"כשלים בהפעלת מערך ההכשרה המקצועית למבוגרים בשוק העבודה"

"כשלים בהפעלת מערך ההכשרה המקצועית למבוגרים בשוק העבודה"

דו"ח חדש שפרסם גוף המתקרא "הקואליציה להכשרה מקצועית" מצביע על קיומם לכאורה של כשלים רבים בנושא

שיתוף
הדרכה בארגון
הדרכה והכשרה בארגון

דו"ח חדש שפרסם גוף המתקרא "הקואליציה להכשרה מקצועית" בשיתוף "הפורום לקידום כוח עבודה רב גילי", מצביע על קיומם לכאורה של כשלים רבים בהפעלת מערך ההכשרה המקצועית למבוגרים בישראל.

שני הארגונים פנו לאחרונה לשר התמ"ת שלום שמחון וביקשו פגישה דחופה בנושא. "הכשלים הללו מתבטאים בצמצום תקציבי חריף, בהיעדר נגישות של אוכלוסיות רחבות להכשרה מקצועית, בחוסר התאמה להתפתחויות ולדרישות של שוק התעסוקה ובחוסר היערכות למגמת ההתבגרות בחברה הישראלית", כתבו לשר.

הדו"ח מעלה כי בעשור האחרון התבצע קיצוץ אגרסיבי בתקציבים של הכשרת מבוגרים במשרד התמ"ת. התקציב בשנת 2000 עמד על 159.4 מ' שקלים וירד ל- 44 מיליון שקל ב-2011. לשם ההשוואה, מבהירים המוחים, במדינות ה- OECD ההשקעה במדיניות פעילה בשוק התעסוקה ובהכשרה מקצועית בישראל גבוהה פי 3.5 מההשקעה בישראל.

פגיעה אחרת שבאה לידי ביטוי בדו"ח מתבטאת בהרעה בתנאי הזכאות לדמי אבטלה. בשנת 2002  בוצעה הרעה בתנאי הזכאות לקבלת דמי אבטלה למשתתפים בקורסי הכשרה מקצועית: בתיקון לחוק הביטוח הלאומי הוחלט על קיצוץ  של 30% מדמי האבטלה ללומדים וללומדות בקורסי הכרה מקצועית. התיקון, אומרים בפורום, יוצר מצב אבסורדי שבו מובטלים מוצאים את עצמם נשארים בבית במקום לחזור למעגל העבודה.

מיכל דגן, מנהלת מרכז "מהות" וחברה בקואליציה להכשרות מקצועיות, מדברת על "פגיעה עיקרית בנשים בגיל הביניים", כלומר 45 ויותר. "האפליה כלפיהן אינה מתחילה במקומות העבודה, אלא מתבטאת גם בחוסר השתתפות בתוכניות ההכשרה המקצועית שאמורות להעניק להן כלים להשתלבות ולהתפתחות בשוק התעסוקה", אמרה דגן. "ישנם פתרונות רבים ופשוטים שאפשר ליישם. כל הדרוש הוא הבנה של חומרת המצב למשק הישראלי. גיבשנו פתרונות והמלצות למצוקה הקשה. הסיכוי להקטנת פערים חברתיים ולצמצום מעמד העובדים העניים טמון בהכשרה מקצועית זמינה ומעודכנת. הכשרה מקצועית היא זכות בסיסית ועלינו, כציבור, להיאבק על כך".  אמרה מיכל דגן, מנהלת מרכז מהות וחברה בקואליציה להכשרות מקצועיות.

 

התמ"ת: הנתונים נכונים

ממשרד התמ"ת מסרו את התגובה הבאה: "הנתונים אכן משקפים את המגמה שהייתה קיימת בשנים האחרונות. ואולם, בכוונת משרד התמ"ת לפעול להגדלת התקציב בשנת העבודה הקרובה.

משרד התמ"ת פועל באמצעות האגף להכשרה מקצועית, על מנת לתת מענה לצורכי המעסיקים ולשם כך פיתח שני מסלולים ייחודיים, במסגרתם ניתן להכשיר עובדים לתעשייה והמשק ע"פ צורכי המעסיק / המפעל / החברה:

1.      מסלול של "כיתה במפעל"– הכשרה פנים מפעלית המאפשרת לעובדים לקבל הכשרה מקצועית, בתוך המפעל אליו גויסו לעבוד.

2.      מסלול של "הכשרה תוך כדי עבודה" – מסלול במסגרתו זוכים העובדים להכשרה בעודם עובדים במסגרת המפעל".

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה