בוטל 'המכרז המקוון' לבחירת ספק כוח אדם לשירותי אבטחה

בוטל 'המכרז המקוון' לבחירת ספק כוח אדם לשירותי אבטחה

מנכ"ל משרד הבריאות הודה כי זוהי שיטה "לא ראויה והורה לבטלה. "דווקא באבטחה יש להתעמק בנושא האיכות ולא המחיר"

שיתוף

הביקורת השתלמה: משרד הבריאות ביטל את מה שכונה 'המכרז המקוון' לבחירת ספק שירותי כוח אדם בתחום האבטחה. במקומו יתבצע הליך מכרזי מלא כמקובל בגופים ממשלתיים.

המכרז אמור היה להתקיים אתמול (יום ד') בשיטה המוכרת שבה נמכרים, להבדיל, מוצרי צריכה ברשת בזמן אמת.

האופן שבו היה אמור להתנהל המכרז הרגיז את יו"ר מפלגת העבודה, ח"כ שלי יחימוביץ', שכינתה אותו "מכירה פומבית של בני אדם". הלה פנתה במכתב חריף לשר האוצר יובל שטייניץ ולסגן שר הבריאות ח"כ יעקב ליצמן ודרשה לבטל בדחיפות את המכרז המשותף למשרד הבריאות ולחשב הכללי.

"הספקים מחוברים למערכת בשעת המכרז", תיארה יחימוביץ', "ומתחרים ביניהם בזמן אמת על הצעת המחיר הנמוכה ביותר. כל זה הגיוני כאשר המכרז הוא על מוצרים כמו כיסאות, שולחנות, מחשבים וכו'. אלא שהפעם, באופן חסר תקדים, מדובר במכרז על בני אדם. כאשר יתקיימו ביקורות על זכויות העובדים בדיעבד, אם בכלל יתרחשו, כבר יהיה מאוחר מדי להחליף את קבלן כוח האדם שזכה במכרז".

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' רוני גמזו, הודה אף הוא בדיעבד כי שיטה זו אינה ראויה לבחירת שירותי אבטחה. "מכרז בשיטה שכזו דוחף לכך שהמחיר הנמוך יהיה מרכיב עיקרי, ודווקא בנושא אבטחה יש להתעמק בנושא האיכות", אמר לעיתון דה מרקר. "לאחר בחינה מהירה של הסוגיה החלטתי להורות לועדת המכרזים לעבור לשיטת מכרז מלאה".

מצד העובדים, בירך על ההחלטה פיני שיף, מנכ"ל הארגון הארצי של חברות האבטחה בישראל. "אני משמש שש שנים כמנכל הארגון וכל מה שאני עושה יום יום זה ליצור מנגנונים על מנת שחברות הארגון יכבדו את זכויות העובדים ואת חוקי העבודה. הסיכוי היחידי שענף השמירה והאבטחה, שמפרנס 100 אלף בתי אב בישראל, יהיה ממוצב במקום של כבוד, יהיה רק אם הוא יכבד זכויות עובדים. זה לא יכול לקרות אם עושים מכרז שבו תוך 20 דקות צריך לזרוק מחיר בתחרות בין מציעים."

דווקא במשרד האוצר מגבים את המכרז שבוטל, בטענה שהתחרות בין הספקים לא תתבצע על חשבון שכר העובדים. "המכרז כולל התייחסות מפורשת להוראת התכ"ם המסדירה את תנאי ההעסקה של עובדים, לרבות כל התשלומים הסוציאליים הנדרשים עפ"י חוק", צוין בהתייחסות לדברים. "התיחור (תחרות) נעשה אך ורק על מרכיב התקורה והרווח של הספק ואין שום תחרות על מרכיב השכר שישולם לעובדים. עלות שכר השעה וכל הנגזר ממנו עפ"י הוראת התכ"מ, מוכתב באופן ברור במכרז. החשכ"ל המליץ בפני ועדת המכרזים לקיים שימוע לספק הזוכה בתום המכרז הממוכן המתפתח ולוודא כי ההצעה שהתקבלה במכרז, אינה הצעה הפסדית ומכסה את עלות התקורה, בהתאם לדרישות של משרד הבריאות במכרז וכן רווח כלשהו לקבלן, זאת לאור חשיבות ההגנה על זכויות עובדים."

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה