לכבוד ראש השנה: להיות לראש ולא לזנב

לכבוד ראש השנה: להיות לראש ולא לזנב

לקראת ראש השנה מנהלי משאבי אנוש מספרים על הדרך להיות לראש ולא לזנב בתפקידם הבכיר

שיתוף
רונית קמרון

רונית קמרון

עם הפיכתם של מנהלי משאבי אנוש לשותפים עסקיים ולמקבלי החלטות, הם הופכים להיות גורמי מפתח בארגון. לרגל ראש השנה ערכתי ראיון עם רונית קמרון, סמנכ"ל משאבי אנוש בקבוצת קל-אוטו, בנושא התפקיד הבכיר של סמנכ"ל משאבי האנוש והשפעתו בארגון.

בשנים האחרונות מנהל משאבי אנוש בחברה הופך לשותף אסטרטגי ועסקי להנהלה, כיצד זה בא לידי ביטוי ב-קל אוטו?

"למשאבי אנוש בקל אוטו יש מקום משמעותי ומרכזי. כמובן שהדבר משקף את התפיסה של מנכ"ל הקבוצה ושל הבעלים. השותפות של משאבי אנוש באה לידי ביטוי קודם כל בעצם הימצאות משאבי אנוש בהנהלה, זה לא מובן מאליו. הנושאים שבהם עוסקים במשאבי אנוש נתפסים בקל אוטו כמשמעותיים להצלחתו העסקית של הארגון ולהמשך צמיחתו והדבר בא לידי ביטוי בתשומת הלב שנושאים אלה מקבלים בדיוני ההנהלה, בשיח הארגוני וביומיום.

מעבר לכך אין תהליך או נושא שבו אני חושבת שיש צורך שניקח חלק, נשפיע ונתרום – ולא יכולה לעשות זאת, הכל תלוי בנו – זה מייצר אתגר גדול ואחריות גדולה.

המקום של משאבי אנוש בארגונים הוא אף פעם לא מובן מאליו, אני אומרת את זה מתוך פרספקטיבה ומתוך ראייה של ארגונים בכלל. זה מצריך תפיסה וגיבוי של ההנהלה ומחייב עבודה משותפת עם חברי ההנהלה. זה מסע שהתחלתי בו עם הגעתי לחברה בינואר 2016. מסע ליצירת אמון והבנה של חברי ההנהלה שעובדים עמך – אמון במקצועיות שלך וביכולת שלך לעבוד עמם ולהביא ערך. אני מייחסת לזה חשיבות רבה. המבחן שלנו הוא בעבודה בממשקים ואיש משאבי אנוש צריך להיות Team Player."

מה הם תחומי אחריותך כמנהלת משאבי אנוש שמשפיעים על קידום והצלחת החברה באופן ישיר ועקיף?

"משאבי אנוש אחראים על כל התהליכים הקשורים בהעסקת העובדים בקבוצה – גיוס, קליטה, הכשרה, הדרכה, רווחה, שימור עובדים וטיפול בפרט. בנוסף אנחנו עוסקים בתקשורת פנים ארגונית ובפיתוח ארגוני. אלה אמנם הנושאים ה"קלאסיים". של משאבי אנוש, אבל בעולם העבודה כיום כל נושא כזה דורש למידה בלתי פוסקת וחשיבה יצירתית. אלה תחומים שאסור לקפוא בהם על השמרים. אם ניקח את עולם הגיוס לדוגמא, זה תחום שהשתנה דרמטית ב 10 השנים האחרונות והשפעתו על ארגון, במיוחד בשוק של עובדים, היא מכרעת. אם ניגע בשימור והקטנת תחלופה – בחברות ריטייל זהו נושא בעל חשיבות גבוהה מאוד.

בנוסף לכך, קל אוטו היא חברה שנמצאת בתנופת צמיחה, חברה שה- DNA שלה הוא של יזמות עסקית, יצירתיות, פריצת גבולות, בפועל ולא כקלישאה. זה ארגון שלא מקבל שום דבר כמובן מאליו, שמאמין ביכולת לברוא מציאות, להמציא את עצמך. סמנכ"ל משאבי אנוש בארגון כזה חייב להיות יוזם, מקצועי ורץ קדימה."

כחלק מהנהלת החברה, כיצד את הופכת לשותף עסקי ואסטרטגי לחברה, באילו ישיבות הנהלה את משתתפת? באילו החלטות את מעורבת?

"כאמור, המקום קיים אבל צריך לקחת אותו ולהביא בו ערך. מניסיוני, חלק גדול מההשפעה של משאבי אנוש תלוי באנשי משאבי אנוש עצמם: בנכונות שלהם ללמוד את העסק ולהכיר אותו, ביכולת שלהם לקחת חלק בתהליכים שונים בחברה, ביכולת לייצר דיאלוג עם חברי ההנהלה ועוד.

נכון שחייב להיות "מצע" של נכונות ארגונית והבנה של המנכ"ל בחשיבות, בגיבוי וברצון לתת מקום אבל את זה חייבת להשלים הפעילות של אנשי משאבי אנוש במימוש המצע הזה.

קל אוטו היא חברה שפתוחה מאוד לכל יוזמה, שמעריכה תעוזה, שמכבדת את מי שלוקח את גורלו בידיו ומשום כך אני יכולה לומר בכנות שבכל תהליך שבו משאבי אנוש נמצאים – או לא נמצאים , זו האחריות שלנו בלבד. אין למי לבוא בטענות. משום כך הארגון הזה מתאים ליזמים ולאנשים שלוקחים אחריות."

מה היה לפני כן מבחינת תחום משאבי האנוש ותחומי האחריות בתפקיד, לעומת השנים האחרונות שהתחום הפך להיות תחום ניהולי בכיר?

"תחום משאבי אנוש בקל אוטו היה תמיד תחום חשוב ומרכזי, ואת זה ניתן לומר לזכותה של הקבוצה. כשהגעתי לכאן מיד ראיתי שלא הגעתי ל"מדבר", להיפך. לדוגמא – אין הרבה ארגונים שבהם תהליכי הכשרה של עובדים חדשים לתפקיד זוכים לכזו תשומת לב והקפדה. אין הרבה חברות שמעבירות, על חשבונן, סדנאות NLP לקבוצות עובדים "רק" לצורך העצמה ופיתוח אישי שלהם. אין הרבה חברות שמארגנות אירועי גיוס מושקעים ומוקפדים כמו האירועים שערכנו כאן בחודשים האחרונים, יש עוד דוגמאות רבות. זו לא חברה שגרתית בהתייחסות שלה לתחומי משאבי אנוש ולכן מאתגר מאוד לעבוד בה.

האתגרים שניצבים בפני משאבי אנוש בקל אוטו נגזרים גם מאתגרי המקצוע שהולך ומתפתח, מאתגרי השוק שמשתנה כל הזמן, מההתפתחויות בחקיקה שגם הן רבות ועוד. יש כמובן גם את האתגרים של השוק העסקי שבו פועלת קל אוטו שהוא שוק תחרותי שהקצב בו מהיר מאוד ואת ההתפתחויות בקבוצת קל אוטו עצמה. בקבוצה צומחת שעובדת בקצב מהיר כל כך כמו קל אוטו – הכל מועצם. ובתוך כל אלה אנחנו צריכים להוביל, לתת פתרונות ולהביא ערך לארגון."

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה