שיתוף

השאלה האם כל מנהל ועובד בחברה יכולים להיות מנטורים איכותיים, היא אחת ההתלבטויות שעולות בנוגע למינוי מנהלים כמנטורים בארגונים.

"מנטור מקצועי חובש שלושה כובעים הפועלים בסינרגיה מלאה בכל רגע נתון: היועץ, החונך והמאמן", אומרת ליאורה ליפץ, יועצת אסטרטגית, מנטורית להאצת תהליכי צמיחה בחברות והבעלים של קבוצת ליפץ, לתכנון אסטרטגי מזה 16 שנים, לקראת כנס משאבי אנוש שיתקיים במסגרת יריד HRexpo2022  ב-16 בפברואר במרכז הירידים בתל אביב.

לליפץ ניסיון של יותר מ-25 שנים בתפקידי ניהול בכירים בהם תפקידי מנכ"ל, סמנכ"ל וניהול חטיבות בחברות ישראליות ובינלאומיות.

"לכאורה", מסבירה ליפץ, "כל מנהל בארגון יכול להוות אוטוריטה מקצועית להעברת הידע והנסיון הנצבר שלו כיועץ לעובד ולמנהל זוטר ממנו.

"השאלה היא, עד כמה המנהל, לפני שהוא מתחייב לתהליך ההכשרה שלו כמנטור, אכן רוצה ומוכן לסייע, ללמד, לחנוך ולהצמיח עובד אחר בחברה.

"לפיכך, חשוב להבין כי כניסה לתהליך ההכשרה, צריכה להיות זכות ולא חובה. המנהלים נענים לקול קורא שהארגון מוציא לדרגים שונים ותפקידים שונים על פי צרכיו.

"מניסיוננו, ההיענות לכניסה של מנהלים ל'נבחרת המנטורים' של הארגון היא יותר מ-95%. הפנייה למנהל לשמש גם בתפקיד של מנטור, מבטאת הכרה במעמדו וכישוריו, כמו גם הערכה כלפיו, אמון בו ורצון לשמר, לפתח ולקדם אותו.

"היותו מנטור מקנה למנהל גם את הזכות להשפיע ברמה חוצת ארגון מעבר לתפקיד הספציפי בו הוא מכהן.

"הודות למתודולוגיה סדורה של תוכנית MentoRings אשר לפיה אנחנו עובדים בארגונים, יכול כל מנהל שרוצה בכך ושהארגון זימן אותו בקול קורא, לעבור תהליך הכשרה טרנספורמטיבי ולהפוך למנטור מקצועי ואיכותי.

"לכולנו הנטייה לתייג מנהלים ולמסגר אותם בתוך סט של מאפיינים ומגבלות. לשמחתי, אנו מופתעים שוב ושוב, כיצד מנהלים שהארגון לעיתים נהג לפסול אותם מלקחת חלק בתהליך ולא בוחר בהם, דווקא הם נעשים מנטורים איכותיים ברמה הגבוהה ביותר, מתרחבים ומתפתחים למנהיגים בעלי ערך מוסף משמעותי לארגון".

כיצד משפיעים מעגלי מנטורינג פנים ארגוניים על הביצועים של החברות?

"האימרה 'אין ארגונים מצליחים. יש אנשים מצוינים שיוצרים ארגונים מצליחים' הופכת למציאות שהולכת ומתחדדת ככל שיכולתן של חברות לשרוד מבוססת יותר ויותר על אנשים שמותחים את עצמם מעבר לאזור הנוחות שלהם ברמה המקצועית, הניהולית והאישית.

"בעצם, ההון האנושי הקיים בארגון הוא המשאב האפקטיבי ביותר ליצירת מעגלים של צמיחה מקצועית, ניהולית ואישית לאורכו ולרוחבו של הארגון.

"המנטורים הפנים ארגוניים אכן מהווים 'קטליסטים' בתוך הארגון. הם מאיצים את ההטמעה של תהליכי שינוי, את יכולת הלמידה הארגונית ובעיקר את החוסן הניהולי והאומץ לעמוד במטרות המשתנות של הארגון.

  • "האצה אסטרטגית: מיקוד המנהלים המנטורים במטרות של הארגון\החטיבה, ותרגומן של מטרות אלה כיעדים למנטיז, יוצרים הלימה בין הציר האסטרטגי לציר הניהולי באופן מתמשך ובזמן אמיתי.
  • "האצת ביצועים: יצירת בהירות ומיקוד במשימות והסרת חסמים לפעולה אפקטיבית פורצת גבולות, שוברת או עוקפת פרדיגמות והרגלים מעכבים, באופן שמוביל לקבלת החלטות מושכלת ואמיצה.
  • "האצת התקשורת הארגונית: יצירת קולברטיביות לאורכו ולרוחבו של הארגון באמצעות תקשורת אפקטיבית פתוחה, אותנטית ובוטחת, המבוססת על הקשבה בונה, ומובילה להעצמה ולתחושת מסוגלות.
  • "האצת יכולות: מינוף הניסיון, המשאבים והחוזקות של המנהלים לכדי עמידה ביעדים מאתגרים כאן ועכשיו, באמצעות שינוי תפיסת התפקיד, הכרה בערך הניהולי וחיבור חדש לאחריות, מחויבות והשפעה.
  • "האצת תוצאות: הקניית ידע ומומחיות תוך הבניה של תהליכי בקרה עצמיים וארגוניים, פיתוח יכולת חישוב מסלול מחדש מתוך ניסיון נצבר של המנטור וסגירת פערים בין מצב רצוי למצוי בכל תחום נדרש".

ליפץ מסבירה, כי "מעגלי המנטורינג הפנים ארגוניים הוכחו כאחד הגורמים המשפיעים ביותר על שיפור ביצועים בחברות והאצת צמיחה רווחית.

"לא לשווא הפכו תוכניות מנטורינג בארגונים בשנים האחרונות לעניין שבשגרה. כ-70% מחברות הנמנות ברשימת ה-Fortune 500 הצהירו שיש להן תוכנית מנטורינג בארגון.

"המנהלים המנטורים מביאים איתם ידע מקצועי רלוונטי, ניסיון ניהולי ויכולת הנעה והעצמה, המרחיבה גם את תפיסת התפקיד של המנטיז שלהם לכדי האצת ביצועים, לחיזוק המחויבות לארגון וליכולת לפעול בנחישות, מתוך חוסן אישי ליצירת פריצות דרך.

"אנו עדים להשפעות חוצות ארגון של תהליך המנטורינג, לרבות תמיכה בתהליכי שינוי וקבלת החלטות, פיתוח ראייה וחשיבה אסטרטגית בקרב מנעד רחב של עובדים, חיזוק המעורבות, המוטיבציה והמחוייבות של העובדים בתוך הארגון, שיפור התקשורת הפנים הארגונית גם בארגוניים עם מבנים מורכבים, פתיחות לחשיבה גמישה ואחרת, וחשוב יותר מכל – שימור ההון האנושי והידע הארגוני הנצבר".

בכנס משאבי אנוש שיתקיים במסגרת יריד HRexpo2022 ב-16 בפברואר במרכז הירידים בתל אביב, ישא רוני ניר – מנכ"ל ובעלים של חברת התחלה חדשה, הרצאה בנושא: מנטורינג – המאיץ החדש.

 לכתבה הראשונה בסדרה: מנטורינג פנים ארגוני – ההשקעה האפקטיבית ביותר לכל ארגון

לכתבה השלישית בסדרה: תוכנית מנטורינג יעילה משפרת את שביעות רצון העובדים ומסייעת בשימורם


ליאורה ליפץ היא מומחית בפיתוח, תכנון ויישום תכניות ותהליכים אסטרטגיים בחברות בסקטור הפרטי והציבורי ובהובלת תהליכי שינוי חוצי ארגון באמצעות מודל מנטורינג ייחודי שפיתחה בשם F.O.C.U.S לליווי מנכ"לים, הנהלות ומנהלים בכירים לביצועים פורצי דרך בכל מרכיבי התמהיל העסקי.

ליפץ הינה בוגרת כלכלה ו-MBA  ומשמשת כדירקטורית בחברות פרטיות וממשלתיות עם מומחיות אסטרטגית ניהולית וחשבונאית פיננסית.

כמו כן היא מאמנת מוסמכת, ממייסדי לשכת המאמנים בישראל ויו"ר הלשכה הראשונה. לשעבר בעלת טור דעות בגלובס אונליין למצוינות בזירת העסקים.

 

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה