נפש בריאה בארגון בריא

נפש בריאה בארגון בריא

סקר: רוב העובדים במשק אינם משתפים את המנהלים בבעיות נפשיות ואלו שמשתפים - אינם זוכים לתמיכה מקצועית ראויה

שיתוף
התעללות כלפי אנשי משאבי אנוש בארגונים
התעללות כלפי אנשי משאבי אנוש בארגונים

דיכאונות אחרי לידה, מתח וחרדות, פרנויה, מניה דיפרסיה, OSD – Over Stress Disorder  ועוד, הן רק חלק מהבעיות איתן מתמודדים עובדים ומנהלים ואף הבכירים ביותר בארגונים. הסטטיסטיקה מצביעה על מגמות מפתיעות, כאשר אחוזים גבוהים מידי שנה של אנשים נזקקים לטיפולים פסיכולוגיים אישיים, זוגיים או קבוצתיים וכן של אנשים הנזקקים לתרופות מרשם כדי להתגבר על בעיות נפשיות אלו ואחרות.

לאור המודעות והפתיחות לבעיות הנפשיות, כפי שהיא משתקפת באמצעי התקשורת, אפשר היה לצפות שבמאה ה-21 עובד  יודיע לבוס שלו ללא חשש: "אני צריך לצאת חצי שעה מוקדם יותר, יש לי תור לפסיכיאטר היום", בדיוק באותה נונשלנטיות כפי שאישה בהריון אומרת לבוס שלה: "יש לי ביקורת במרפאת נשים". אולם לא כך פני הדברים. על פי סקר שנערך בחסות מגזין ה-HR הבריטי PM People Management, רוב העובדים עדיין לא סומכים על המנהלים שלהם כשזה מגיע לבריאות הנפשית.

נתוני הסקר, בו השתתפו למעלה מ-2,000 עובדים, מראים שרק 25% מהארגונים מעודדים את העובדים לדבר על נושאים רגשיים-חברתיים-נפשיים. כלומר, התרבות הארגונית איננה מעודדת שיתוף במידע אישי מסוג זה.

למעלה מ-26% מהנשאלים ציינו כי הם סבלו מבעיות נפשיות בתקופת העבודה, מתוכם 31% היו נשים ו-22% גברים.

רק 35% מאלו שסבלו מבעיות נפשיות ושיתפו את המנהל שלהם ציינו כי המנהל טיפל בנושא, אולם 21% מתוכם אמרו שהטיפול היה 'גרוע' או לא מקצועי. רק 16% מהעובדים ציינו כי המנהל תמך בהם בצורה אופטימלית לאחר שפנו אליו עם המידע הרגיש.

בן ווילמוט, ראש מדיניות ציבורית ב- The Chartered Institute of Personnel and Development, הגיב לתוצאות הסקר: "התייחסות ומתן מענה מקצועי לבעיות הנפשיות של עובדים, הינה חיונית לעסקים כיום. מתח הוא הגורם הנפוץ ביותר להיעדרות מהעבודה מסיבות רפואיות. טיפול נכון בעובדים עם בעיות נפשיות, תורם ישירות לארגון מבחינת שימור העובדים הטובים וסיוע להם בהמשך עבודתם בצורה הטובה ביותר למרות הבעיות."

מהסקר, כמו גם מנתונים אחרים, ניתן ללמוד בבירור כי אנשים עם בעיות נפשיות לא קיצוניות, לוקחים חלק פעיל בשוק העבודה. המשק מסתמך על אנשים שמתפקדים בו מקצועית, יום יום, ואף מבצעים את המשימות החשובות ביותר בארגונים. אלו מקבלי החלטות, קובעי מדיניות, מוציאים לפועל של החלטות ולעתים רבות – הם הפנים של הארגון מול לקוחות, שותפים, מתחרים ועמיתים.

מנהלי HR בארגון הם העיניים והאוזניים של הארגון. זיהוי בעיות בזמן ומתן תמיכה מקצועית, יכולה לסייע לציבור רחב של עובדים הן במישור האישי והן במישור המקצועי. אם לשפוט על פי תוצאות מחקר זה לארגונים יש עוד דרך ארוכה, אולם לא יהיה מנוס מלבד לטפל בנושא בהיבט מערכתי של מדיניות, חוקים, נהלים, תקנון נגיש, הדרכה לכלל המנהלים ואפילו סיוע במיקור חוץ, הן בקרב גורמים ממשלתיים והן בקרב גורמים פרטיים המתמחים בתחום של מתן סיוע ותמיכה בעובדים הסובלים מבעיות נפשיות.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה