כוחה של התקשורת הפנים ארגונית

כוחה של התקשורת הפנים ארגונית

ראיון עם פולה ג'ורדן, מנהלת HR ברשת בתי אבות באנגליה על תרומתה של מערכת תקשורת פנים ארגונית לחברה בתקופת משבר

שיתוף
תקשורת פנים ארגונית
תקשורת פנים ארגונית

המיתון הכלכלי שפגע כמעט בכל ענף במשק פגע גם בבתי האבות, כך מסבירה מנהלת משאבי אנוש בחברת McCarthy & Stone, רשת בתי אבות באנגליה, אשר סיפקה פתרונות דיור ללמעלה מ-45,000 קשישים במשך שלושה עשורים ברציפות.

בין השנים 2008-9, על רקע המיתון, נאלצה החברה להתמודד עם המציאות הכלכלית הקשה וכדי לשרוד, היא נאלצה לוותר על 50% מכוח העבודה. מנהלת משאבי אנוש בחברה, פולה ג'ורדון, התראיינה לפורטל HR Magazine וסיפרה על הקשיים, שכללו פיטורים מאסיביים, ובעיקר על ההתמודדות והשאיפה לגדול ולהצליח, כולל היוזמות של העובדים שנשארו – להציל את החברה.

ג'ורדון: "אחרי שקיצצנו 50% מכוח האדם בחברה, המורל בקרב העובדים היה נמוך ובצדק. אולם ההחלטה שהתקבלה הייתה להמשיך ולעבוד עם הצוות המצומצם כדי לחזור ולגדול. העובדים ששרדו את הקיצוצים היו ההון האנושי עליו נשענה החברה בתקופה הקשה ולכן הוחלט להשקיע בהם את מרב המאמצים. המהלך הראשון היה להבין מה מניע את העובדים שנשארו, מה מפריע להם, מה הם חושבים ומה הם היו רוצים שיקרה בחברה."

כך, לדברי ג'ורדון, הצעד הראשון היה להעביר סקר עובדים, בו השתתפו למעלה מ-81% מכלל העובדים. מתוך הסקר עלה כי נקודת התורפה של הארגון היא התקשורת הפנים ארגונית. היות שזה היה הנושא הבוער ביותר עבור העובדים, זה היה הנושא הראשון בו טיפלה ההנהלה ברמה כלל מערכתית.

ג'ורדון: "החברה הטמיעה מערכת לניהול תקשורת פנים ארגונית, חוצת ארגון, בה הושמו שני דגשים: האחד על ערוץ תקשורת ייעודי בין מנהלים, והשני על מערך הסברה כלל ארגוני הפונה לכל עובד בחברה באשר הוא. באמצעות מערכות תקשורת אלו, ניתן היה לעדכן את המנהלים בכל ידיעה והחלטה שנתקבלה וכן לבקש מהם חוות דעת ואף הצעות לרבות רעיונות חדשים. בנוסף, באמצעות המערכת להפצת הודעות לכלל עובדי הארגון, ניתן היה להגיע לכל העובדים בו זמנית עם מידע רלוונטי לעבודתם, כל אחד בתחומו, כך בעצם הגענו לאחידות בשיטות העבודה, בידע הארגוני ובכלל – הצלחנו להגביר את מעורבות העובדים ולחבר אותם למטרות הארגון."

השלב השני היה לפתח את הארגון עד כמה שניתן ללא הוצאות. ג'ורדון: "לשם כך נעזרנו בספקים של שירותי סקרים און-ליין TalkFreely וייצרנו שיטה לאיסוף מידע והפקת מסקנות אופרטיביים און-ליין. לסכימה הזו קוראים iFactory והיא פועלת כך: ההנהלה מפרסמת שאלות, מציגה סיטואציות ואתגרים שונים והעובדים, המחוברים לממשק, יכולים להגיב און-ליין. היתרונות של הממשק הם ראשית כל שכל המידע נשמר על ענן, כך שלא הגדלנו את ההוצאות על התקשורת, והשני היא בכך שהמערכת פועלת בצורה שקופה, כך שכל עובד רואה למעשה לא רק את השאלות שהציגה ההנהלה, אלא את התשובות, הרעיונות והשאלות הנוספות אותם הציגו עמיתיו.

"מערכת iFactory הושקה בחברה לפני כשנה ומאז התקבלו 192 רעיונות והצעות (כולם על ידי העובדים), הגדרנו באמצעותה 28 יעדים בהתאם."

לסיכום, ג'ורדון מגדירה את המעבר לשימוש במערכת iFactory כמהלך 'אמיץ' של חברה במשבר, אשר במקום לחפש פתרונות מבחוץ (יועצים מקצועיים, ספקי פתרונות במיקור חוץ וכיו"ב), היא בחרה להביט פנימה, על ציבור העובדים, ולחפש יחד איתם את הפתרונות הנכונים ביותר כדי לשמור על יציבות בזמנים הקשים וכדי להמשיך ולצמוח.  

יורם שולטהייס, מנכ"ל HRus, אמר בתגובה לראיון עם ג'ורדון כי: "לפנינו דוגמה לחברה שבחרה להשתמש בידע, בניסיון, ביצירתיות ובמוטיבציה של העובדים שלה, גם בתקופה הקשה ביותר מזה שלושה עשורים, כדי למצוא בקרב ההון האנושי, את הפתרונות. חברה שהציבה את נושא התקשורת הפנים ארגונית כדי לשרוד בשלב הראשון וכדי להמשיך ולצמוח בשלב הבא. מדובר על תהליך עם עלות כמעט אפסית אך בעל ערך עסקי וכלכלי עצום ועל כן, היא מהווה דוגמא למופת לקהילת משאבי אנוש."

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה