האקס המיתולוגי קורא לך

האקס המיתולוגי קורא לך

חזרה למקום עבודה קודם לאחר שהעובד עזב אותו, מעלה לא מעט מחשבות. האם זה הדבר הנכון עבורו ועבור המעסיק? כמה סיפורים שיעזרו לכם להחליט

שיתוף
פגישה עם הבוס הקודם

מי מאתנו לא מוצא את עצמו לעתים מתרפק על העבר וחושב על מקומות עבודה קודמים. לפעמים זו רק מחשבה, לפעמים זו הנוסטלגיה, אך האם לעשות משהו בעניין ולחזור לאותו מקום עבודה הוא דבר נכון או בהכרח טעות? האם 'מה שהיה היה וצריך להביט רק קדימה' הוא רק משפט קלישאתי?  

קליטה מחדש של עובד למקום עבודה שעזב אותו בעבר מעלה לא מעט התלבטויות. מצד אחד זהו פיתוי לתחושת החזרה הביתה, עבור המעסיק וגם עבור העובד. מעסיק יכול לקבל בזרועות פתוחות עובד שעזב מרצונו ושהמעסיק היה מרוצה ממנו, והנה חזרנו לימים הטובים. אך האם העובד, שאולי התבגר ואולי לא, הוא אותו אדם חרוץ שהיינו מרוצים ממנו פעם? למעשה השאלה הראשונה הנשאלת היא: מה גורם לאותו עובד "לחזור אחורנית"? גם אם הוא יחזור לתפקיד אחר בארגון, קשה להתעלם מהחשש שאותו עובד יחליט לעזוב שוב.

גם מצד העובד ההחלטה לא תמיד פשוטה. אומרים שכשהזמן עובר, תמיד זוכרים את הדברים הטובים של המקום או של האדם. למה לחזור לאותו מקום אם עזבנו אותו?      

הסנדלר הולך יחף

ליאורה, בת 35 מאזור הצפון, עברה טלטלות רבות בתחום העבודה. היא סיימה תואר ראשון בהצטיינות באוניברסיטה יוקרתית, עבדה במשך שנתיים במקום עבודה בתחום ההשמה, וחשה מיצוי כעבור שנה. בינתיים החליטה להישאר, ובשנה השנייה אף לא הסתדרה עם הממונה עליה, ובתום שנה זו החליטה לעזוב לטובת מקום עבודה חדש. "חשתי הקלה וחגגתי עם חברותיי את סוף עידן ההשמות". היא מספרת. אך מתברר שהיא חגגה מוקדם מדי.

"מאותו רגע לא מצאתי את עצמי. הרגשתי כמו הסנדלר שהולך יחף", היא נזכרת. "תחום ההשמה היא הרי כמו שידוך. במשך שנתיים שידכתי בין מעסיקים לעובדים ומצאתי עבודה לכל כך הרבה אנשים מרוצים. ואני במשך יותר משנתיים עברתי מספר מקומות עבודה כי לא מצאתי מקום שאני רוצה להישאר בו. כשעברו שנתיים מאז שעזבתי את חברת ההשמה, התחילה לכרסם בי המחשבה שבעצם הפעם האחרונה שהרגשתי טוב בעבודה היה רק באותה חברה. גיליתי שיש לי עדיין את הטלפון של אותה מנהלת, והתחלתי לתכנן את שיחת הטלפון אתה".

כשסיפרה ליאורה לחברותיה על המחשבות ליצור קשר עם מקום העבודה הקודם, הם אמרו לה שלא כדאי. "הרי זה היה בעבר, ולא לכל אורך התקופה שעבדת היית מרוצה", יעצו לה, "וחוץ מזה – תמשיכי הלאה, אל תסתכלי אחורנית, תסתכלי רק קדימה!".   

ליאורה בכל זאת החליטה להתקשר למנהלת, וביקשה פגישה. המנהלת דווקא שמחה לשמוע ממנה, והפגישה הארוכה נשאה לבסוף פרי: ליאורה חזרה לאותו מקום עבודה מהעבר, ומאז עברו שלוש שנים ועד היום והיא מרוצה מאוד.

"ההתמודדות הקשה שלי בעולם העבודה האירה לי את מה שבאמת חשוב לי ומחזיק אותי במקום עבודה: היציבות והמקצועיות שלי בתחום. הייתי כל כך טובה בלסגור משרות, אז למה לא לסגור משרה אחת לעצמי ולחזור הביתה?".  

להישאר רק ידידים

ת' עבד במהלך לימודיו לתואר הראשון בחברת ביטוח. כשסיים את הלימודים חיפש עבודה במשרה מלאה. כשלחברה לא היה מה להציע לו, עזב לטובת מקום עבודה אחר וכך נפרדו דרכם. למקום החדש לא התחבר ויום אחד קיבל טלפון מאחד המנהלים שלו בחברת הביטוח, כשבפיו הצעה מפתה: משרה ניהולית בתחום חדש ומעניין שנפתח.

"הגעתי לראיון נלהב ביותר" ,הוא מספר. "פגשתי את שני המנהלים שהכירו אותי, הם סיפרו לי על מחלקה חדשה שנפתחת, ושהם חושבים שאני מתאים. חזרתי הביתה, הם קראו לי לראיון שני ודיברו אתי הרבה על העבר. הם רצו לוודא שאני באמת רוצה את התפקיד ובעיקר שאני רוצה לחזור לחברה.

"חשבתי על זה הרבה, אבל בלבי ידעתי מההתחלה שאלך על זה. בהתחלה הייתי בהיי. הרגשתי שחזרתי הביתה, וזה יתרון גדול מבחינתי במקום עבודה. מאז עברה שנה, ולמרבה הצער היום אני חושב שההחלטה שלי לחזור כנראה הייתה שגויה. מדובר באותם מנהלים ואותה מחלקה בעייתית שעזבתי אז, שכסטודנט במשרה חלקית לא היתה לי בעיה להתמודד אתם. היום אני נמצא במצב שבו אני צריך להתמודד כמנהל עם אותן הבעיות. עכשיו אני שוב מחפש עבודה, ואני חושב שלא ארצה יותר לנהל. מה שבטוח, אני אהיה עם הפנים רק קדימה".       

קבלו מחמאה

יניב, עובד לשעבר בתחום התקשורת, סיפר שכצעיר שסיים את התואר הוא עבד בכלי תקשורת מסוים ועזב כי רצה לנסות לעבוד במדיה אחרת. עברו שנים, התבגר והחכים בעולם העבודה והוא החליט לחזור לאותו מקום ראשון שבו עבד. הוא זומן לראיון, ונשאל מדוע הוא רוצה לחזור, אך שבעיקרון החברה אינה מקבלת עובדים שעזבו את החברה. כשהשיב שעברו שנים והוא הבין שהוא אוהב את אותה המדיה ושהוא זוכר אותה לטובה, נחשף בפניו החשש שבעוד שנה יחליט שוב שהוא עוזב".

יונית לנדוי, מנהלת מחלקת גיוס בפלאפון אומרת שעובדים רבים חוזרים לעבוד אצלם. "בפלאפון מרבית העובדים הנם בתחום השירות והמכירה, אז קורה הרבה שהם עוזבים, מתבגרים וחוזרים, או  שהם עושים תואר ואז חוזרים אלינו. אנחנו מקפידים תמיד להתייעץ עם המנהלים שאז הם היו כפופים להם ומקבלים חוות דעת מקצועיות. הם חוזרים אלינו כי הם זוכרים את מקום העבודה לטובה, אז זו בעצם מחמאה בשבילנו".

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה