עיריית גבעתיים מתקינה שעון נוכחות ביומטרי, ועד העובדים מתנגד

עיריית גבעתיים מתקינה שעון נוכחות ביומטרי, ועד העובדים מתנגד

ועד העובדים מזהיר מפני הסיכון הרב הכרוך בפוטנציאל לשימוש לרעה במידע הביומטרי, ואילו בעירייה מרגיעים שאין חשש לפגיעה בפרטיות

שיתוף
טביעות אצבע Photo by digitalart

ועד עובדי עיריית גבעתיים הביע התנגדות לכוונת העירייה להתקין במהלך השבועות הקרובים שעון נוכחות ביומטרי במקום זה המופעל כיום באמצעות כרטיס אישי – כך על פי דיווח של Ynet.

ביומטרי Photo by fantasista"חשוב לי להביא לידיעתכם כי המידע הביומטרי מהווה אמצעי לזיהוי של אדם באופן שאינו תלוי מקום או נסיבות, ולפיכך יכול לשמש כמפתח למידע אישי רב", צוין במכתב ששיגר פיני אדרי, יו"ר הוועד, לעובדי החברה, תוך קריאה שלא לשתף פעולה עם העירייה ולהמשיך להחתים נוכחות באמצעות הכרטיס האישי. "לכך מצטרף הסיכון הרב הכרוך בפוטנציאל לשימוש ברע במידע הביומטרי, שכן ככל שמידע כזה ייחשף או ייעשו בו שימושים אחרים שלא כדין, אי אפשר לבטלו… דרישה להחתמת נוכחות באמצעות טביעת אצבע מהווה פגיעה בזכות יסוד העובד לפרטיות".

במרץ השנה הגיש היועץ המשפטי לממשלה לביה"ד הארצי לעבודה את חוות דעתו בנושא, בה נקבע כי "בהיעדר הסכמה, כפיית עובד למסור דגימה ביומטרית לתכלית רישום נוכחות כשלעצמה, אינה עומדת בחובת תום הלב ובחובת ההגינות בהן חב מעסיק כלפי עובדו. זאת, נוכח פגיעתה הלא מידתית של כפיה כאמור בזכות היסוד של העובד לפרטיות ופגיעתה בזכותו לאוטונומיה על גופו".

לפיכך, קבע ויינשטיין, רק הסכמת העובדים מדעת ומרצון חופשי לשימוש במערכת מסוג זה תתיר למעסיק את השימוש בה, בתנאי שהיא עומדת בשורה של תנאים מחמירים שיבטיחו את אבטחת המידע וימזערו את סיכון הדליפה.

הרקע למהלך בו נוקטת עיריית גבעתיים הוא תופעה של עובדים המחתימים כרטיס עבור עמיתיהם לעבודה, שנהנים משכר עבור שעות שלא עבדו במהלכן, והיא אף הבהירה כי מדובר בשעון המבוסס על תבנית מוצפנת של טביעת האצבע בלבד, ותמונת טביעת האצבע אינה נשמרת במערכת כך שאין כל חשש לפגיעה בפרטיות העובדים.

בשנים האחרונות הולכת ומתפתחת מגמה ברורה של שימוש הולך וגובר ביישומים ביומטריים, במיוחד בעולם המערבי, בתחומים ובמגזרים שונים. נזכיר כי בתחילת 2012 הושקה אפליקציית ה- FACE-ID-3, חלק מהתוכנה עליה מבוססת המערכת הביומטרית לזיהוי עובד על פי מגע יד, באמצעותה ניתן לזהות את העובד ללא צורך במגע יד, על פי מבנה הפנים בלבד.

טרם התקבלה התייחסות עיריית גבעתיים לדברים.

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה