מנהל משאבי אנוש – מומחה לשכר והטבות בכירים?

מנהל משאבי אנוש – מומחה לשכר והטבות בכירים?

הצעד המשמעותי של מנהל משאבי אנוש שרוצה להתפתח הינו חדירה לתחום השכר וההטבות של הבכירים

שיתוף
ראיון עבודה למשרת בכירים

ראיון עבודה למשרת בכירים

גיוס זה גיוס, מנטורינג זה מנטורינג ורווחה זה רווחה. כולם אנשים וכולם משתמשים בתוכנות וכן, כולם כפופים לחוקים ונהלים וכן למחויבות לתרבות הארגונית. ההבדל בין מנהל משאבי אנוש שמטפל בעובדים במגוון תפקידים ודרגות לבין מנהל משאבי אנוש שמטפל במנהלים בכירים – הוא הבדל משמעותי של שמים וארץ. זה המקום שבו יש הבדלה בין הבנים לגברים!

כל עובד משתכר. חלקם נהנים (או שלא) משכר הכולל עמלות ובונוסים. כל עובד זכאי לתנאים הסוציאליים הקבועים בחוק, כלומר שעות עבודה נוספות, הבראה, ימי חופשה בתשלום, פיצויים ועוד. כמעט בכל תחום יש בנצ'מרק וקיים שפע של מידע לגבי תנאים והטבות שבאים עם כל תפקיד. אך כמה באמת יודעים איך נראית משכורת של מנכ"ל?

כמה מאתנו יודעים איך נראית משכורת של מנכ"ל בארגון ואיך נראית משכורת של מנכ"ל בארגון מתחרה או בארגון באותו סדר גודל הפועל בענף אחר?

בלוג באתר משאבי האנוש HR Top נכתב על נושא זה. שכר הבכירים הוא עולם בפני עצמו. כדי להצליח בעולם הזה ולהגיע להוביל מהלכים חשובים של גיוס ושימור הבכירים ביותר, יש ללמוד את כלי המשחק של המשחק הזה, שאין לו באמת כללים. נשמע מסובך? זה אכן מסובך.

אז איך נכנסים לעולם הזה, שהוא כל כך מורכב וכל כך לא מזמין אנשים מבחוץ?

1. מודיעין. כדי להבין את תחום הבכירים ולנסות להתחקות אחר חוקיות (אם יש דבר כזה) צריך לדלות כמה שיותר פרטים על שכר בכירים. הדרך הטובה ביותר להתחיל הינה לעקוב אחר חברות ציבוריות הנדרשות לדווח על שכר הבכירים ובעלי המניות. נסו לבנות טבלאות כמה שיותר מלאות בפרטים על חברות מקומיות ובינלאומית, לפי חלוקה לענפים, מספר העובדים, סדר גודל של מחזור הארגון וכיו"ב. השלב הזה חשוב כדי להבין בגדול מהם הטווחים הכלליים, אך זו רק נקודת ההתחלה.

2. התייעצות עם מומחים. אנשים שמשתכרים סכומים נכבדים אינם אוהבים לחלוק את הסכומים האלה עם המדינה. לכן, כדי להיות מסוגלים להציע למועמד למשרה בכירה חבילת שכר משתלמת, לא מספיק לזרוק מספר מרשים. צריך לדעת לבנות אותו תוך הבנת פרטים כגון: מדרגות מס, קרנות, רכיבים הפטורים ממס או שנהנים ממסים מופחתים.

3. יכולת לבנות חבילת תנאים והטבות שאינם כלכליים. כל מנהל בכיר ישתכר יפה ויזכה לחיות ברמת חיים גבוהה. עוד 5,000 ש"ח או פחות 5,000 ש"ח… המנהל של היום לא רודף אחר סכומים אלה. הם כמעט זניחים. כדי לפתות בכירים לוותר על תפקיד אחד, לדחות הצעות אחרות ולקבל תפקיד אחר, יש צורך לדעת לדבר אליהם במונחים שחשובים להם. לשכה מפוארת, מזכירה אישית, טיסות מנהלים, רכב מפואר…. כאן אנו חוזרים שוב לנקודת הפתיחה שהיא מודיעין/ מחקר. על איזה רכב נוהגים מנהלים בכירים בתחום? באילו חברות תעופה ובאילו מחלקות מטיסים אותם? איזה כוח אדם עומד לרשותם? איך נראות הלשכות שלהם?

את המידע הקריטי הזה על חבילות שכר והטבות לבכירים לא ניתן לאתר בגוגל וגם לא בסקרי חברות המופיעים ברשת. זהו מידע רגיש יותר והוא אינו זמין לכל. כאן נדרשת מיומנות הכוללת יכולת לחקור, לקרוא בין השורות, לדלות מידע מאנשי מפתח בארגונים ולעתים לעשות שימוש בשירותי חקירה.

4. יכולת ניהול משא ומתן מורכב בתנאי חוסר ודאות. לא כל מנהל משאבי אנוש שמצליח להביא תוכניתן או חשבת שכר יכול לסגור חוזה עם מנהל בכיר. כאן נדרשת מיומנות ספציפית לניהול משא ומתן מורכב, ארוך, לעתים מתיש. ניהול משא ומתן עם בכירים זו לא מלחמת התשה, זו לא מלחמה. מי שיודע לעשות זאת נכון מבין שזו אמנות בפני עצמה. זהו תהליך שטומן בחובו הזדמנות לבנות מערכת יחסים עם הבכיר, טרם הצטרפותו לארגון, תוך זיהוי הצרכים והרצונות שלו (מה הוא באמת רוצה? על מה הוא באמת מתעקש ועל מה הוא מוכן לוותר? איך אפשר לשכנע אותו להקשיב? מה אסור להגיד לו כי זה "טאבו"?…).


הנכם מוזמנים לכנס שכר והטבות שיערך ב-15.12.14. לחצו כאן לפרטים


 

חברות גדולות במשק אשר שמות עיניהן על בכיר מחברה מתחרה או כוכב עולה באחת החברות בתעשייה מקבילה, והן רוצות לגייס אותו, נעזרות בחברת חקירות. מטרת החקירה היא כאמור לדלות מידע על אותו מנהל בכיר, כדי לנסות לבנות פרופיל מדויק שלו, תוך דגש על: רמת חיים (היכן הוא גר, לאיזה בית ספר הוא שולח את הילדים, כיצד הוא מבלה את חופשותיו), באיזה רכב הוא נוהג, באילו מסעדות הוא מבלה (האם על חשבון החברה), איך נראית הלשכה שלו, כמה אנשים עובדים ישירות תחתיו ועבורו ועוד.

יש כיום בנצ'מרק כמעט בכל מדינה, המאפשר גישה לכמעט כל תפקיד בכמעט כל דרג בכמעט כל תעשייה. הבנצ'מרק הזה נותן מידע על כ-97% אחוז מהעובדים במשק. ואז יש את הבכירים. הבכירים נהנים בין היתר מפרטיות בכל הנוגע לשכר ולתנאים המיוחדים שלהם.

הם האנשים החשובים ביותר לארגון ולכן גיוס ושימור הבכירים הן המשימות המורכבות והקריטיות ביותר לארגון. זו הנקודה בה מנהל משאבי האנוש מעוניין להיות שותף דינאמי, משפיע וקריטי לארגון. שם נמצא המטמון.
הדרך לשם היא כאמור אינה קלה אך היא קיימת, והיא דורשת מחויבות ללמוד כללים, חוקים, טרנדים ומקרים יוצאי דופן. היא דורשת כושר הקשבה ויכולת מופלאה לזיהוי צרכים וחסכים. היא דורשת יצירתיות וחשיבה מחוץ לקופסא, דיסקרטיות וכושר התמדה שכן מדובר בתהליך מו"מ ארוך ומורכב.

הצעד הבא, בו יהפוך מנהל משאבי האנוש להיות זה שמטפל בשמנת של הארגון ולחוד החנית והגישה הישירה לאנשים החשובים ביותר בארגון ולעתים במשק כולו – דורש למידה. כישורים בינאישיים, אינטואיציה, תקשורת טובה וכל שאר הכישורים הרכים הם נחוצים ומבורכים. אך הלמידה נדרשת עד כדי שליטה מלאה בכל עולמות התוכן והשוני: שכר, מיסים, תחזיות, בונוסים, דיבידנדים, מניות, תוכניות חיסכון, הסכמי אי תחרות, חוזים, קניין ואמנות המו"מ.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה