתחושה שאתם בבית האח הגדול בלי שנכנסתם אליו מרצון.


עולה השאלה מה החוקיות של הצבת מצלמות ומערכות בקרה מסוג זה בארגונים והאם אכן ניתן לעשות שימוש אפקטיבי בכלים מסוג זה במסגרת דיני העבודה במדינת ישראל.

תשובות על כך ניתן יהיה ללמד בכנס דיני עבודה אשר בו יסקרו בין השאר דיני עבודה בעידן הדיגיטלי.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה