עם יד על הלב: דגש על בריאות הלב כחלק ממערך הרווחה

עם יד על הלב: דגש על בריאות הלב כחלק ממערך הרווחה

בעידן בו עובדים רבים לוקים במחלות לב, על מנהלי משאבי אנוש להקדיש מרב מאמצים לנושא כחלק ממאמצי מחלקת הרווחה

שיתוף
בריאות הלב בקרב העובדים

מחלות לב הן אחד מהגורמים העיקריים לתחלואה ולתמותה במדינות המתועשות ובהן ישראל. דוח של הכנסת מלפני מספר שנים העלה כי בישראל לוקים בהתקף לב כ-25,000 בני אדם בשנה ומתים עקב מחלות לב יותר מ-7000 בני אדם בשנה. לצד נתונים אלה, גיל הפרישה עולה במדינות רבות והעובדים הופכים מבוגרים יותר ובעלי סיכון רב יותר לחלות.

על כן באופן טבעי אחת הדאגות הגוברות של ארגונים הנה התפרצות מחלות לב בקרב העובדים וההנהלה הבכירה, הן בהיבט של רווחת העובדים והן בהיבט של צמצום עלויות הביטוח הרפואי והחסרת ימי עבודה מרובים.

בריאיון לאתר משאבי אנוש Hrm Asia אמר ד"ר וונג ונג הונג, כי "בשנים האחרונות חברות במשק מעניקות יותר דגש על נושא בריאות הלב כחלק ממערך הרווחה, מתוך מודעות גוברת לחשיבות הנושא. אנו יודעים כיום כי ההשקעה של מחלקת משאבי אנוש בנושא בריאות הלב משתלמת למדי, שכן היא מצמצמת ביחס פרופורציונאלי, את הוצאות הבריאות ואת ההפסדים שנגרמים לארגון בעקבות היעדרות עובדים מפאת מחלה. אנו בהחלט צופים מגמת עלייה בהשקעות של ארגונים בתחום של בריאות הלב".

כיצד לטפל בלב הבעיה?

ארגונים ששמו לעצמם למטרה לשמור על הלב של הארגון באופן רציני תוך הקצאת משאבים, פועלים בכמה מישורים בו זמנית:

  1. גילוי מוקדם של מחלות וסיבוכים תוך אבחון נטיות גנטיות לצד נטיות שמקורן בסגנון חיים– על הארגון משקיע מאמצים בגילוי מוקדם על ידי הפניית קבוצות סיכון לבדיקות וסריקות או אף הבאת מומחים לתוך הארגון כדי לבצע בדיקות ומעקב באתר החברה.  במידת האפשר רצוי להקים  חדר בדיקות וטיפולים במיוחד כדי לבצע הליכים רפואיים שגרתיים במטרה לאבחן מבעוד מועד מחלות וסיבוכים.
     
  2. טיפול מונע: רצוי להשקיע חלק ניכר מתקציבי רווחה בניסיון למנוע מחלות לב בקרב העובדים באמצעות סדרת סדנאות, הרצאות, ימי עיון ואפילו ליווי אישי של העובדים כדי להביא אותם: להפסיק לעשן, להקפיד על תזונה נכונה, לנהל סגנון חיים ספורטיבי, להקטין המתחים והחרדות ועוד.
     
  3. חבילות שכר והטבות מוכוונות לשמירה על בריאות הלב- ארגונים רבים מבינים את האינטרס ההדדי של העובד ושל הארגון לשמור על בריאות הלב. מתוך זיהוי אינטרס זה, מחלקות רווחה מאמצות מודלים של שכר, הטבות ותוכניות הוקרה שמאפשרות לעובד לשמור על בריאותו ואף מעודדות אותו לעשות זאת.
     
    כך למשל, יותר ויותר חברות מעניקות לעובדים הטבות בצורת חברויות במועדוני כושר, תווי הנחה לחדרי כושר או שוברים לשיעורי התעמלות. ארגונים אף בונים חדרי כושר במשרדים הראשיים וכן מקיימים פעילויות ספורט ייחודיות לעובדים כמו קבוצות הליכה, קבוצות כדור עף וכו'. כמו כן, ארגונים רבים מציעים לעובד לשדרג את הביטוחים הסטנדרטיים לביטוחי בריאות פרטיים מטיבים.
     
  4. נציגי ההנהלה המעניקים דוגמה אישית- אחת הדרכים היעילות ביותר לעורר את המודעות למחלות הלב בארגון, על פי ד"ר הונג, היא לגייס את חברי ההנהלה לשמש כנציגי הסברה. לדבריו, ארגונים שבהם קיימת פתיחות ומנהלים בכירים מתייחסים לנושא בריאות הלב שלהם בצורה גלויה – יזכו להיענות גבוהה יותר בקרב העובדים. כשדמות בכירה בארגון כמו מנכ"ל החברה מתייצב מול העובדים ומשתף אותם בידיעה שגם הוא מתמודד עם בעיה או נטייה למחלת לב, או בעובדה שהוא מנסה להילחם בעישון ואף עובד עם תזונאית צמודה כדי לשנות הרגלי תזונה מתוך חשש ללב שלו – ציבור העובדים יהפוך הרבה יותר קשוב לנושא ויביע יותר נכונות לשתף פעולה.
     
    אם בעבר מנהלים היו דיסקרטיים בכל מה שקשור למצבם הבריאותי, הרי שכיום ארגון ששם לו למטרה להילחם במחלות לב דווקא מעודד את המנהלים הבכירים לא רק לחשוף את ההתמודדויות האישיות שלהם אלא אף לקחת חלק פעיל באירועי הרווחה השונים למען בריאות הלב שהחברה מארגנת, כגון טיולי אופניים, מגיעים לקבוצות שומרי משקל של העובדים ואף מגיעים לסדנאות לגמילה מעישון.  

ד"ר הונג מסכם, "ארגון שבוחר להילחם במחלות הלב צריך לקחת את הסוגיה כפרויקט. מדובר על תהליך אסטרטגי שעל מנת לבנות אותו ולהטמיע אותו נכון – נחוצות כמה שנים והרבה השקעה מצד ראשי הארגון".

על מנת ללמוד עוד על דרכים לקידום רווחה בארגון, אתם מוזמנים לכנס רווחה שייערך בקרוב. לפרטים מלאים לחצו כאן!

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה