ארה"ב: עובד שחשף שחיתות בבנק קיבל מהמדינה 104 מיליון דולר

ארה"ב: עובד שחשף שחיתות בבנק קיבל מהמדינה 104 מיליון דולר

עובד בנק UBS דיווח לשלטונות המס על שחיתות ושיתף עמם פעולה במטרה לחשוף את היקף השחיתות בבנק וזכה בתגמול הגדול ביותר בהיסטוריה האמריקאית

שיתוף
עובד חושף שחיתות

עובד חושף שחיתות

המדינה רוצה שעובדים יחשפו שחיתות. כאשר מדובר על העלמות מס, המדינה רוצה גם רוצה שעובדים יחשפו שחיתות. כאשר מדובר על 780 מיליון דולר, ממשלת ארה"ב מוכנה להתחיל לרשום המחאות בסדר גודל של 7 ספרות. כך עולה מהפרשה שלפנינו.

מדינה מסתמכת על עובדים שידעו שיגלו שחיתויות במקום העבודה והיא מעוניינת שלה ישתפו עמה פעולה בחשיפת השחיתות. לכן יש חוק להגנת עובד חושף שחיתות (חוק האוסר על ארגון לפטר עובד שחשף שחיתות או להרע את תנאי העסקתו).

שלטונות המס בארה"ב לוקחים את המשימה לעודד עובדים חושפי שחיתות צעד אחד קדימה ואף מתגמלים את אותם עובדים שמוכנים לסכן את הקריירה שלהם כדי לחשוף שחיתות בכלל ובפרט כדי להגן על הקופה הציבורית.

ברדלי בירקנפילד, עובד לשעבר בבנק UBS, שיתף פעולה עם שלטונות המס והפך להיות 'מודיע פנימי' אד הוק כדי לחשוף את מדיניות הבנק הבלתי חוקית אשר הובילה את הרשות להטיל על הבנק כנס כספי של 780 מיליון דולר.

במסגרת שיתוף הפעולה עם רשויות המס מסר בירקנפילד מידע סודי על התנהלות בלתי חוקית בבנק ועל עבירות כלכליות שונות שבוצעו על ידי מנהלים בכירים. במהלך החקירה התברר שבירקנפילד הסתיר מידע מחוקריו והוגש אף נגדו כתב אישום. בירקנפלד נשלח ל-30 חודשי מאסר בפועל.

לאחרונה החליטו רשויות המס לתגמל את בירקנפלד בסכום הגבוה ביותר שניתן אי פעם לעובד חושף שחיתות (whistleblower) יחיד – 104 מיליון דולר. מומחים כבר ממהרים לשער שפרשה זו תעודד עובדים לדווח על שחיתות ובפרט על עבירות מס במקומות העבודה שלהם ולא רק מטעמים אידיאולוגיים מצפוניים.

לכתבות נוספות בנושא עובד חושף שחיתות:

1.25 מיליון דולר פיצוי לעובד אוניברסיטה שלא קודם בתפקיד
מכתב תלונה או חשיפת שחיתות?
עובד רכבת ישראל שחשף שחיתויות ופוטר – יפוצה בכ-423 אלף ₪ ויוחזר לעבודתו

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה