גבר, למה אתה עובד יותר מאחרים?

גבר, למה אתה עובד יותר מאחרים?

מחקר חדש מצא שגברים שחושבים שהם עובדים קשה יותר מחבריהם הם אנשים מאושרים יותר

שיתוף
שעות עבודה מרובות

האם גברים עובדים יותר? גם אם כן וגם אם לא, מה שחשוב זה שהם יאמינו שהם עובדים יותר, וחשוב עוד יותר – שהם יצליחו לגרום לחבריהם להאמין שהם עובדים המון שעות. על פי דוח ממחקר חדש שבוצע באוניברסיטת מאסטריכט בהולנד, עובדים מהמין הגברי מאושרים יותר אם הם חושבים שהם עובדים שעות רבות יותר מאשר החברים והקולגות שלהם.

הדוח, שנקרא "עבודת יתר: זמן עבודה בקבוצת השווים, אספקת כוח עבודה ואושר אצל עובדים זכרים" מגלה כיצד עובדים מהמין הגברי משווים את דפוסי העבודה שלהם לדפוסי העבודה של חברי קבוצת השווים שלה הם משתייכים (peers). החוקרים סקרו 3,042 עובדים הולנדים, ושאלו אותם על מצבים אישיים, כמה שעות הם עובדים וכמה שעות הם חושבים שחברי קבוצת השווים שלהם עובדים בממוצע.

גבר, תעבוד עוד תהיה גבר!
על פי מחברי הדוח, התופעה הזו שמכונה "עבודת יתר", מתרחשת כאשר "הפרט מפיק מעמד מעבודה רבה יותר מאשר חברי קבוצת השווים לו, מה שמעלה את התועלתיות שלו." בדוח נכתב: "בקבוצות חברתיות רבות, הפרט אכן יכול לחזק את המעמד שלו על ידי כך שהוא מספר לכולם שהוא עסוק מאוד, ועדיף אפילו עסוק יותר מאשר האחרים סביבו. באופן סימטרי, הוא עלול לאבד ממעמדו אם הוא עושה פחות מאשר האחרים."

החלק המעניין הוא שהתופעה משפיעה רק על גברים. מריון קולוורט, דוקטורנטית במרכז לחינוך ולשוק העבודה באוניברסיטת מאסטריכט ואחת ממחברי הדוח, כתבה בהודעת דוא"ל לחדשות CNBC שדיווחו על המחקר: "את דפוסי עבודת היתר שזיהינו אצל עובדים מהמין הגברי לא ניתן היה למצוא אצל עובדות מהמין הנשי בנתונים שלנו."

מעניין יהיה לבדוק כיצד תחושת האושר והמעמד של גברים משתנה כאשר הם משווים את כמות שעות העבודה שלהם או עד כמה הם עסוקים לנשים – בנות זוג, קולגות או כאלה שהן חלק מהקבוצה החברתית שלהם. מעניין גם להבין מדוע התופעה קיימת אצל גברים בלבד? האם היא קשורה לחלוקת התפקידים המגדרית המסורתית שבה הגברים נתפסים עדיין כאחראים העיקריים על פרנסת המשפחה? או שמדובר בסיבות אחרות או נוספות. שימו לב שדובר על שעות עבודה אך לא על שכר והגדרת תפקיד במקום העבודה.
אגב, בהולנד, שם כאמור בוצע המחקר, מספר שעות העבודה הממוצע הוא מהנמוכים ביותר ב-OECD, בניגוד לישראל שממוקמת גבוה במדד הלא כל כך מחמיא הזה.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה