מודל ה-NEWS: סט כלים למנהלי משאבי אנוש

מודל ה-NEWS: סט כלים למנהלי משאבי אנוש

אביעד גוז, יו"ר ומייסד קבוצת מומנטום, ירצה בכנס משאבי אנוש צפון על מודל ה-NEWS המקנה מגוון פתרונות למנהלים בכלל ולמנהלי משאבי אנוש בפרט

שיתוף
מגוון פתרונות למנהל משאבי אנוש

מגוון פתרונות למנהל משאבי אנוש

אביעד גוז, יו"ר ומייסד קבוצת מומנטום, ירצה בכנס משאבי אנוש צפון על מודל ה-NEWS כמנווט את המנהלים בארגון להצלחה. גוז ייסד את הקבוצה לפני 21 שנים, והיא עוסקת בהדרכה וחניכה ב-1,800 חברות וארגונים ב-50 מדינות ברחבי העולם.

את דרכו המקצועית החל גוז בכלל בתחום מדעי החיים והפסיכוביולוגיה, בשיווק רפואי, ובגיל צעיר עסק גם בהדרכה בתנועת הצופים. בשל אהבתו להדרכה הוא מספר שהתוכנית שלו הייתה לשלב את שני עולמות אלה, ולעסוק בהדרכה בתחום החקלאות בעולם. בעבודתו הראשונה בחברת תרופות היה ממונה על ההדרכה, ובגיל 29 החליט לצאת לדרכו העצמאית.

בשנים האחרונות ליווה מנכ"לים וחברי הנהלות בכירות שונות באמצעות מודל ה-NEWS. זהו מודל ניווט המקנה פתרונות בתחומים רבים: ניהול קריירה למנהלים, ניווט של צוותים, כיצד לנהל צוות חדש שנבנה, ניהול צוותים שהתמזגו, ניהול צוות לאחר מינוי של מנהל חדש, הטורף את קלפי הניווט מחדש על פי הכיוונים:

הצפון – העוסק בשאלה לאן – לאן מועדות פניו של הצוות בארגון ומהי האסטרטגיה שלו?

אביעד גוז
אביעד גוז

מזרח – מדוע פונה הצוות דווקא לשם, מבחינת ערכים מוטיבציות וגורמי הנעה?

הדרום – עוסק במגבלות ובקשיים, למשל בשאלה "למה לא?" ומה יחסום אותנו ויפריע לנו.

המערב – עוסק בשאלה איך, ובדרכי תכנון וביצוע.

כל ארבעת הכיוונים עוסקים בתנועה קדימה. המודל מסייע בהפקת תוכנית עבודה אופטימלית, מסייע להנהלות בכירות בניווט ארגוני, בפיתוח חונכים בארגון ומנהלים כחונכים, לרוב מנהלי משאבי אנוש כחונכים. בהרצאה ספציפית זו תוצג אפליקציה של המודל, שעוסקת בשאלה כיצד מנהל משאבי אנוש יכול לסייע לצוותים בארגון לנווט עצמם. מנהל משאבי האנוש למעשה לא מתפקד כמנהל אלא כיועץ, בהתאם למצבים שיש בארגון ששינו את היעוד שלהם. מתאים לצוותי פרויקטים חדשים, מנהל חדש שמצטרף לארגון, מנהל שמבקש ליצור את הצעד הבא בחיי הצוות. חלק מהותי מתפקיד משאבי האנוש  הוא להיות יועץ ומלווה פנימי , והמודל, שהוא ממוקד תוצאות, נותן לו סט כלים מובנה ושיטתי.

בישראל ניתן לפגוש ביותר ויותר מנהלי משאבי אנוש הנחשבים לשותפים עסקיים. התפקיד בישראל הוא מאוד משודרג, הוא כולל בעיקר ליווי מנהלים וייעץ פנימי. לעומת זאת בצרפת למשל, מדובר רק בהתמודדות עם האיגודים המקצועיים ובנושאי שכר. הרצאתו של גוז בכנס פונה למנהלי משאבי אנוש ומציגה study cases, ופתרונות למצבים אלה. המשתתפים יוכלו לצאת עם סט כלים שיוכלו להשתמש בהם באופן מיידי, כאשר בדרך זו הוכשרו בעלי תפקידים רבים לעשות את הפעילות הזו, ארגונים כדוגמת HP, אמדוקס וסאנדיסק.

בארץ עדיין יש מקומות עבודה רבים הרואים בהדרכה כבונוס בלבד. איך מקבלים את עולם ההדרכה בחו"ל?

אביעד גוז: "ארגונים מפותחים מאוד בתחום ההדרכה והחניכה, וגם התקציבים שלהן בהם הם גדולים יותר באופן דרמטי, נמצאים במדינות כמו אנגליה, ארה"ב, אוסטרליה והמדינות הנורדיות. רמת המקצועיות מאוד מאוד גבוהה. צרפת היא מדינה שמאוד מעודדת הדרכה – בה חלק מהמס מוחזר לארגון על פעילות ההדרכה. ארגונים מקבלים מימון להדרכה ולחניכה, ולכן זהו גן עדן לחברות הדרכה וחניכה, כי יש תקציבים גדולים מהמדינה.
ברוב המדינות יש הבדלים עצומים בין חברות רב לאומיות לבין חברות מקומיות. בחברות רב לאומיות – ולא משנה באיזו מדינה הן פעילות – יש סטנדרטים של הדרכה שנקבעות מהמרכז והם בדרך כלל יעשו פעילויות בתחום באמצעות ספקים. ברוב החברות המקומיות, למשל באיטליה ובהודו – רמת ההדרכה והחניכה היא נמוכה יותר. שם ילכו על הזול ביותר, יעבדו עם יועצים בודדים ולא עם חברות שמספקות תכנים".

אז איפה ממוקמת ישראל?

"איפשהו באמצע מבחינת הרמה. מחירי ההדרכה בישראל הם מהנמוכים בעולם. מחירי ההדרכה, הליווי והייעוץ נמוכים מאוד בישראל, וזהו לדעתי חסם מאוד מרכזי של התחום הזה".

מה הביא לזה?

"העובדה שיש הרבה אנשים חכמים ומבריקים שהם יועצים, מדרכים ומלווים, ולכן יש כאן שפע של אנשים שמספקים שירותים, וגם יש מה שנקרא תעריף נש"מ – תעריף שכל משרדי הממשלה והחברות הממשלתיות הקשורות למגזר הציבורי והרשויות המקומיות – שהמדינה החליטה עליו. לדעתי מדובר בתעריף מעליב ברמה בינלאומית והוא מושך את השוק למטה. זה לא מקובל ברמה כזאת באף מדינה אחרת. לדוגמא מרצה עם תואר ד"ר כשהוא מרצה באחד המוסדות הקשורים למדינה – יקבל כ-60 דולר לשעה. במדינות אחרות תעריפים כאלה אינם קיימים בכלל. איך לזה אח ורע בעולם. אני מכיר היום שווקים ב-130 מדינות,  לדעתי זה מאוד מגביל ועוצר את השוק. כל מי שמאמין שההון האנושי הוא חשוב, צריך לחשוב גם שהתחום הזה דורש הון פיתוח עדכון".

 מעוניינים לשמוע את הרצאתו של אביעד והרצאות נוספות? כנס משאבי אנוש צפון יוצא לדרך – לפרטים נוספים ולהרשמה לחצו כאן

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה