אנשים מחליפים רובוטים

אנשים מחליפים רובוטים

חברת טויוטה החליטה לעבור לקווי ייצור פחות ממוכנים ויותר אנושיים כדי לשלוט טוב יותר על תהליכים. בינתיים נראות תוצאות חיוביות של הפחתה בפסולת וייעול הייצור

שיתוף
כוח אדם במקום מכונות

כוח אדם במקום מכונות

כבר לפני שנים תעשייני הרכב אימצו את המיכון והחליפו בני אדם ברובוטים. לאחרונה חברת טויוטה צעדה בכיוון ההפוך בכוונה תחילה. התעשיינית הענקית מחליפה מכונות אוטומטיות בחלק ממפעליה ביפן ומפעילה קווי ייצור המושתתים על עבודה ידנית ומאוישים בבני אדם, כך דיווח ה-Bloomberg באפריל השנה.

הבחירה להחליף רובוטים בבני אדם אינה שגרתית בחברות יפניות. על פי Quartz, יפן היא המדינה שבה יש הכי הרבה, ובפער גדול, רובוטים תעשייתיים. על פי ההערכה באתר World Robotics מדובר ב-309,400 רובוטים. המדינה היחידה בעולם שבה יש יחס רובוט-אדם גבוה יותר לטובת הרובוטים היא קוריאה הדרומית.

לאסטרטגיה החדשה של טויוטה יש שני היבטים עיקריים: ראשית, היא רוצה להבטיח שהעובדים מבינים באמת את העבודה שהם מבצעים במקום רק להזין חלקים במכונות ולהיות חסרי אונים כאשר משהו משתבש. שנית, החברה רוצה להבין באילו אופנים ניתן לשפר את איכות התהליכים ואת יעילותם בטווח הארוך. בטויוטה חוששים שמשמעותו של המיכון היא שכוח העבודה שלה כולל יותר מדי עובדים ממוצעים ולא מספיק בעלי מלאכה ומומחים.

עד כה, החלפת רובוטים בבני אדם שהתבצעה ביותר מ-100 מרחבי עבודה הפחיתה את הפסולת של ייצור גלי ארכובה ב-10%, סייעה לקצר את קו הייצור והפחיתה את עלויות ייצור חלקי השלדה.

רוצים להיות אדוני המכונה, לה ההפך

"איננו יכולים להיות פשוט תלויים במכונות שרק חוזרות על אותן משימות פעם אחר פעם," אמר בראיון ל-Bloomberg מנהל הפרויקט מיצורו קאוואי מטויוטה. "כדי להיות אדון המכונה, צריך שיהיו לך הידע והכישורים ללמד את המכונה." קאוואי עובד בטויוטה כבר 50 שנה, לכן הוא ספוג בפילוסופיה של החברה. הקווים הידניים ממוקדים במה שמכונה "קאיזן", כלומר שיפור מתמשך, וב"מונוזוקורי", כלומר "האומנות של לעשות דברים היטב". מדובר בהתחייבות מחדש לרעיונות של ההנהלה, המלווים את מערכת הייצור בת עשרות השנים של טויוטה.

מכונות מצטיינות בלעשות דברים במהירות ובעלות נמוכה, כותב מקס ניסן מ-Quartz. אך הצבת כוח אדם במקום מכונות – בעיקר עובדים בעלי ניסיון בביצוע משימות בעצמם – מביאים עמם אל עיצוב התהליך תובנות של בעלי מלאכה ועקביות באיכות. בטויוטה גילו שהמרוץ להפחתת המרכיב האנושי עלול להסתיים בתהליכים יעילים פחות. התוכנית של טויוטה נשמעת גם לפילוסופיית הון אנושי שעל פיה "הבינוניות שייכת לעבר", וכי המשרות וההישגים של כלכלת העתיד יגיעו לידיהם של אנשים שיכולים עם מכונות ההולכות והופכות לחכמות יותר ולשפר אותן.

ייתכן שהאסטרטגיה החדשה של טויוטה תעלה לה בהתרחבות מופחתת. עם המעבר לייצור אנושי יותר, טויוטה לא תבנה מפעלים חדשים בשלוש השנים הקרובות. היא עדיין יצרנית הרכב המובילה בעולם במכירות.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה