האמת מאחורי בדיקת הפוליגרף

האמת מאחורי בדיקת הפוליגרף

איך מועמד "נופל" בבדיקת פוליגרף אך בתחקור מעמיק מסתבר כי הוא אמין?

שיתוף
מבדקי אמינות

 זהו סיפורו של רועי, מועמד למחלקת לוגיסטיקה בארגון בו דודו משמש כסמנכ"ל הכספים. רועי נכשל בבדיקת פוליגרף שבוצעה ללא תחקור מקדים ובבדיקה חוזרת במסגרת מבדק מהימנות שביצענו – הצלחנו  להסביר את הסיבה לכישלונו בבדיקה הראשונה והוא נמצא דובר אמת בבדיקה השניה

 "אינני מבין" אמר דוד "הרי מדובר בבחור שאנחנו מכירים, איך בדיקת הפוליגרף מצאה כי הוא משקר?" השאלה הזאת היוותה את הפתיח למקרה עליו נספר להלן.

רועי היה בן אחיו של אלכסנדר סמנכ"ל הכספים בחברה גדולה ומבוססת. כפי שידוע לכולם, קשרים טובים מכל פרוטקציה ואלכסנדר "סידר" לרועי ראיון עבודה באגף הלוגיסטיקה. מנהל הלוגיסטיקה התרשם מרועי גם מעבר להיותו בן אחיו של הסמנכ"ל אלכסנדר. מדובר היה בבחור חכם וכישרוני ששירת כקצין בחיל התחזוקה ואך עתה סיים את לימודיו בתחום הלוגיסטיקה. אלכסנדר סמנכ"ל הכספים הכיר כמובן את רועי, בן אחיו באופן אישי, מיום הוולדו והעיד עליו רק טובות, גם ברמת יושרו ואמינותו.

היות ומדובר היה בחברה מסודרת, אף אחד לא עשה לרועי הנחות והוא עבר את כל שרשרת הגיוס המקובלת בחברה- ראיון עם משאבי אנוש, ראיון עם המנהל הישיר ונשלח גם לבדיקת פוליגרף.

חשוב לציין כי החברה נהגה לשלוח את המועמדים אך ורק לבדיקת פוליגרף ולא למבדק מהימנות מלא שכולל מוטיבים אחרים כגון תחקור מעמיק, מבדק ממוחשב, בדיקות רקע וממליצים. תוצאות בדיקות הפוליגרף נוחתות תדיר על שולחנו של דוד מנכ"ל החברה. דוד הופתע לגלות כי בן הדוד של סמנכ"ל הכספים שלו – נכשל בבדיקה ונמצא כדובר שקר בשאלת ריגול תעשייתי וכן נמצא דובר שקר בעניין השימוש בסמים.

בבירור שערך דוד עם המועמד ב-4 עיניים הוא הכחיש מכל וכל את התוצאות וטען שאינו יודע במה מדבר וכיצד נכשל בבדיקה.

 "אינני מבין" אמר לי דוד בשיחת הטלפון "הרי מדובר בבחור שאנחנו מכירים, איך בדיקת הפוליגרף מצאה כי הוא משקר? אלכסנדר סמנכ"ל הכספים אמר לי בפירוש שהוא ערב לאמינותו של הבחור!"

 הסכמנו כי הוא ישלח את רועי למבדק מהימנות מקיף בחברתנו, מבדק שיכלול בנוסף לבדיקת פוליגרף חוזרת, גם תחקור מעמיק על מנת לברר את הסיבה לבדיקה בה נכשל.

 מתחקורו של רועי עלה כי הוא נשלח למכון פוליגרף וותיק וטוב. הבעייה בבדיקה הייתה נעוצה בעובדה שבודק הפוליגרף לא קיבל שום מידע מקדים אודות המועמד ולא קיבל הוראות לתחקור חוזר אחרי הבדיקה. הפוליגרפיסט עשה את המוטל עליו- שאל את השאלות, קיבל את התשובות כפשוטן והעבירן ללקוח. אף אחד לא עשה שום דבר בזדון כמובן, אבל חוסר ידע וחוסר הבנה של תהליך הבדיקה וחשיבות התחקור המקדים הביאו לכדי מסקנה שרועי משקר.

 בתחקור המקדים לבדיקה ביצענו עם רועי את מה שמכונה בלשון המקצועית "הלבנה" של הממצאים. רועי מסר לנו כי בעבר עבד תקופה קצרה בחברה מתחרה. כשהתחיל לדבר עם דודו על האפשרות להצטרף לחברה בה עובד הדוד, מסר לו פרטים אודות החברה המתחרה כי רצה להרשים את הדוד ולהראותו לו עד כמה הוא בקיא בתחום. הנושא הטריד את רועי עוד לפני הבדיקה.

-"כששאלו אותי על ריגול תעשייתי, הדבר ישר קפץ לי מול העיניים והטריד אותי", אמר.

-"אז מדוע לא סיפרת על זה לבודק הפוליגרף? או לדוד המנכ"ל?" שאלתי.

-"מממ…" חשב רועי לרגע קט…. –"פשוט כי אף אחד לפניך לא שאל אותי את השאלות הנכונות" הודה רועי.

 לאחר שנוצר בנינו האמון הרצוי, שאלתי את רועי לנושא הסמים. פה כבר, מנסיון העבר, התשובה היתה ברורה לי ורק חיכיתי לאישורו של רועי שאכן אני צודק.

-"תראה…" אמר רועי, "מממ…איך להגיד את זה…"…התמהמה שוב… "זה לא ממש נעים לי אבל…"

-"מה?" שאלתי, "ספר לי, כמו שהסברתי לך אנחנו מוודאים את העובדות ולא שופטים אף אחד על מעשיו"… "השתמשת בסמים נכון?"

"כן, פעמיים, בחשיש במסגרת טיול במזרח", הודה רועי בחצי פה….

 לא היה צריך לחכות להסברו המלא של רועי כדי להבין את המצב. רועי הגיע לחברה גדולה ומכובדת, כשהוא מגויס על תקן "האחיין המוצלח" של סמנכ"ל הכספים והודאה בעישון סמים יכלה לפגוע להערכתו בו ויותר מכך – בדודו שדאג לו וגייס אותו והיה ערב לאמינותו.

כשהבין בתחקורו שהוא יכול לתת בנו אמון וכי המידע שימסור ישאר חסוי ודיסקרטי – "הלבין" רועי גם את עניין הסמים.

 לאחר התחקור נשלח רועי לבדיקת פוליגרף נוספת, כשהפעם בודק הפוליגרף מקבל, עוד טרם הבדיקה מידע מקיף ורחב אודות המועמד, כולל הוראות לאילו שאלות להחריג ואילו שאלות לנסח מחדש כדי שיתאימו למצב.

רועי ענה בשלילה לשאלה האם חוץ מההתנסות בסמים עליה דווח השתמש בסמים נוספים – ונמצא כדובר אמת. כמו כן ענה בשלילה לשאלה האם מסר מידע עסקי או נשלח לרגל עבור גורם מתחרה חוץ מהמידע שמסר לדודו בעל פה – ונמצא דובר אמת – חד וחלק.

 אלכסנדר סמנכ"ל הכספים צדק – בן אחיו הינו בחור אמין ומהימן. רועי עובד עד היום בחברה ואף עומד להתמנות בקרוב לסגן מנהל מחלקת הלוגיסטיקה, אבל אל תספרו לאף אחד, זה עדיין בגדר סוד…

 

* כל הסיפורים הינם סיפורים אמיתיים שנכתבו מניסיונו של הכותב. כל השמות, לרבות שמות האנשים, החברות והארגונים הינם שמות בדויים.

מהימנות עובד
יותם שטיינמן (צילום עצמי)

הכותב הינו מנהל תחום מבדקי מהימנות ומניעת אובדנים עסקיים בקבוצת מוקד חקירות

052-5444633

03-6957277

yotam@moked-pi.co.il

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה