ממצבי משבר לתהליכי פיתוח ארגוני

ממצבי משבר לתהליכי פיתוח ארגוני

בני חיים הדגים בכנס אסטרטגיית משאבי אנוש את הדרך החוצה ממשבר ארגוני - באמצעות אינטיליגנציה ארגונית

שיתוף

אנחנו שומעים על ארגונים שהיו נתונים במשבר והפכו אותו להזדמנות לביצוע שינויים מרחיקי לכת. במבט מבחוץ זה נראה כמו סוג של דיוק אסטרטגי יחודי ורחוק טווח, מזל מופלא או ביצוע של מנהל מבריק במיוחד. לרוב, הרושם הוא שצריך שיחברו כל שלשת המרכיבים הללו ליצירת הצלחה משמעותית. אבל, תחשבו שאפשר להגיע לרמות הצלחה כאלו באמצעות שיטה. למעשה, רוב המנהלים יכולים ליישם את המתודולוגיה המתקיימת במערכות מורכבות בטבע, בהנדסה, בביולוגיה ובפיזיקה אותה הציג לנו בני חיים, בכנס משאבי אנוש האחרון בהרצאה שכותרתה היתה: "אסטרטגיית משאבי אנוש במצבי משבר".

בני חיים מבצע מזה שני עשורים תהליכי פיתוח ארגוני, השונים במהותם מכל מה שהכרתם. רבים מגיעים אליו במצבי משבר תפעולי כיאוטי ותוך זמן קצר מוצאים את עצמם בנקודות זינוק שעליהן לא חלמו. לפני כחצי שנה חזר בני מתוכנית לימודים ייחודית של M.I.T. שיועדה למנהלים בכירים ברחבי העולם ועוסקת בקיומו של מונח חדש בעולם הניהול: "ארגונים אינטליגנטיים". המתודולוגיות שעליהן מתבסס בהוצאת ארגונים ממשברים ובביצוע פיתוח ארגוני בארגונים, מתייחסות כולן לטיפול באינטליגנציה הארגונית ומספקות כר נרחב לפעילות עבור מנהלי משאבי אנוש.

תוך כדי ההרצאה, הדגים בני חיים כיצד יכולים מנהלי משאבי אנוש לבצע גם קפיצת מדרגה במעמדם ובחשיבות שמייחסים להם בארגון כגורם מוביל ומרכזי בהנהלה לצד קפיצת המדרגה הארגונית.

ליצירת קשר עם בני חיים ולקבלת מידע נוסף על נושא זה – לחץ כאן!

ניתן לצפות בהרצאתו המלאה של בני מהכנס, או להמשיך לקרוא את סיכום ההרצאה מתחת לסרטון הוידאו המצורף:

להורדת המצגת – לחץ כאן!

הכובע של הרואה ואינו נראה בארגון

גולת הכותרת של ההרצאה היתה הצגתם של כלים וטכנולוגיה חדישים לביצוע פרוייקטים של משאבי אנוש בתחומים של הערכת עובדים, איתור טאלנטים ונאמנות לארגון. הוצגו case study לפרויקטים המבוססים על תובנות מדעיות חדשות על אופן התנהגותם של ארגונים, בין אם הם במצבי צמיחה, דשדוש או משבר. דפוסי ההתנהגות הארגונית כפי שהוצגו על ידי בני חיים, הם מצבים שאנו כמנהלי משאבי אנוש וכעובדים בארגון חווים על בשרנו.

במהלך ההרצאה יצר בני תמונה בהחלט מלהיבה של הארגון מזוויות לא מוכרות. הוא סיפק לנו תמונה של רואה ואינו נראה והציג לנו מבנה רשתי של הארגון שסיפק עליו אינפורמציות בעלות משמעות מרחיקת לכת. במיוחד למנהלי משאבי אנוש. למען האמת, המתודולוגיות שהוצגו במהלך ההרצאה, הן המילה האחרונה בתחום הניהול. מתודולוגיות העושות שימוש במערכות מורכבות וחשיבה מערכתית לעולם הניהול בכלל ומשאבי האנוש בפרט.

איך הארגון שלכם נראה באמת?

ברמה ההירארכית נראה הארגון שלכם כמו העץ הארגוני המוכר לנו. ברמת "הרואה ואינו נראה", מקיים הארגון רשת של יחסי גומלין, המשקפת נאמנה את ההירארכיה המעשית והטבעית. לא רק זו המוכתבת מלמעלה, אלא זו המבוססת על זרימת המידע, הידע, הניסיון ויחסי האנוש של הגורמים השונים במערכת ויכולת התפקוד השיתופית שלהם במצבי הסתגלות.

אינטליגנציה ארגונית

אם תתבוננו בשני המבנים המוצגים כאן תגלו שאדם בשם "cole" הוא אחד האנשים המרכזיים ביותר בארגון, אבל ברמה ההירארכית הוא ממוקם בתחתית הסולם.

אז איך מגיעים לתמונת הרשת הזאת ומה עושים עם המידע שהיא מספקת? זה בדיוק מה שהסביר בני באופן שעורר את התאבון לשמוע עוד, להבין יותר לעומק ולהתנסות בכלים לצרכי פריצות דרך בפעילות משאבי האנוש.

שיפור האינטליגנציה הארגונית באמצעות פרויקטים של משאבי אנוש

השימוש בניתוח רשת ארגונית (Organizational Network Analysis), הוא כלי מתקדם שאיתו מבצע בני חיים שורה של פרויקטים בתחום משאבי אנוש. פרויקטים אלו משמשים אותו לצרכי פיתוח ארגוני בארגונים גדולים. הפרויקטים המרכזיים הם:

  • הערכת עובדים.
  • זיהוי טאלנטים.
  • בדיקת נאמנות לארגון וזיהוי סיכונים לנטישת עובדים.

ניתן להסתפק בקבלת המיפוי והנתונים, המוצגים הן באופן ויזואלי והן כניתוח אמפירי. אך הניתוח מבוצע באופן סימולטאני גם ברמת העובד הפרטני וגם ברמת הארגון, כך שאפשר להמשיך לתהליכי פיתוח ארגוני עמוקים. פיתוח אשר על סמך ניתוח הנתונים יטפל במבנה הרשתי של הארגון שלכם ויביא לשיפור משמעותי ומהותי באינטליגנציה הארגונית כולה. מה זה אומר? זה אומר שהארגון שלכם יהיה סתגלני יותר, יגיב מהר לשינויים, ויציג שיפורים בשורה ארוכה של פרמטרים מדידים.

מה שמדהים יותר מכל, זה שתוכלו להציג למנהלים שלכם תמונות כמותיות של לפני ואחרי.

ליצירת קשר עם בני חיים ולקבלת מידע נוסף על נושא זה – לחץ כאן!

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה