להעסיק עובד בגיל 50 פלוס

להעסיק עובד בגיל 50 פלוס

מנכ"ל AllJobs, הרצה תחת הכותרת "למצוא עבודה בגיל 50 פלוס" ובעוד ההרצאה יועדה למחפשי העבודה, ניתן היה להגיע באמצעותה לתובנות רבות דווקא בצד משאבי האנוש!

שיתוף
אילון גינזבורג כנס AllJobs

במסגרת כנס AllJobs השנתי 2013 (ראה סיקור כנס AllJobs) שנערך היום במגדלי עזריאלי הועברו הרצאות למחפשי העבודה, בין השאר ניתנו הרצאות על כתיבה נכונה של קורות החיים ואיך להצליח בראיונות עבודה, אך בלטו מעל הכל 2 הרצאות. האחת פאנל המעסיקים שנתן במה לשאלות הקהל כאשר על הבמה היו המגייסים, וכן הרצאתו של אילון גינזבורג, מנכ"ל AllJobs, שכותרת הרצאתו הייתה "למצוא עבודה בגיל 50 פלוס".

הרצאתו של אילון הייתה מעניינת משתי סיבות: אחת – הוצגו בה נתונים על מחפשי העבודה המבוגרים יותר, ושתיים – ניתן היה לראות את השונה בגלל האחידות! האולם היה מלא מקצה לקצה באנשים מבוגרים יותר, על רובם ניכר צבר ניסיון וותק של תפקידים בכירים בעיקר (בניגוד להרצאות אחרות בהם היה ניתן לראות הטרוגניות גדולה בין המשתתפים). כלומר דווקא בעיני המגייס היה מעניין לקחת חלק מהרצאה זו, לשמוע את השאלות והבעיות שהעלה הקהל ואת הנתונים ונקודות העניין בהם התמקד אילון.

למצוא עבודה בגיל 50 פלוס – אילון גינזבורג, מנכ"ל AllJobs

את הרצאתו פתח אילון במסר ראשון שמסכם את הכל – "היום למצוא עבודה בגיל 40, זה כמו למצוא עבודה בגיל 50, אתם לא לבד!" ודבריו נכונים: אדם בגיל 38 שיוצא לשוק העבודה לאחר 10 שנים במקום עבודה נוכחי, יוצא לעולם אחר לגמרי, הוא כבר לא בין 20, שוק העבודה של 2003 אינו זה של 2013, אפילו אמצעי ודרכי חיפוש העבודה השתנו.

נתונים על מועמדים בגיל 50 פלוס

על פי סקר AllJobs בכל נקודת זמן יש כ-1000 משרות המסומנות ע"י המעבידים כמתאימות לעובדים בני 50 פלוס, 250 משרות מסומנות כמתאימות לפנסיונרים. במקביל, מהצד השני, של מחפשי העבודה, 800 איש מצטרפים מדי חודש כדורשיי עבודה מגיל 50 פלוס (ב-AllJobs) ו-250 מצטרפים מדי חודש לחיפוש עבודה לפנסיונרים.

המספרים יכולים להראות חופפים, אך הם לא כך! על פי הדיווחים שמתקבלים במערכת AllJobs כ-200 אנשים בני 50 פלוס 'מספרים' למערכת כי מצאו עבודה. הפער נגרם בגלל שמשרות רצות לאורך זמן, ולעיתים מאוישות גם באנשים צעירים יותר. הפער הזה (שחלקו מקוזז גם אם אלו שיוצאים ב'כפייה' לגמלאות) יוצר היצע אדיר מצד מחפשי העבודה על כל משרה פוטנציאלית הפתוחה לאוכלוסיית בני ה-50 פלוס.

נתוני תעסוקה של מועמדים בגיל 50 פלוס

נתוני המועמדים עצמם אינם משהו שהמגייס הממוצע רואה ביום יום: כ- 40% ממחפשי העבודה בגיל 50 פלוס עבדו למעלה מעשר שנים במקום העבודה האחרון ומגיעים לרוב מתפקידים בכירים בעלי היצע נמוך (מצד מעסיקים).בנוסף ניתן למצוא אחוז גבוה מהממוצע של בעלי עסקים פרטיים, מנהלים, משני קריירה מבחירה ובעלי מקצועות שהפכו ללא רלוונטיים.

רק 15% מבני 50 פלוס מחפשים עבודה באינטרנט, 50% לא משתמשים ברשתות חברתיות כלל.

25% מהמועמדים בני 50 פלוס מרגישים שמעסיקים לא חוזרים אליהם, על פי סקר AllJobs, בעוד בקרב גילאי 26-40 הממוצע עומד על 10% בלבד.

כלומר, מנהלי משאבי האנוש ורכזות הגיוס בארגונים – יכולים למצוא דווקא בקרב אוכלוסייה זו מועמדים פוטנציאליים איכותיים, בעלי ניסיון, וחדורי מוטיבציה. אך אנשי הגיוס צריכים כנראה לפעול מעט שונה. פייסבוק ולינקדאין לא יהיו מקורות הגיוס העיקריים, היחס צריך להיות אישי יותר ונדרש תיאום ציפיות לגבי התפקיד והיקפו.

50 פלוס – יתרון או חסרון?

תחת כותרת זו הציג אילון את הבעד ונגד של העסקת עובד מבוגר בעיני המעסיק. בצד הבעד מנה את: הניסיון, המקצועיות היציבות (לא מחפש את המשרה הבאה) ואת יחסי האנוש הטובים (ניסיון ארגוני). על מול כל נקודה חיובית הציג מול מחפשי העבודה את נקודות התורפה שלהם: חוסר פתיחות לשינויים ולמידה, חוסר סובלנות, Over Qualified (שאיפות, איום, שכר וציפיות) וקושי השתלבות בסביבת עבודה צעירה. המסר של אילון למחפשי העבודה: המשיכו ללמוד תמיד, זרמו ודברו בשפתם של המגייסים, אך החשוב מכולם – צריך לדעת להתפשר – בשכר, בחופש, בסמכויות.

המשמעות מצד אנשי משאבי האנוש היא כי בעוד הסטיגמות ידועות, רובן אינן נכונות: סקרים מראים כי אין פגיעה ביכולות (למעט כושר) בגיל 50 פלוס, אנשי הקבוצה מעוניינים לעבוד, מבינים את הסיטואציה, מחפשים מקום עבודה לטווח ארוך באופן יחסי לצעירים יותר, וכן – מוכנים להתפשר!

ארגון חכם ידע לקחת את הפוטנציאל הגלום באוכלוסיית בני ה-50 פלוס, את הידע, הניסיון, הקשרים והיכולות ולקבל עובד בעל פוטנציאל גדול יותר לארגון במחיר שווה. הגיע הזמן שגם הארגונים יפנימו – Over Qualified זה ביטוי מכובס, מיושן, אנשי ה-50 פלוס הם ברובם אנשים אנרגטיים בעלי פוטנציאל לתרום רבות לארגון, שוק העבודה מציב בפניהם קשיים רבים והם בהחלט מוכנים לקחת תפקיד זוטר יותר, במשכורת זהה לצעיר, אך מביאים איתם את כל הניסיון והידע הצבורים בשנים של עשייה. ארגונים שיבינו את זה, יתנו הזדמנות שווה באמת למחפשי העבודה בני ה-50 פלוס ייהנו מכוח אדם איכותי ונטישה נמוכה יותר, גם במקצועות שוחקים וזוטרים יותר כשירות ומכירה, מוקדים וכדומה.

אוכלוסיית מחפשי העבודה בני ה-50 פלוס – רוצים לעבוד – אל תפספסו אותם!

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

2 תגובות

  1. הצחקתם אותי. אני בן 63 עוד מעט ובגיל 62 וקצת היה חסיד עולם שקיבל אותי לעבודה. תפקדתי כזקן? מה פתאום? הגעתי לקדם את פני העובדים ב6.45 בשער המפעל (אחרי 50 דקות נהיגה) ויצאתי בין האחרונים לפנות ערב. העבודה נותנת אנרגיות, אדרנלין. הכניסה וההסתגלות לתפקיד הייתה מהירה מאוד. אני יכול לעבוד באותה אנרגיה עד גיל 80 בתנאי שאהיה בריא. אז יש בעיה קשה של עובדים בגילים 50+ שלא מוצאים עבודה וצפויים לבלות25-30 השנה הבאות בבטלה? בשחיקה אישית עד קיצור תוחלת החיים? הפנסיות המצומקות יספיקו לעשרות שנים? והיום כשאני מוכן לעבוד בחלקי משרה, בפרוייקטים אצל חברים כשאני מוכן לתת להם את כל נסיוני בתפקיד זוטר יותר (העיקר שיהיה מעניין) היהיה מי שירים הכפפה?

  2. שמחתי לשתף כתבה זו בקבוצת הפייסבוק שלי – גילאי 45+ מעצבים מחדש את שוק התעסוקה

השאר תגובה