כתף לכתף – מנהלי משאבי אנוש נרתמים לסיוע לעובדים

כתף לכתף – מנהלי משאבי אנוש נרתמים לסיוע לעובדים

עמותת 'כתף לכתף' הפועלת מזה 7 שנים בליווי משפחות והוצאתן מתחת לקו העוני, יזמה ומיישמת פרויקט משותף עם מנהלי משאבי אנוש בארגונים

שיתוף

שוחחתי עם מיטל פלג, מנכ"לית עמותת 'כתף לכתף' על התכנית המשלבת את מנהלי משאבי האנוש בארגונים, בסיוע לעובדים הנמצאים במצוקה כלכלית.

"עמותת 'כתף לכתף' פועלת בפריסה ארצית ועוסקת בליווי אישי של משפחות המתמודדות עם חיים בעוני באמצעות מודל הולסיטי רב ממדי בכל תחומי החיים: איכות חיים, ניהול כלכלי, חינוך ותעסוקה." מסבירה מיטל פלג, מנכ"לית העמותה. "ליווי המשפחות מתבצע למשך שנתיים, במטרה לסייע למשפחה לייצר שינוי משמעותי בחייה ולצאת ממעגל העוני, כאשר תהליך הליווי מדיד ומכוון תוצאות תוך שיתוף פעולה עם גורמים נוספים בקהילה."

כיצד מעורבים מנהלי משאבי האנוש בפרויקט הליווי?

"את הפרויקט הראשון המשלב מנהלי משאבי אנוש בליווי, יישמנו בחברת קוקה קולה. המטרה היתה לסייע לעובדים בתוך הארגון, הנמצאים במצב כלכלי קשה, למעשה, מתחת לקו העוני.

הפרויקט עם מנהלי משאבי האנוש בארגון, נחלק לשני שלבים:

בשלב הראשון, הכשרנו והדרכנו את כל מנהלי משאבי האנוש בקבוצת החברות של קוקה קולה, על תהליך ליווי המשפחות העניות, על דפוסי ההתנהגות שלהן, והחשיפה מהזווית שלנו.

בשלב השני, מנהלי משאבי האנוש בכל קבוצה בארגון, עשו מיפוי של העובדים שנמצאים במצוקה כלכלית. הם ערכו רשימה של עובדים ששבים ומבקשים הלוואות מהחברה, ובמקום לאשר להם הלוואה נוספת, הם הציעו להם תהליך ליווי ארוך, שיאפשר להם לצאת ממעגל העוני אחת ולתמיד."

כיצד תהליך הליווי מתבצע בפועל?

"חברי העמותה נפגשים אחת לשבוע עם המשפחה באופן קבוע ומתחילים לאבחן את המשפחה ולהבין מה הקושי שלה והיכן האתגרים. אנו מבצעים אבחון מעמיק בכל תחומי החיים, ולאחר מכן מרכיבים את חזון המשפחה. החזון בעצם קובע היכן המשפחה רוצה להיות בעתיד, כשההגעה לשם אינה מתבצעת מהרגע להרגע, אלא בתהליך ארוך, מקצועי ומורכב. כנרשם החזון של המשפחה, החזון נפרס לתכנית עבודה הכוללת מדדים שניתנים למדידה. לנו כארגון יש את הכלים למדוד את תפוקת התהליך.

אנחנו עובדים עם המשפחות, מחפשים להם קורסים, הכשרה, תעסוקה, כאשר מה שמקל עליהם זה שמישהו נמצא איתם ומאמין בהם וכך הם נענים ומשתפים פעולה. אם הם רוצים לצאת ללימודים אנחנו נמצא להם מוסדות המספקים מלגות.

אנחנו מעדכנים אותם על כל מה שמגיע להם מהמדינה מבחינת סיוע, כנ"ל לגביי מיצוי זכויות עולים, קבלת מס הכנסה שלילי ועוד."

מה היתה ההיענות של מנהלי משאבי האנוש בתהליך?

"הארגונים איתם אנו עובדים, בוחרים אם מנהלי משאבי האנוש שלהם יהיו מעורבים בתהליך הליווי עצמו, או רק יפנו את העובדים אלינו לעמותה.

עד כה עבדנו עם ארגון קוקה קולה, שבחר לשלב ולשתף את מנהלי משאבי אנוש בחברות, בתהליך הליווי עצמו. מנהלי משאבי האנוש בארגון, ערכו פגישות משותפות איתנו ועם העובדים ובני משפחותיהם, כך שיצאנו לתהליך הליווי ביחד. בחברת קוקה קולה, המעורבות של מנהלי משאבי האנוש הוא ב- DNA של החברה. הם משתפים פעולה עם משפחות העובדים וכאשר כ- 10% אחוז מהעובדים שלהם חיים בעוני, זה ערך מאוד חשוב לחברה."

כיצד פותח תהליך הליווי בעמותת כתף לכתף?

"העמותה פועלת מזה שבע שנים. פתחנו מודל לליווי משפחות שנמצאות מתחת לקו העוני כשבמקום לתת להם סלי מזון, או הלוואות ומפרעות, נספק להם כלים ליציאה תמידית מהמעגל. למעשה הבנו כי כל פעם שנספק להם סיוע מיידי, המצב יחזור על עצמו ואנחנו לא פותרים להם את הבעיה. כך החלטנו שבמקום לתת להם דגים, ניתן להם חכות ונלמד אותם לדוג.
עד כה, ובאמצעות תהליכי הליווי של העמותה, 67% ממקבלי הסיוע השתלבו בתעסוקה. הכנסת המשפחה גדלה בממוצע ב-2500 ₪, התקיימו צמצום והסדרי חובות בלמעלה מ-80% מהמשפחות."

לקראת פסח עמותת "כתף לכתף" מבקשת מהציבור לפתוח את הראש והכיס גם לפתרון אחר, שנותן למשפחות הללו "חכות במקום דגים" ומסייע להן לצאת ממעגל העוני, לאורך זמן. המשמעות: חירות אמתית, גם הרבה אחרי חג הפסח. המטרה: לדאוג שזו תהיה הפעם האחרונה שבה משפחה מקבלת סלי מזון כתרומה לחג.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה