אתם מדברים בסימן שאלה?

אתם מדברים בסימן שאלה?

נשים שמסיימות כל משפט בסימן שאלה נוטות להצליח יותר מאלה שלא. אצל גברים המצב הפוך

שיתוף
נשים מצליחות וסימן שאלה

נשים מצליחות וסימן שאלה

יש אנשים שכל משפט שהם אומרים נשמע כמו שאלה, גם אם הם מציינים עובדה. מדובר בתופעה לשונית שנקראת uptalk או upspeak, המזוהה לעיתים קרובות עם תוכניות טלוויזיה שמיועדות לבני עשרה ועם נערות, והיא סימן לחוסר בגרות ולריקנות, אך רבים משתמשים בה, ביניהם גם בעלי כוח והשפעה.

תומס לינמן, פרופסור לסוציולוגיה בקולג' וויליאם ומארי בווירג'יניה, חקר את התופעה וסיפר בכתבה ב-Bloomberg Businessweek מה גילה. הוא שם לב שגם הסטודנטיות החכמות ביותר שלו נהגו לסיים משפטים בסימן שאלה, למשל כשהציגו ממצאי מחקרים שלהן מול הכיתה, וזה מה שהניע אותו לחקור את ה-uptalk. הוא צפה ב-100 פרקים של הסדרה Jeopardy!, שעשועון טלוויזיוני שבו המשתתפים צריכים לומר את תשובותיהם בצורה של משפט שאלה (שכידוע יש לו תחביר שונה באנגלית), תיעד מידע דמוגרפי של 300 מהמתחרים וכן את האינטונציה שלהם – האם היא "שטוחה" או "עולה", כמו במשפט שאלה.

יותר סימני שאלה אצל נשים מצליחות
לינמן מצא שהמתחרים ענו על 37% מאלפי השאלות ב-uptalk. בנוגע לענייני מגדר, הממצאים היו מעניינים: נשים מצליחות נטו יותר להשתמש ב-uptalk בהשוואה לנשים מצליחות פחות, ואילו אצל הגברים נמצאה תופעה הפוכה.

לינמן משער שנשים מצליחות משתמשות ב-uptalk כדי להיראות פחות דומיננטיות וכך להתחבב על הזולת בקלות רבה יותר. "מחקרים מראים שאם אישה נתפסת כאסרטיבית מדי, בטוחה מדי בעצמה, או מצליחה מדי, אז היא נחשבת לבלתי נשית," הסביר לינמן. "אז אישה עשויה לומר, 'אוקיי, אני הולכת לקרוע את החבר'ה האלה, אבל אני לא רוצה להיתפס בצורה הלא נכונה. דרך אחת שבה אני יכולה לתקן זאת היא להישמע לא החלטית.'" לינמן הוסיף שההסתברות שגברים ישתמשו ב-uptalk הוכפלה פי שניים כאשר הם ענו נכון על שאלה לאחר שאישה ענתה לא נכון, אך לא לאחר שגבר ענה לא נכון.

אבל לשימוש ב-uptalk יש גם כמה פונקציות. יש דוברים, בעיקר נשים,שמשבצים בדבריהם אקראית סימני שאלה כדי לשמור על ריכוז אצל המאזינים ולמנוע הפרעות. אנשים בעלי כוח משני המגדרים משתמשים בצורת דיבור כזאת כדי לשלוט בכפופים להם ולבנות קונצנזוס.

עדיין uptalk נחשב כסימן זיהוי לחוסר ביטחון עצמי של נערות ולטיפשות. אן צ'אריטי האדלי, בלשנית בקולג' וויליאם ומארי, אמרה בכתבה בביזנסוויק שכאשר מאפיינים לשוניים מסוימים נקשרים לנשים הם לעיתים קרובות ייחשבו לתכונה שלילית גם ללא כל הוכחה של ממש. אגב, על פי צ'אריטי, אצל השחורים באמריקה, שהאינטונציה שלהם נוטה להיות שונה, uptalk אינו נחשב לסימן של חולשה אלא לסימן המתקשר לאנשים לבנים.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה