החל מ-2016: מעסיק יידרש לדווח ישירות לביטוח לאומי על עובדים חדשים

החל מ-2016: מעסיק יידרש לדווח ישירות לביטוח לאומי על עובדים חדשים

מעסיקים יידרשו לדווח 3 פעמים במהלך השנה על תשלומים ששילמו לעובדים ועל קליטת עובדים חדשים. קנס בגובה 600 שקל למפירי ההוראה

שיתוף
קורס תחת הנטל Photo by iosphere

ועדת העבודה והרווחה של הכנסת אישרה היום (ד') פה אחד את הסעיף המצוי בחוק ההסדרים, לפיו החל משנת הכספים 2016 ואילך מעסיקים יידרשו לדווח שלוש פעמים במהלך השנה – ינואר, אפריל ויולי – על תשלומים ששילמו לעובדים, בדומה לשכר עבודה, ועל קליטת עובדים חדשים. הדיווח יתבצע באמצעות האינטרנט על ידי מעסיקים גדולים ובצורה ישירה מול המוסד לביטוח לאומי. 

עומס Photo by jesadaphornמדובר בהצעת חוק שעברה בקריאה ראשונה בכנסת בדצמבר 2014, וכעת נכנסה לחוק ההסדרים עם כמה שינויים, שכן על פי נוסח הצעת החוק המקורי היה על המעסיק לדווח למוסד לביטוח לאומי על עובדים חדשים אחת לחצי שנה, ולדווח על כלל העובדים שבגינם הוא משלם דמי ביטוח אחת לשנה בלבד.

לשכת יועצי המס ולשכת רואי החשבון מחו בדיון על הכוונה לקבוע בתקנות קנס מינהלי בגובה 600 שקל על מעסיק שלא ידווח במועד על התשלומים לעובדים למוסד לביטוח לאומי, ובמשרד האוצר הבהירו בתגובה שתינתן התראה של 60 יום למעסיק. מעסיקים רבים העבירו ביקורת חריפה על הצעת החוק לאחר פרסומה, עוד כשהיתה בנוסח מרוכך יותר, והביעו תמיהה מדוע מגלגלים את נטל הדיווח אל כתפי המעסיקים, במקום להטיל אותו על רשויות המדינה.

כיום המוסד לביטוח לאומי מקבל דיווח ממעסיקים על קליטת עובדים חדשים דרך רשויות המס, דיווח המוגש אחת לשנה ומתקבל במוסד לביטוח לאומי רק מספר חודשים לאחר מכן. בשל כך, הביטוח לאומי מקבל דיווח על עובד חדש רק כשנה וחצי לאחר מועד קליטתו, במהלכה הוא נחשב בביטוח הלאומי כמי שאינו משלם את דמי ביטוח וייתכן אף שחשבונו יעוקל בשל כך.

בעיה נוספת שנוצרת בשל הפערים בזמני הדיווח הנה מקרה בו מבוטח מקבל קצבת הבטחת הכנסה ונקלט בעבודה, המוסד לביטוח לאומי אינו מעודכן בנוגע לכך, וממשיך לשלם לו גמלת הבטחת הכנסה. כאשר יתקבל הדיווח אודותיו לאחר חודשים רבים, הוא כבר יצבור חוב עצום כלפי הביטוח הלאומי, וספק אם יהיה ביכולתו להשיב כספים אלו. לפיכך, מטרת הוראת החוק הינה לקצר את משך הזמן שחולף כיום עד לעדכון המוסד לביטוח לאומי בנוגע לקליטת עובדים חדשים.
הוועדה תקיים דיון באוקטובר 2016 על מנת לוודא שחובות ועיקולים שהוטלו על אזרחים בשוגג אכן יימחקו.

 

יום עיון בנושא מימוש אסטרטגיה ותכניות עבודה יתקיים ב-22 באוקטובר בכפר המכביה. 
לצפייה בתכנית לחצו כאן 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה