שיתוף

בסביבה העסקית התובענית בשנים 2025-2026, היכולת של עובד להביע רעיון בצורה ברורה או לבקר תהליך כושל אינה נחשבת עוד למיומנות רכה, אלא להכרח תפעולי שבליבת עסקי הארגון.

מחקרי שוק מצביעים על כך שיותר ויותר ארגונים מבינים כי שתיקה ארגונית (כלומר חוסר יכולת של עובדים להתבטא מול מנהלים) היא גורם מרכזי לאובדן חדשנות ולתחלופת עובדים גבוהה.

ממיומנויות רכות למיומנויות עוצמה:

בכלכלות המערב (ארה"ב, בריטניה והאיחוד האירופי), הדגש על הכשרות עובדים לשיפור התקשורת, עבר לכיוון של ביטחון פסיכולוגי וכנות.

ממחקר של לינקדאין בנושא למידה, שנערך בשנת 2024, תקשורת בארגון דורגה כמיומנות המבוקשת ביותר בעולם.

עם זאת, בעוד ש-82% מהארגונים מסכימים שתקשורת ברורה היא חיונית, הרי שרק בכ-48% מהארגונים יש תוכניות הכשרה מובנות המוקדשות ספציפית לתקשורת של עובדים מול מנהלים (הצגת רעיונות בפני המנהלים) ולביקורת בונה של עובדים על תהליכים.

מחיר חוסר הדיוק:

מחקר של ה-Economist Intelligence Unit מצא, כי תקשורת לקויה תורמת ללחץ של עובדים, לעיכוב או כישלון בהשלמת פרויקטים ולאובדן מכירות.

כדי להתמודד עם זאת, כ-55% מחברות ה-Fortune 500 הטמיעו הכשרות ייעודיות לניהול תקשורת מול המנהל ולהשפעה נרטיבית.

ההקשר הישראלי – מתכלס למשוב מובנה:

בישראל יש מקרה בוחן תרבותי ייחודי. האתוס הלאומי של חוצפה ודיבור ישיר (תכלס) גורם לכך שעובדים ישראלים נוטים מטבעם להביע ביקורת יותר ממקביליהם במערב. עם זאת, קיים שינוי משמעותי באופן שבו זה מנוהל.

מקצוענות בדיאלוג:

במגזר ההייטק הישראלי, כ-65% מהחברות שמות כיום דגש על הכשרה באיך להציג רעיונות.

המטרה אינה לעודד את העובדים לדבר, כי זה קורה באופן טבעי, אלא לעבור מתלונות לא פורמליות לשיפור תהליכים מובנה.

הסטנדרט הגלובלי:

כשסטארט-אפים ישראלים צומחים גלובלית, הם נתקלים בהלם תרבות תקשורתי. מחקר שוק של Start-Up Nation Central מצביע על כך שכ-60% ממנהלי משאבי האנוש בישראל מתעדפים הכשרות בתקשורת בין-תרבותית ובפרזנטציה ניהולית, כדי לסייע לטלנט הישראלי להציג את הרעיונות שלו או את דבריו, בצורה אפקטיבית מול דירקטוריונים ומנהלים גלובליים.

להלן 3 תחומי מיקוד מרכזיים להכשרה ב-2026:

מחקרי השוק צופים, כי עד שנת 2027, הארגונים המצליחים ביותר יתמקדו בשלושה עמודי תווך של הכשרות לתקשורת של עובדים עם מנהלים:

1 ביקורת בונה:

למידה כיצד לבקר החלטת מנהל בלי לפגוע במערכת היחסים, תוך שימוש במודלים מבוססי נתונים.

2 תודעת תקציר מנהלים:

הכשרת עובדים בכל הדרגים איך לתמצת רעיונות טכניים מורכבים, ל'נאום מעלית' של שתי דקות, עבור ההנהלה.

3 רהיטות דיגיטלית:

ככל שהבינה המלאכותית הופכת ל'חברה' בצוות, כ-40% מהכשרות התקשורת יתמקדו באיך לתת הנחיות לבינה המלאכותית ואיך להציג תובנות מבוססות בינה מלאכותית למקבלי החלטות אנושיים.

בסיכומו של דבר, החברות שישגשגו בשנים הקרובות יהיו אלו שיתייחסו ברצינות לדברי העובד ותרומתו – לא כמטרד שיש לנהל, אלא כנכס אסטרטגי שיש ללטש באמצעות הכשרה קפדנית.

כנס הלמידה, ההדרכה והפיתוח הארגוני

אין תגובות

השאר תגובה