הדרכה גורמה

הדרכה גורמה

איתן שושן, מנהל הדרכה ולמידה ב-SCD, הציג בכנס ההדרכה את גישתו הדוגלת בבירור מעמיק בצורכי ההדרכה בארגון ומתן מענה איכותי בלבד ולא כמותי. היה מעניין

שיתוף

איתן שושן כנס הדרכה

נותני חסות כנס ההדרכה השנתי 2012כמות או איכות בהדרכה? זו השאלה שדן בה איתן שושן, מנהל הדרכה ולמידה ב-SCD, שהציג בהרצאתו בכנס ההדרכה את התשובה הברורה והחד משמעית מבחינתו: תוכנית הדרכה מציאותית ואפקטיבית היא איכותית ולא כמותנית ואשר שמה פחות דגש על נראות.

SCD, שהנה חברה בבעלות אלביט ורפאל, מייצרת גלאים לראיית לילה. במהלך השנים, סיפר שושן, נבדקה יעילות תוכנית העבודה השנתית של מחלקת ההדרכה. המסקנה הייתה כי יש צורך בצמצום ומיקוד תהליך איתור צרכי הדרכה בארגון. לשם כך, מתוך עשרות המנהלים בחברה , מראיין שושן רק חמישה או ששה מנהלים  שהינםהלקוחות אסטרטגיים שלו.

בראיון יתשאל את אותם מרואיינים אסטרטגיים, שהנם מנהלים בדרג הביניים, על המהלכים המרחשים במחלקתם, על התקנים והמתודולוגיות חדשות, ולפיכך יציג את הפתרונות האפשריים שיוכל לתת להם.

מה לגבי צרכי ההדרכה של יתר העובדים? בין כל עובדי החברה מופץ שאלון איתור צרכים ממחלקת ההדרכה. מנהלים שאינם משיבים על השאלון אינם נשאלים לגביו שוב. גישתו של שושן גורסת כי מי שבאמת זקוק לשירותי הדרכה, ידע להגיע למחלקת ההדרכה ולבקש, ובוודאי שיענה במרץ על השאלון. "צריך לדעת להמשיך הלאה", אומר שושן, "לא צריך לרדוף אחרי מנהלים, כי אז אבזבז את הזמן ולא אעשה את העבודה".

אחד המשתתפים בכנס הציג שאלה מעניינת לשושן:  גישה זו יוצרת מחלקות עובדים "מוזנחות", שלא מקבלות מענה הדרכתי. האם לא כדאי ליזום פגישה עם מנהלים שאינם עונים על השאלון, כדי לבדוק את צורכי ההדרכה? משתתף אחר חיזק את השאלה בשאלה נוספת: מדוע שיסבלו עובדיו של מנהל שלא מוצא זמן ועניין לענות על סקר הדרכה?

תשובתו של שושן היתה חד משמעית: "הצורך חייב לבוא מהלקוח. אם יש צורך או עניין קריטי, תמיד יהיה לנו מענה, עובדים יודעים לפנות באופן ישיר אם צריך ולעקוף את המנהלים שלהם".

כיום הנתונים בחברה מצביעים על 35 אחוזים של בקשות להדרכה הנחשבות ל"בלת"מים". ויש מקרים רבים של "עיניים גדולות", כשבסופו של דבר מתברר שהם לא זקוקים להדרכה. "חשוב להדגיש שהשיטה שלנו אינה פועלת כמו סופרמרקט, שבו המנהלים מבקשים מוצרים ואנחנו מספקים. אנו בוחנים במקצועיות כל בקשה תוך קיום דיאלוג עם המנהל על הבקשה ומנגד אציג לו את דעתי כמנהל הדרכה".

לסיכום הסביר שושן כי חשוב להתמקד באיכות ההדרכה, ולא להתייחס לממדים כמותיים כגון שעות הדרכה במחלקה אחת לעומת מחלקה אחרת. "המטרה שלי היא להגדיל את האיכות, כך שבתוכנית העבודה שלי יופיעו מעט משימות, אך אלה הנבחרות, הגורמה יהיו אפקטיביות לארגון".

למצגת ההרצאה לחץ כאן!

אין תגובות

השאר תגובה