מעסיק העליב עובד ויפצו ב-76 אלף שקל

מעסיק העליב עובד ויפצו ב-76 אלף שקל

עובד אתיופי ששאל את מעסיקו מדוע קוצץ שכרו, זכה לתשובה "מי אתה כושי". העובד, המועסק בחברה 8 שנים, התפטר וביקש פיצויי פיטורין. ביהמ"ש: מדובר בהתפטר בדין מפוטר

שיתוף

העליב עובד

עובד ממוצא אתיופי שהועסק בתחום הגינון במשך שמונה שנים, טען כי בשנה האחרונה המעסיק הפחית את שכרו. כשפנה אליו על מנת לברר את הסיבה, השיב לו: "מי אתה כושי, לך הביתה". העובד טען כי תשובה זו פגעה בו מאוד והוא החליט להתפטר מהעבודה, גם מסיבה זו וגם בשל הפגיעה בתנאי העסקתו.

העובד הגיש תביעה לבית הדי האזורי לעבודה בתל אביב, בה דרש לשלם לו פיצויי פיטורים, שכן הוא התפטר בעקבות יחסו הפוגע של המעסיק בנוגע לשכרו ובייחסו אליו. בנוסף דרש העובד בתביעה תשלום זכויות סוציאליות שונות שלטענתו לא קיבל במהלך השנים בהן הועסק.  

המעסיק הכחיש את הדברים: טען כי לא קוצץ שכרו של העובד ולא נאמרו לו דברים מעליבים. הוא ציין אף כי העובד התפטר כחלק ממרד עובדים שנערך, ללא הודעה מוקדמת ולפיכך הוא אינו זכאי לכל תשלום.

השופט אורן שגב מצא את גרסתו של העובד כאמינה, וכי ניכר שהעובד נבוך וכואב מהסיטואציה. הוא קבע כי שכרו של העובד הופחת ללא אישורו וללא הבאת השינוי לידיעתו, והיחס המשפיל שקיבל ממנהלו נותן לו את הזכות להתפיטר בדין מפוטר. השופט טען כי אין כל ציפייה מהעובד שימשיך בעבודתו לאחר יחס כזה.  

לעומת זאת, בעדות המעסיק היו סתירות רבות ואופיה היה מתחמק. השופט קבע כי בכינוי הגנאי שזרק המעסיק לעובד היתה מטרה אחת – להעליב את העובד ולהשפילו. מדובר באמרה גזענית שנועדה לבזות אדם בשל צבע עורו.

המעסיק חויב לשלם לעובד סכום של כ-76 אלף שקלים בגין פיצויי פיטורין, זכויות סוציאליות והפרשי שכר עבור התקופה שבה הפחית לעובד את שכרו.

כך בית הדין לעבודה קיבל את הטענה כי פגיעה ברגשות העובד והטחת עלבונות לעברו היא עילה להתפטרות ללא כל צורך בהודעה מוקדמת למעסיק מצידו, משום שאין ציפייה מהעובד להמשיך לעבוד נוכח מצב זה. בנוסף, יהיה המעסיק חייב לשלם לעובד פיצויי פיטורין.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה