אמדוקס נגב במהלך מבצע עמוד ענן

אמדוקס נגב במהלך מבצע עמוד ענן

שני טוביה-טולדנו, HRBP באמדוקס סניף הנגב, מסכמת את התמודדותה של מחלקת משאבי האנוש עם האתגרים החדשים-ישנים תחת אש

שיתוף
משאבי אנוש תחת אש

משאבי אנוש תחת אש

מאת: שני טוביה-טולדנו

מרכז פיתוח אמדוקס נגב ממוקם בפארק ספירים הסמוך לעיר שדרות.

מרכז הפיתוח מונה מאות עובדים המתגוררים ביישובי עוטף עזה ובערים הסמוכות שבקו ה-7 קילומטרים מעזה, כמו גם בישובים אחרים ברדיוס 40 קילומטר מעזה, כולל באר שבע, אשקלון, נתיבות ועוד. מרכז הפיתוח קיים זה עשר שנים וככזה, חווה לאורך השנים מצב בטחוני מאתגר וגלי הסלמה ביטחונית. המרכז חרט על דגלו להוות מודל לעשייה טכנולוגית משמעותית בפריפריה לצד מצויינות מקצועית עבור סניפי אמדוקס האחרים בישראל ובעולם.

שני טוביה-טולדנו

אמנם מבצע עמוד ענן לא היה שונה בעיקרו מגלים בטחוניים אחרים איתם נדרשים להתמודד עובדי הסניף הדרומי. אולם, שלא כבמרבית המקרים בהם הסניף ממשיך לפעול כרגיל, הפעם, חייבו אותנו הנחיות פיקוד העורף להנחות את עובדנו שלא להגיע לסניף עד לשוך האירועים.

בנימה אישית, כבעלת משפחה עם ילדים בגיל הרך ותושבת אחד הקיבוצים הסמוכים בעוטף עזה, לצד תפקידי כמנהלת משאבי אנוש של האתר, היה צורך "לדלג בין הכובעים", לחוות את האירועים ברמה האישית ולהתמודד עם הקושי והחרדה, בד בבד עם טיפול מיטבי באנשים ובאלמנטים האופרטיביים הנגזרים מהנחיות פיקוד העורף.

החל מראשית המבצע, כולל בתקופה הקצרה שקדמה לו, התכנס הפורום להמשכיות עסקית של החברה על מנת לדון בהיערכות הנדרשת, בהשלכות אפשריות ובצעדים אופרטיביים לטיפול.

מספר עקרונות יסוד הנחו את צוות משאבי אנוש לצד קבוצת ההמשכיות העסקית:

  • מדיניות דאגה ותמיכה בעובד/ת ומשפחתו לצד מתן אפשרות לעבודה גמישה מהבית או מאתרי החברה במרכז.
  • שימור ערוצי תקשורת פתוחים bottom-up וTop-down – שאפשרו זרימת מידע ומענה מהיר לאתגרים ברמת הפרט והארגון.
  • העברת מסר פרואקטיבי של סולידריות ותמיכה מוראלית.
  • תמיכה ניהולית מלאה וישירה של המנהלים בעובדיהם.
  • תהליך קבלת החלטות ומענה מהיר לצרכים המשתנים.

עם תחילת המבצע התכנס פורום ההמשכיות העסקית באופן יומי או דו-יומי. הפורום כלל בעלי תפקידים מרכזיים מתחום הטיפול בחירום, ביטחון ובטיחות, משאבי אנוש, תקשורת פנים, אופרציה, לוגיסטיקה ומערכות טכנולוגיות. צוות משאבי האנוש כלל את מטה משאבי אנוש ישראל על שלוחותיו ובהם: מרכז שירות פנימי לעובד ומחלקת פרט ורווחה. הצוות פעל בשיתוף פעולה מלא עם צוותי משאבי אנוש בחטיבות השונות.

ניתן לציין שלושה מעגלים מרכזיים שדרשו התמודדות בחירום של צוות משאבי האנוש:

המעגל הערכי והתקשורת הפנים ארגונית

הנהלת החברה הפגינה באופן פרואקטיבי סולידריות ותמיכה מלאה בעובדי הדרום. לאורך השבוע תוקשרו מסרים תומכים ע"י ההנהלה וראשי החטיבות הרלוונטיות. לרשות עובדי החברה בנגב ובדרום עמד קו טלפוני חם שעודכן אחת ביום וכלל הודעות ארגוניות חשובות. בנוסף, בכל יום תוקשר עדכון יומי לעובדים ע"י מנהל הסניף אשר כלל עדכוני אופרציה, לוגיסטיקה ומשאבי אנוש; החברה פתחה עבור עובדי הסניף אתר חירום באינטרה-נט ובו פירסמה מדי יום הודעות לעובדים, קישורים חשובים ואת מספר הקו החם. תיקשורים הועברו גם בצורת sms ליצירת מגוון ערוצי תקשורת.

 מעגל הפעילויות התומכות

לרשות העובדים הועמד קו חירום לטיפול בחרדה והתמודדות בזמן חירום ע"י חברת מתן מית"ר שאויש באנשי מקצוע רלוונטיים  24\7. לרשות ילדי העובדים ממשפחות הדרום הוצעה במהלך ימי המבצע קייטנה בסניף המרכז שכללה פעילויות של כיף ושל לימוד. הקייטנה אפשרה לילדים להתאוורר מן המצב הביטחוני והשהות בממ"דים וכן אפשרה להוריהם לחזור לשגרת עבודה ממשרדי החברה שבמרכז. תחושה מרגשת ביותר אפפה את צוות משאבי אנוש ואותי בפרט, לראות 60 ילדים מבויישים וסקרנים מלווים בהוריהם נכנסים ליומם הראשון בקייטנה ובהמשך היום נהנים וצוחקים בסדנת משחק, מסיבת פיג'מות, סדנאות יצירה וארוחת צהריים "בחדר האוכל של הגדולים". לאור המצב, הושקה תוכנית אירוח משפחות, במסגרתה מארחים עובדי הסניפים במרכז את עמיתיהם מהנגב, שזכתה להיענות יוצאת מן הכלל ומחממת לב של קהילת עובדי אמדוקס באיזור המרכז ובני משפחותיהם. לעובדי הדרום הוצעו לפטופים לשם עבודה מהבית, ככל שהיה רלוונטי.

בנוסף, הוצעו לרשות העובדים ובני משפחותיהם שני סופי שבוע של רגיעה בבתי מלון במרכז, בשרון ובצפון.

מעגל ההתמודדות של "היום שאחרי"

אנרגיות אישיות וארגוניות רבות הופנו לטיפול בשבוע הקריטי אולם קיימת חשיבות גם לוודא תמיכה בעובדים עם החזרה לשגרה. ביום הראשון של החזרה לעבודה חיכה לכל עובד ועובדת על שולחן העבודה שי מתוק, מלווה בברכה מטעם הנהלת אמדוקס והסניף, שלטי ברוכים הבאים וחזרה לשגרה נתלו בחללים המרכזיים ולעובדים הוצעה ארוחת צהריים חגיגית. המנהלים תודרכו לזהות מצוקות אפשריות בקרב עובדים ועפ"י הצורך להעבירם הלאה, לטיפול פרטני של אנשי משאבי אנוש. לעובדי הסניף הוצעה גם סדנה להתמודדות עם חרדה לאור משבר, בדגש על התמודדות ילדים. בנוסף, כחלק מהרשת החברתית הפנימית של אמדוקס נפתחה קהילה וירטואלית בשם "חיינו בדרום" שמעודדת את עובדי הדרום לשתף בסיפורים אישיים.

כאות הזדהות וסולידריות ארגונית, ביקר בסניף  בתחילת השבוע של החזרה לעבודה מנכ"ל אמדוקס העולמית, מר אלי גלמן, אשר חיזק את האנשים, ושיבח את יכולת ההתמדה והנחישות שלהם ואת יכולתם לשמר רמה פרודוקטיבית גבוהה, שאפשרה המשכיות עסקית ופנים ארגונית.

בסיום המבצע ושיגרת החירום חזרנו לעבודה מלאה  ולפרודוקטיביות גבוהה. נראה כי רגישות המנהלים למצוקות העובדים וצרכיהם, לצד נחישות ומחוייבות העובדים לשמר את השיגרה גם בשעת חירום הביאו להתמודדות מיטבית עם האתגר הלא פשוט בספירה הפרטית והציבורת.

אעיז ואומר כי מעז יצא מתוק ועמוד הענן יצא מלפני המחנה וסימן דרך עתידית: ההתגייסות המקסימלית של הנהלת הארגון והגופים התומכים לסיוע רגיש ואפקטיבי לעובד ולמשפחתו יצרה אירוע מכונן, שהביא בתורו לתחושת שותפות ומחויבות הדדית בין העובד לחברה שאת פירותיה נמשיך ונקצור גם בעתיד.

ובציטוט חופשי מאחד השלטים שהוצבו בסניף הדרומי ביום שאחרי: "שיגרה זה טוב!".

לימים שקטים,

שני טוביה-טולדנו

HRBP, אתר פיתוח, סניף אמדוקס שבנגב

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה