עובדי מאוחדת לביה"ד: "12 מיליון שקל נוכו לוועד עובדים שלא היה קיים...

עובדי מאוחדת לביה"ד: "12 מיליון שקל נוכו לוועד עובדים שלא היה קיים 27 שנים"

"לא נהנינו מהכספים שנגבו מאיתנו, ועד היום איננו יודעים מה עלה בגורלם", טענו. מאוחדת: "הגבייה הופסקה"

שיתוף

כסף לוועד העובדים כשבפועל אין ולא היה קיים ועד בארגון. זו הטענה המרכזית שעולה מתביעה שהגישו ועד העובדים החדש של קופת חולים מאוחדת והסתדרות המעו"ף לבית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב.

הפונים הכריזו על סכסוך קיבוצי, ובאמצעות עורכי דינם טוענים העובדים כי החל מ-1984 ועד 2011, 27 שנים בסך הכל, ניכתה הקופה משכרם תשלום חודשי בסך 18 שקלים לעובד לפי דירוג דרגה או 10 שקלים משכרם של עובדים בחוזים אישיים. זאת לכאורה בניגוד לחוק הגנת השכר.

בתביעה נטען, כי בפברואר 2011 התארגנו 5,000 עובדי מאוחדת בהסתדרות, כאשר הניכוי האסור משכרם בידי ההנהלה היה אחד הגורמים המרכזיים שהניעו אותם להתארגן. הניכוי, אומרים העותרים, הוגדר על-ידי הקופה "דמי ועד", הגם שבקופת החולים לא פעל ועד עובדים או ארגון עובדים אותנטי, אלא ארגון עובדים "מטעם". לדבריהם, הם אינם נהנו מהכספים שנגבו מהם ולו פעם אחת, ועד היום אינם יודעים מה עלה בגורל הכספים הללו ואיזה שימוש נעשה בהם לאורך השנים.

"קופת חולים מאוחדת פעלה בחוסר הגינות, בחוסר שקיפות ובחוסר תום-לב, כאשר ניכתה כספים משך עשרות שנים משכרם של עובדיה, ללא מקור נורמטיבי שיתיר זאת ובניגוד לדין", נכתב בתביעה.

בנוסף, הסתדרות המעו"ף והוועד מבקשים שביה"ד יצהיר שארגון העובדים שהוקם, לטענתם, על ידי ההנהלה אינו באמת ארגון עובדים, אלא הוא שימש את הנהלת המאוחדת לצרכיה והכספים שהועברו אליו, שימשו אותה בסופו של דבר.

ב"מאוחדת" טוענים בתגובה כי "כספי ועד העובדים במאוחדת שימשו מאז ומעולם לצרכי העובדים, לרבות ימי כיף, טיולים, נופשונים ומתנות לחגים, והתנהלו ללא מעורבות ההנהלה. לפני שלושה חודשים, משנפסקה כהונתו של ועד העובדים הפנימי, והחל מו"מ על הסכם קיבוצי עם נציגות זמנית של העובדים, בחסות ההסתדרות, הופסקה גביית דמי הוועד עד לסיום המו"מ".

 

הפגנת עובדים

קופת חולים מאוחדת יודעת לאחרונה ימים לא שקטים. ב-21 במארס השנה קיימו העובדים הפגנת מחאה ראשונה מול משרדי ההנהלה ברחוב אבן-גבירול בתל-אביב.

ההפגנה הייתה למעשה יריית הפתיחה במאבק עובדים ראשון מאז נוסדה הקופה. במהלך ההפגנה נישאו שלטים ונישאו נאומים ספונטניים על-ידי ראשי ועדי עובדים והעובדים בעצמם.

העילה למאבק היא טענתם של העובדים, כי מאז התאגדו בהסתדרות, מקיימת עמם הנהלת הקופה משא-ומתן למראית עין בלבד וללא התקדמות. בנוסף, טוענים כי ההנהלה משנה את מבנה הארגון ומאידך הוסיפה כ-120 משרות חדשות בתנאי שכר הגבוהים מהעובדים הקיימים
במערכת ובדרגות ניהול.

יתר על כן, "ההנהלה מקזזת ומקפיאה תוספות שכר המגיעות להם ואף מניידת עובדים ממקום למקום ללא הסכמת העובדים, כאשר עובד שלא מסכים לניוד ייאלץ להתפטר", לשון העובדים המאיימים לפתוח בשביתה בימים הקרובים.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה