אייל, שם בדוי: מדוע חשוב לבצע בדיקות מהימנות לעובדים?

אייל, שם בדוי: מדוע חשוב לבצע בדיקות מהימנות לעובדים?

אתם מונחים על-ידי תחושות בטן ביחס לעובדים שלכם? בכל הקשור למהימנותם, ראוי להיעזר גם בכלים מקצועיים יותר שלא פעם הופכים את הקערה על פיה

שיתוף

מאת: יותם שטיינמן *

על אייל (שם בדוי) ניכר היה כי הינו בחור מרשים, כבר מהרגע הראשון. בחור גדל גוף, בעל קול רם וכתפיים רחבות. למרות חזותו הקשוחה, עיטר את פניו חיוך שהקסים את כל מי שעמד מולו. בנוסף, היה גם עובד חרוץ שהרשים את הממונים עליו ומנכ"ל החברה צפה לו עתיד מזהיר בתחום הניהולי בהמשך הדרך.

אייל נקלט בחברה זה מכבר, כמנהל במחלקת הרכש והציג יכולות מרשימות, כך לפחות לפי דוד, מנהל מחלקת הרכש שקיבל אותו לעבודה.

לאחר שהתחלנו לשתף פעולה בתחום מבדקי המהימנות, עם החברה בה עבד, הוחלט כי מעתה נבצע סינון עובדים בקבלה לעבודה לכל מי שיבקש לעבוד בארגון. את העובדים הקיימים ביקש המנכ"ל לא לבדוק לעת עתה, תוך שהוא מציין כי החברה התנהלה באופן משפחתי וחם, בשיטת "חבר מביא חבר" והוא לא רוצה לפגוע בהגמוניה ובאווירה הטובה. אם זאת הבין המנכ"ל את חשיבות סינון המועמדים ומציאת הסיכונים התעסוקתיים אך ציין כי "לתחושות הבטן שלי, הכול בסדר, בסך-הכל האנשים טובים ואמינים". בהחלטה משותפת נקבע כי נבצע בדיקות מדגמיות לעובדי החברה על מנת לבחון את הנחת העבודה של המנכ"ל.

באייל נתקלנו בביקורנו הראשון במשרדי החברה. "אתה הקב"ט החדש?" הוא חייך אלי חיוך צ'ארמי שכזה, ממתיק סוד.

"אכן כן", עניתי "ואתה?",

"אני אייל שלום". "נעים מאוד" עניתי.

באותו רגע חלף על פנינו המנכ"ל. לאחר ברכות הפטיר לעברי המנכ"ל  "טוב עם אייל לא צריכה להיות לך בעיה, אחרי הכול, הוא מהחבר'ה שלך, ביטחוניסט", אמר, תוך שהוא ממהר לחדר הישיבות הסמוך. "וואלה" אמרתי.

"כן, תשמע", אמר אייל, "אני לא מרבה לדבר על זה. בכל מקרה שמעתי על המבדקים שאתה עושה. איתי – אתה יכול להיות רגוע", הוסיף כאילו מצטנע. "ועכשיו, ברשותך…" אמר ונכנס למשרדו.

ביטחוניסט… מעניין, אמרתי לעצמי תוך שאני מסמן את הנקודה בראשי.

 

כרטיס אדום

לאחר מספר ימים שוחחתי עם מנהלת משאבי האנוש שרית בטלפון ובקשתי לדעת פרטים על אודות העבר "הביטחוניסטי" של אייל, מתוך סקרנות מקצועית.

"אה, אני לא יודעת בדיוק" אמרה שרית, "הוא הגיע דרך דוד מנהל הרכש לפני כחמישה חודשים. בחור מקסים, כולם אוהבים אותו והוא עובד מסור מאוד". אחרי היסוס קטן הוסיפה: "למה אתה שואל? אל תגיד לי שאתה רוצה לבדוק דווקא אותו".

אמרתי לשרית שאשמח לשוחח עם אייל.

לאחר כ- 15 דקות אני מקבל שיחת טלפון. אייל על הקו.

– "כן, שמעתי שרצית לשוחח איתי" אמר אייל בטון רגוע.

– "כן, שמע, דיברנו ככה במסדרון אבל לא אמרת לי בסופו של דבר באיזו יחידה היית, אני ממש מסוקרן, כי גם לי יש עבר 'ביטחוניסטי' , כמו שאמר המנכ"ל"

– "ובכן," אמר אייל, "אני לא מדבר על זה בדרך-כלל אבל הייתי ב'סמויה' ".

– "אה באמת?", שאלתי, "איזה יופי, ומה בדיוק היה תפקידך שם?".

– "נו, 'הסמויה'" השיב, "אסור לי כמובן לחשוף פרטים אבל רוב הזמן הפעלנו סוכנים סמויים".

הגלגלים הקטנים בראשי החלו לרוץ במהירות בזק. למי שמעורה בעולם הביטחון ידוע כי הסמויה היא יחידה שמתעסקת בעיקר במעקבים ואין לה שום מגע עם סוכנים סמויים, אייל קיבל מבחינתי כרטיס צהוב.

– "יפה מאוד, ומעצרים ביצעת שם?" הקשיתי.

– "בוודאי מאות, את גדולי העבריינים עצרנו".

כרטיס צהוב שני אדון אייל. עכשיו זה כבר כרטיס אדום. ה'סמויה' לא עוצרת אף אחד. היא עוקבת. אדון אייל שלום משקר.

 

תעודת זהות בדויה

לאחר מספר ימים העברתי למנהלת משאבי האנוש רשימת שמות לזימון ל"תחקיר קבלה לעבודה" מבין עובדי החברה הקיימים. כמובן ששמו של אייל היה בניהם.

בפתיחת התחקיר ביקשתי מאייל תעודת זהות ורישיון נהיגה על מנת לאמת את זהותו. אייל נע באי נוחות בכיסאו ואמר שלמרות שביקשתי ממנו להביא תעודות מזהות מספר פעמים, שכח אותן במשרד. הוא הבטיח להעביר אותן למשרדנו בהמשך.

התחקיר עצמו עבר על מי מנוחות, לא התעכבתי על נושא ה"סמויה" בו מבחינתי אייל כבר שיקר.

ציינתי באוזני אייל כי על מנת לעבור לשלב הבא של המבדק- בדיקת פוליגרף, עליו להציג בפני את תעודת הזהות ורישיון הנהיגה באופן פיזי.

נפרדנו בלחיצת יד של "ביטחוניסטים" ותיקים. נניח.

למחרת היום מגיע לו פקס ובו תעודת הזהות של אייל.

-"אייל, מה שלומך, קיבלתי את הפקס" פתחתי.

-"אה יופי, נו אז הכול בסדר אני מניח" הוא ענה.

-"לא ממש. ביקשתי לראות את התעודה פיזית".

שקט על הקו.

-"טוב שמע אני מעט לחוץ פה, אני אעביר לך את התעודה בהמשך"

-"רגע אייל, אני רוצה ממך עוד משהו אחד אם ניתן"

-"כן מה?"

-"על מנת לבדוק מקומות עבודה קודמים בהם עבדת, אני רוצה להיעזר בדו"ח מהביטוח הלאומי שמרכז את מעסיקיך הקודמים, אתה יכול להמציא לי דבר כזה?".

-"כן כן, בוודאי, נדבר בהמשך". אייל נשמע קצר רוח והשיחה נותקה.

עבר לו יום, עברו יומיים ולאייל אין זכר.

בבירור שנעשה במחלקת משאבי האנוש ועם דוד ממחלקת הרכש שכזכור קיבל את אייל לעבודה, לאחר שהתרשם מה"ביטחוניסט" המקסים, עלה כי באופן מסתורי גם שם אייל נמנע מלהציג ת"ז מקורית והתחמק מהעניין באמתלות שונות עד שהנושא נשכח. את התעודה המצולמת שהעביר אייל בפקס גם כאן, אף אחד לא ידע לבדוק.

 

רמת הגולן

לאחר שבוע נוסף מתקשרת אלי שרית ממחלקת משאבי האנוש. בקולה נשמעה דחיפות.

– "אתה לא מאמין. אייל התקשר הבוקר למנכ"ל", פתחה נרגשת, "והודיע לו שהוא ממש נעלב באופן אישי שלא מאמינים לו, הוא האשים אותך שאתה מטרטר אותו לחינם ובסוף דבריו אמר שבחברה כזאת שלא מאמינה לעובדיה הוא לא מעוניין לעבוד יותר. מי היה מאמין?".

-"ובכן שרית, אני הייתי מאמין בקלות", עניתי.

-"מדוע?" שאלה.

-"אם אומַר שאייל הוא לא אייל שלום, אלא בכלל שמו גולן שלום?"

-"מה??", שרית נשמעה המומה. "מי זה גולן שלום ומי זה אייל בכלל? אני לא מבינה כבר כלום".

-"ובכן ככה, גולן שלום, זה הבחור שקיבלתם לעבודה. בתחקיר שלנו גילינו כי 'אייל שלום' הוא אחיו, אולי יותר נכון לומר אחיו המוצלח של גולן. אייל חי בחו"ל מזה מספר שנים ואכן בעברו שרת ביחידה מובחרת במשטרה".

-"וגולן?" שאלה שרית.

-"גולן שלכם ככל הנראה שאל את זהותו של אחיו כשזה היה בחו"ל, החליף את התמונה בתעודת הזהות והתקבל לחברתכם תוך שהוא מתחזה לאחיו. גולן הניח שאם יספר כי יש לו "עבר בטחוני" זה יאפשר לו להסתיר את זהותו האמיתית תוך שהוא משאיר חלק גדול בקורות החיים שלו עלום לכאורה".

-"ומה באמת עברו של גולן" שאלה שרית.

-"ובכן גולן, לפי בדיקות הרקע שלנו מסובך כלכלית לאחר שעסק שהקים פשט את הרגל. מהבדיקה עולה שהוא שיקר לכם בקורות החיים והסתיר פרטים בסיסיים, שככל הנראה אם היו נודעים לכם, לא הייתם מקבלים אותו לעבודה בחברתכם".

-"תמתין על הקו, אני מעבירה אותך למנכ"ל"

"תודה".

בסופו של יום, גולן-אייל נעלם כאילו בלעה אותו האדמה. אולי הייתה זאת הבושה, אולי היה זה החשש מעבירת ההתחזות שביצע שגרמו לו לנתק קשר. ה"ביטחוניסט המקסים" אפילו לא חש צורך להתנצל בפני דוד מנהל מחלקת הרכש ושרית מנהלת כוח האדם שנתנו בו אמון מושלם. לאחר מקרה זה הבינו כל הגורמים המעורבים במקרה, כמה חשוב לסמוך פחות על תחושת הבטן, ולבדוק את המועמד באמצעות איש מקצוע המיומן באיתור סיכונים תעסוקתיים.

 

כל הסיפורים הינם סיפורים אמיתיים ומבוססים על ניסיונו של הכותב בתחום מבדקי המהימנות ומניעת הפחת והאובדניים העסקיים. כל השמות, לרבות שמות האנשים, החברות והארגונים הינם שמות בדויים.

מהימנות עובד
יותם שטיינמן (צילום עצמי)

הכותב הינו מנהל תחום מבדקי מהימנות ומניעת אובדנים עסקיים בקבוצת מוקד חקירות.

052-5444633

03-6957277

yotam@moked-pi.co.il

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה