ההסתדרות מאיימת להכריז על סכסוך עבודה כללי במשק

ההסתדרות מאיימת להכריז על סכסוך עבודה כללי במשק

ההסתדרות צפויה להכריז בשבוע הבא על סכסוך עבודה כללי במשק בדרישה להעביר מספר מקסימלי של עובדי קבלן להעסקה ישירה. עופר עיני: אפשר להעסיק את העובדים בצורה ישירה

שיתוף

ההסתדרות מתכוונת לכנס ביום שלישי הבא את הנהגת הארגון כדי לאשר סכסוך עבודה כללי במשק. העילה לשביתה היא דרישת ההסתדרות להעביר מספר מקסימלי של עובדי קבלן במשק להעסקה ישירה. כמו כן, ההסתדרות תדרוש להכניס עובדים בחוזים אישיים להעסקה ישירה או להסכמים קיבוציים.

"מדובר במאבק חשוב ביותר, אולי היסטורי, בדרך להשגת צדק חברתי אמיתי", אמר יו"ר ההסתדרות, עופר עיני.

לדברי עיני, תופעת עובדי הקבלן הפכה בשנים האחרונות ליותר ויותר נפוצה ויש לצמצם אותה. "יש הרבה מקומות, במיוחד במדינה, שבהם מועסקים עובדים באמצעות קבלנים לא מסיבה כלכלית כדי לחסוך בעלויות, אלא רק כדי שניתן יהיה ביתר קלות למנוע מהם את היכולת לקבל את זכויותיהם הבסיסיות ואת כבודם במקום העבודה".

עיני טען כי מדובר במאבק ייחודי . לדבריו, עד עתה גם ההסתדרות וגם ארגונים חברתיים שונים נאבקו למען עובדי הקבלן בגזרה מצומצמת של יתר פיקוח, רישוי לקבלנים והסכמים קיבוציים ענפיים עם הקבלנים. "בכל המאבקים כולנו השלמנו עם רוע הגזרה, שהעובדים האלה יישארו עובדי קבלן. במאבק הזה אנחנו אומרים לציבור שלא חייבים להשלים בכל המקרים עם הגזרה הזאת. יש הרבה מקומות שניתן להעסיק את העובדים בצורה ישירה", הדגיש יו"ר ההסתדרות.

עוד הוא אמר כי גם מבחינה כלכלית לא מדובר כאן על תוספת עלויות ומי שיצא נשכר מכך הם העובדים. "במקרים רבים המעסיק בפועל משלם לקבלן הרבה כסף שרק חלקו מגיע לעובד. הקבלן גוזר קופון שמן על חשבון העבודה. אם העובד יועסק בהעסקה ישירה הוא יוכל לקבל לשכרו גם את פער התיווך. זו בהחלט דרך אפקטיבית לצמצום פערים".
עיני התייחס בהקשר זה לדו"ח טרכטנברג וציין כי ציפה שהוועדה תמליץ לקלוט את עובדי הקבלן. אולם לדבריו, "כנראה שהידיים הארוכות של אגף תקציבים הביאו לכך שטרכטנברג אמר רק אמירה רפה בעניין זה".

 

 

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה