שיתוף

ריאיון עבודה הוא מעמד מלחיץ למועמד ולמראיין כאחד. המראיין רוצה לגייס את המועמד, בעיקר כשמדובר בטלנט מבוקש, ומודע לעובדה שארגונים אחרים נוגסים בעקיביו עם הצעות מפתות למועמד שהוא מראיין.

אבל גם מועמדים מגיעים לחוצים לראיונות עבודה, בלי קשר למספר ההצעות שיש להם מארגונים אחרים.

מכיוון שכך, מועמדים נמצאים במתח בזמן הריאיון, ולכן, גם אם הם מצויינים, חרוצים ומוכשרים, הם עלולים להיכשל בריאיון. זו נקודה שהמראיין צריך לקחת בחשבון.

בהיבט של המראיין, הגורם החשוב ביותר הוא לא הכרח קורות החיים של המועמד, אלא באיזו מידה הוא מתאים לארגון.

אחד הדברים החשובים שצריך לכלול במהלך הריאיון, הוא בדיקה האם המועמד מכיר את החברה היטב ולמד אותה לעומק לפני שהגיע לריאיון, ובאיזו מידה הוא עונה בצורה ישירה על השאלות שנשאל.

דבר נוסף שיש לבדוק הוא האם השכר שהמועמד מבקש תואם את סוג התפקיד, את גובה השכר המקביל הענף בו פועלת החברה, ואת התקציב שהארגון יכול להקציב לתפקיד זה.

כאמור, יש לבדוק באיזו מידה המועמד למד את עסקי החברה לפני שהגיע לריאיון והאם הוא שואל שאלות רלוונטיות לתפקיד ולתרומתו לארגון.

מועמד שמגיע עם ידע לגבי עסקי הארגון ולגבי התפקיד שהוא מתראיין עבורו, תמיד עדיף על מועמד שאינו מגיע עם ידע כזה.

נקודה חשובה אחרת היא שכאשר מראיינים מועמדים למשרה פתוחה, יש למראיין יש זמן מוגבל, במהלכו הוא צריך להספיק מספר גדול ככל האפשר של ראיונות.

על מנהל משאבי האנוש לתכנן אסטרטגיה לגבי קיום ראיונות עבודה. אסטרטגיה כזאת תסייע לו להעריך את המועמדים ביעילות כדי לקבל את החלטת הגיוס הנכונה.

 ראשיץ, יש להחליט באיזה ציקום לקיים את הריאיון, כאשר מדובר בריאיון פרונטלי. למיקום יש תפקיד משמעותי באפקטיביות של הריאיון.

אם מחליטים שיותר ממראיין אחד יהיה בחדר, כלומר שהמועמד ירואיין על ידי כמה מראיינים בעת ובעונה אחת, יש לקיים את הריאיון במקום שניתן לנהל בו שיחה פרטית.

בין אם מחליטים לקיים את הריאיון בווידאו או כריאיון פרונטלי, יש להכין מראש רשימה של שאלות לריאיון. כדאי לתכנן את השאלות בהתבסס על דרישות התפקיד וקורות החיים של המועמד אבל גם שאלות שניתן ללמוד מהן את מידת ההתאמה של המועמד לצוות, למנהל הישיר ולארגון.

אם הריאיון נערך בווידאו באמצעות הטלפון הנייד, כדאי להכין כחמש עד עשר שאלות שיתאימו לריאיון שנמשך כחצי שעה.

אם מדובר בריאיון פרונטלי או ריאיון בווידאו באמצעות מחשב, כאשר הכוונה לערוך ריאיון ארוך יותר, כדאי להכין כ-10 עד 15 שאלות, ולהתכונן לכך שבמהלך השעה הראשונה יהיה זמן רק לכשש או שבע שאלות. אם רוצים לשאול את כל 10 עד 15 השאלות יש להקציב זמן רב יותר לריאיון.

חשוב שהשאלות יהיו מנוסחות באופן שהתשובות עליהן יאפשרו למועמדים להציג את יכולותיהם להתמודד עם נושאים מאתגרים. שאלות כאלה יאפשרו למנהל משאבי האנוש להעריך את מיומנויות החשיבה הביקורתית והתקשורת של המועמד.

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה