שיתוף

בהליכי המיון והסינון המהווים חלק מהליך הגיוס, מנהלי משאבי אנוש שואפים לגייס את המועמד האידאלי.

הבעיה היא, שלפעמים המועמד האידאלי ניצב ממש מול עיניו של מנהל משאבי האנוש במהלך הריאיון, אבל הוא נרתע מלגייס אותו, בגלל החשש שלא יתאים לצוות ובעיקר למנהל הישיר.

לא אחת קורה שמה שנחשב לאי התאמה לצוות, ובעיקר למנהל הישיר, היא העובדה שיש מנהלים ישירים שמעדיפים עובדים שיעשו מה שאומרים להם ולא יעשו יותר מדי "גלים" בעזרת יוזמות עצמאיות.

אלא שזו טעות חמורה. יש לא מעט מנהלים שחשים מאותגרים על ידי עובדים שהם עצמאיים, יזמיים ויצירתיים, משום שעובדים כאלה גורמים להם לחשוש למעמדם.

נדגיש: מנהל טוב שתורם לארגון ומקדם אותו, הוא מנהל שמעודד את העובדים שלו ליזום ולהיות יצירתיים, בעוד שמנהל גרוע יחוש מאויים מפני מצב זה.

יתרה מכך, מנהלים שמזהים את היוזמה האישית והיצירתיות של העובדים כתכונה שלילית ובלתי רצויה, מוותרים בכך על אחד הנכסים החיוניים ביותר לחברה ובכך למעשה גוזרים את גורלה של החברה ואת סיכויי הצמיחה שלה בטווח הארוך.

בכל ארגון (כמעט) יש עובדים שהם סקרנים, יזמיים, יצירתיים ואוהבים להעלות רעיונות ויוזמות משלהם למרכיבים רבים בארגון, החל מרעיונות למוצרים ושירותים חדשים ועד רעיונות לשיטות עבודה יעילות יותר.

הנהלות חכמות של ארגונים, שמעוניינות להוביל את הארגון שלהן להצלחות וצמיחה, חייבות להבין שהעובדים היזמיים והיצירתיים הללו מהווים נכס יקר מפז עבור הארגון.

הדרך הנכונה שהנהלה של חברה צריכה לנקוט בה הוא להוביל קו (שגם יוטמע בתרבות הארגונית) של עידוד היזמות, היצירתיות ועצמאות המחשבה של כל עובד.

עידוד כזה יכול להיות (בין השאר) בצורה של בונוסים לעובדים שיזמו רעיון חדש בחברה בה הם עובדים, עמלו, פעלו והשקיעו את כל כוחם ומרצם כדי שהיוזמה תצליח, ובכל צורה אחרת של הבעת הערכה ממשית.

פרט לכך, יש לנהוג בסובלנות כלפי יוזמות שנכשלות. אין לרפות את ידיו של העובד שיזם, פעל ביצירתיות ובסופו של דבר נכשל.

במקום זה, יש לנתח יחד איתו כל צעד בפרויקט או במשימה, ולהבין יחד איתו איפה ניתן לשפר, בין אם בפרויקט הנוכחי (אם ניתן עדיין להפוך אותו להצלחה) או בפרויקט הבא אחריו.

תכונה נוספת של עובדים שהיא בעלת חשיבות גבוהה מאוד וחיונית להצלחת הארגון היא היכולת של עובד ללמוד במהירות מידע חדש.

יכולת זו נדרשת מאוד לעובדים שהם יזמים בנשמתם, שכן כדי שהיוזמה החדשה שהם מביאים לארגון תצליח, עליהם ללמוד את הנושא לעומק. לעיתים קרובות זה דורש מהם ללמוד הרבה מאוד מידע חדש שאין ברשותם.

תכונה חיובית נוספת שצריכה להכלל ב'ארגז' התכונות החיוביות של מועמד, היא היכולת להסתגל במהירות לשינויים ויכולתו לתפקד היטב במצבים של אי ודאות.

בסיכומו של דבר, העובד האידאלי הוא עובד שמציע לארגון יוזמות חדשות בתדירות גבוהה, שהוא שואף לחדשנות, שיש לו חשיבה אנליטית, הוא לומד במהירות דברים חדשים, מסתגל במהירות לשינויים, פורח במצבים של אי וודאות, ויצירתי, לרבות באופן שמאפשר לו לפתור בעיות מורכבות ומסובכות שלאחרים נראות בלתי פתירות.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה