לחפש עבודה זה כמו דייטינג

לחפש עבודה זה כמו דייטינג

ראיון עבודה הוא לא בדיוק פגישה רומנטית, אך עדיין יש הרבה קווים משותפים לחיפוש בן או בת זוג ולחיפוש משרה

שיתוף
התאמה לתרבות הארגון

התאמה לתרבות הארגון. image by Ambro

זוכרים את ג'ורג' קוסטנזה מסיינפלד? לג'ורג' היו שתי בעיות עיקריות בחיים: להחזיק במשרה ולמצוא בת זוג. בצירוף הזה יש היגיון, אומר ג'ון זאפה, כותב, עורך ומייסדם של אתרי תעסוקה, בטור שכתב לאתר הגיוס ere.net.

את ההוכחה לכך שקיים דמיון בין חיפוש בן או בת זוג לחיפוש משרה, מספק אתר ההיכרויות המצליח eHarmony. בשנה הבאה החברה שמפעילה את האתר וטוענת שהיא מסתמכת על "גישה מדעית להתאמת לשידוך", תשיק אתר קריירה שבו תיישם את אותם עקרונות המיושמים באתר ההיכרויות.

אחד ממנהלי החברה אמר לוושינגטון פוסט: "יש לנו 29 ממדים שלפיהם אנחנו מוצאים התאמות לנישואין. לא יפתיע אותי אם יהיו אפילו יותר במערכת יחסים עם עובד." מחפשי קשר זוגי שנכנסים לאתר eHarmony מתבקשים לענות על 200 שאלות לפני שהאתר יוצר פרופיל ממוחשב שאמור לחולל את הקסם ולמצוא עבורם את בת הזוג או בן הזוג המתאימים. באופן לא מפתיע, חלק מהשאלות מתייחסות לעבודה וקריירה. באותה רוח, אתר הלייף-סטייל האינטימי LELO פרסם בשנה שעברה אינפוגרפיקה שמראה קשר הדוק בין חיי מין בריאים לבין קריירה בריאה. (לעיון בנתונים שפירסם האתר ראה בסוף כתבה זו).

אז מה אמרת שאתה מחפש?

ד"ר צ'רלס הנדלר, פסיכולוג תעסוקתי, כתב כבר ב-2005 טור ב- ere.net שבו הוא מתייחס לשאלוני אישיות ובו הוא אומר שמומחי גיוס שצריכים לשדך בין אנשים למשרות, יכולים ללמוד הרבה משאלונים של אתרים שנועדו לשדך בין אנשים לאנשים אחרים. "אני חושב שיש הרבה מה ללמוד מההשוואה בין השימוש בטכנולוגיה ובשיטות הערכה להתאמת אנשים למשרות לבין השימוש באותו סוג בסיסי של כלים להשוואת אנשים עם אנשים אחרים," אמר הנדלר. הוא מוסיף: "כמובן, החלפת משרה אינה התחייבות כה רצינית כמן מציאת בן זוג, אבל קשה להתווכח על כך שגם לעבודה וגם למערכת יחסים יש מקום מרכזי בחיינו. כאשר חשבתי על המוטיבציה שמאחורי חיפוש מקוון של משרה או מערכת יחסים, לא יכולתי שלא להשוות בין מחפשי עבודה פאסיביים לבין 'דייטרים פאסיביים', שעשויים להשתמש במערכת כדי לראות מה יש שם אפילו אם הם 'מועסקים כרגע'."

הנדלר ציין שבשני המקרים כדי להצליח אדם צריך להגדיר מי הוא. אי אפשר למצוא שידוך טוב אם לא קובעים את הפרמטרים להתאמה. גם בדייטינג וגם בחיפוש עבודה צריך ליצרו פרופיל שאומר מי אתם, מה אתם מחפשים ומה יש לכם להציע.

בכל מקרה את ראיון העבודה הראשון ברור כי ניתן להקביל לדייט הראשון, לכל אורכו, ועל כן גם למועמד וגם למראיין יש מה ללמוד מהם. נקודות הדמיון:

  • ההתרגשות והציפייה לפני הראיון, בעיקר מצד המועמד, אך שקיימת גם אצל מנהלים חדשים שעומדים להוביל את הראיון.
  • שפת הגוף בזמן ההיכרות וההצגה העצמית, שנחשבת לחשובה מאוד בהחלטה האם המועמד מתאים או לא. לדוגמא, מועמד שישדר חוסר ביטחון עצמי, אולי לא יתאים לתפקיד נציג מכירות פרונטלי או לראש צוות (תפקיד ניהולי).
  • לאחר ההצגה העצמית, נשאלות שאלות על ידי שני הצדדים שבהחלט מזכירות דייטינג: מה אתה מחפש בחפש בעצם? עבודה/ עובד לטווח ארוך? מה אתה מחפש בעבודה? על מה לא תוכל להתפשר?
  • אצל שני הצדדים קיימת תקווה לאורך כל הראיון כי תהיה כימיה, זרימה טובה של השיחה, שלא יהיו שתיקות מביכות.
  • בדיוק כמו האופן שבו בני הזוג נפרדים בדייט הראשון, סיום הראיון גם הוא קריטי: האם המעסיק אמר שיצור עם המועמד קשר? האם כבר אמר שיזמן אותך לשלב הבא? באותו אופן, המעסיק/ המראיין בוחן את רמת ההתלהבות והמוטיבציה של המועמד לתפקיד. 

Infographic: 5 Reasons Why More Sex Helps Your Career

Getting on by Getting it on – LELO's More Sex for a Better Career Infographic

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה