שימור עובדים והעצמת עובדים הן שתי אסטרטגיות מפתח של מנהלי משאבי אנוש, הנידונות לעתים קרובות בהקשר של יציבות העובדים במקום העבודה ומחוברותם לארגון.
למרות שהם קשורים זה בזה במובנים מסוימים, הם משרתים מטרות שונות ודורשים גישות שונות.
הבנת ההבדלים בין השניים הינה חיונית למנהלי משאבי אנוש שמטרתם לבנות כוח עבודה משגשג, נאמן ובעל ביצועים גבוהים.
מהו שימור עובדים:
המונח שימור עובדים מתייחס לאסטרטגיות ולמאמצים שארגון מפעיל כדי למנוע מהעובדים לעזוב את החברה.
ההתמקדות של מנהלי משאבי האנוש היא בצמצום התחלופה, במיוחד בקרב כישרונות מובילים, ושמירה על כוח עבודה יציב.
שיטות שימור העובדים כוללות בדרך כלל תגמול תחרותי, הזדמנויות לפיתוח קריירה, איזון בין עבודה לחיים אישיים, תוכניות הכרה בהישגים ותרבות ארגונית חיובית במקום העבודה.
המטרה של שיטות השימור היא לגרום לעובדים להרגיש מרוצים, להרגיש שמעריכים אותם ולהרגיש מספיק מחויבים כדי להישאר בארגון.
חשוב לציין כי שימור עובדים הוא בעל אופי תגובתי. בדרך כלל מדובר בהפחתת הסיכון לאבד עובדים והמטרה היא לשפר את נאמנות העובדים.
לדוגמה, ראיונות עזיבה, ראיונות שוטפים לבדיקת שביעות רצון, וסקרי מחוברות עובדים לארגון הם הכלים הנפוצים בהם משתמשים כדי לזהות בזמן את הסיבות לרצונם של עובדים לעזוב את החברה ומה אפשר לעשות כדי למנוע זאת.
בסיכומו של דבר, אסטרטגיות שימור עובדים מודדות בדרך כלל הצלחה (לשמר את העובדים או להפחית את שיעורי התחלופה) לפי שיעורי התחלופה ולפי תקופת השארות ממוצעת במקום העבודה.
מהי העצמת עובדים:
העצמת עובדים היא אסטרטגיה פרואקטיבית המתמקדת במתן אוטונומיה לעובדים, מתן הכלים הנכונים לעובדים והענקת ביטחון לעובדים לקבל החלטות, לתרום רעיונות ולקחת אחריות על עבודתם.
מטרתה של העצמת העובדים היא לאפשר לעובדים להשיג את מיטב הביצועים תוך מיצוי מלא הפוטנציאל שלהם.
הדרך להשיג מטרה זו היא על ידי נתינת אמון בעובדים, אמון ביכולתם לקחת אחריות ושילובם בתהליכי קבלת ההחלטות.
עובדים מועצמים מרגישים שמקשיבים להם, שסומכים עליהם ושמעצבים באופן פעיל את תפקידיהם ואת הצלחתם הארגון.
בניגוד לשימור עובדים, העצמה עוסקת יותר בטיפוח מוטיבציה פנימית.
העצמת עובדים מאפשרת לבנות תרבות ארגונית שמעודדת את העובדים לייצר חדשנות, להוביל ולקחת יוזמה – ללא קשר לתפקידם ולמעמדם בחברה.
הצלחה בהעצמת עובדים מקבלת ביטוי בדרך כלל ברמות גבוהות של מחוברות עובדים לארגון, ביצירתיות מוגברת של העובדים ובתוצאות ביצועים משופרות.
כך שלמעשה, ההבדל העיקרי בין שימור עובדים להעצמת עובדים טמון בכוונה ומיקוד:
מטרתו של שימור עובדים היא למנוע מהעובדים לעזוב את החברה, בעוד שהעצמת עובדים נועדה לעזור להם לשגשג ולצמוח בתוך הארגון.
הקשר שיש בין השניים מתבטא בכך שהעצמת עובדים שמתבצעת בצורה הנכונה, יכולה להוביל באופן טבעי לשימור טוב יותר של עובדים.
עובדים שמרגישים שהארגון סומך עליהם, כשיש להם אתגרים מעניינים בעבודה וכשהארגון מעריך אותם, נוטים יותר להישאר במקום העבודה. לא משום שקיבלו תמריצים אלא משום שהם מרוצים.
בשורה התחתונה, גם שימור עובדים וגם העצמת עובדים הינם חיוניים, אבל יש להם תפקידים שונים.
שימור עובדים עוסק בשימור הטלנטים בארגון, והעצמת עובדים מאפשרת להם חופש פעולה.
מבחינת מנהלי משאבי האנוש, איזון בין שתי האסטרטגיות הוא המפתח לבניית כוח עבודה גמיש, בעל מוטיבציה ומוכן לקראת העתיד.