שיתוף

האם יצירת מצב של תחרות בין עובדים על השגת יעדים היא אסטרטגיה טובה או גרועה בהיבטים של חווית העובדים, מורל העובדים והתוצאות העסקיות של הארגון.

סוגייה זו צריכה להעסיק את מנהלי משאבי האנוש בארגונים בהם ההנהלה הבכירה מעוניינת להטמיע אסטרטגיה זו.

בפועל, יצירת תחרות בין עובדים להשגת יעדים היא אסטרטגיה שנויה במחלוקת ויש לה יתרונות פוטנציאליים וחסרונות משמעותיים המשפיעים ישירות על חוויית העובד, על המורל ובסופו של דבר, על התוצאות העסקיות.

אסטרטגיה זו יכולה אמנם לדרבן ביצועים, אבל ההשלכות השליליות ארוכות הטווח עולות לעתים קרובות על הרווחים לטווח הקצר, מה שהופך אותה לחרב פיפיות עבור רוב הארגונים.

בין היתרונות של אסטרטגיה זו ניתן למנות את העובדה שסביבה תחרותית המנוהלת היטב יכולה, תיאורטית, להגביר את המוטיבציה של בעלי הביצועים הגבוהים.

עבור אנשים מסוימים, הריגוש של התחרות והרצון להתעלות על עמיתיהם יכולים להניע מאמץ מוגבר, חדשנות ומיקוד חד יותר בתוצאות.

זה יכול להוביל לעלייה זמנית בפרודוקטיביות ולהשגה מהירה של יעדים ספציפיים ומדידים.

זה עשוי גם לטפח תחושת אחריות אישית ולדחוף עובדים מחוץ לאזור הנוחות שלהם, מה שמוביל לפיתוח מיומנויות וצמיחה אישית עבור אלו שמשגשגים תחת לחץ.

מנקודת מבט של תוצאות עסקיות, מוטיבציה נקודתית מוגברת זו יכולה, במצבים מסוימים, להוביל להשגה מהירה יותר של יעדים או נתוני מכירות גבוהים יותר. אבל לא מדובר במוטיבציה ארוכת טווח.

עם זאת, החסרונות של טיפוח תחרות פנימית עולים לעתים קרובות בהרבה על היתרונות הפוטנציאליים הללו, במיוחד בכל הנוגע לחוויית העובד והמורל.

להלן 4 חסרונות של יצירת תחרות בין עובדים על השגת יעדים:

1 שחיקת שיתוף הפעולה ועבודת הצוות:

במצב בו עובדים רואים זה את זה כיריבים ולא כמשתפי פעולה, אגירת מידע, ולעיתים אף חבלה וחוסר רצון לעזור לעמיתים הופכים נפוצים.

זה פוגע ברוח הקולקטיבית החיונית לפרויקטים מורכבים ולפתרון בעיות, ומוביל למאמצים מבודדים ולניצול משאבים לא יעיל.

2 הגברת הסטרס והשחיקה:

הלחץ המתמיד להצליח יותר מאחרים יכול להוביל לחרדה, תשישות נפשית ופחד מכישלון.

סביבה לא בריאה זו משפיעה לרעה על רווחת העובדים, ועלולה להוביל להיעדרויות מוגברות, או למצב בו העובדים נוכחים פיזית אך מנותקים נפשית מהמשימות, ולשיעורי תחלופה גבוהים יותר כאשר עובדים מחפשים מקומות עבודה פחות רעילים.

3 סביבת עבודה מדכאת עבור רבים:

לא כל אחד יכול לשגשג תחת תחרות עזה. עבור עובדים שמטבעם נוטים לשיתופי פעולה ולא לתחרות, או כאלה שמדורגים באופן עקבי נמוך יותר, סביבה כזו יכולה להיות מייאשת מאוד.

זה יכול להוביל לתחושות של חוסר התאמה, טינה כלפי ההנהלה ותחושת חוסר הערכה, גם אם הם תורמים באופן חיובי בדרכים אחרות.

הדבר משפיע לרעה ישירות על המורל, מה שמוביל לניתוק וירידה בשביעות הרצון הכללית מהעבודה.

4 פגיעה בתוצאות העסקיות הכוללות בטווח הארוך:

ברגע שיוצרים תחרות, המיקוד עובר מהצלחה ארגונית קולקטיבית למדדים אישיים, מה שעלול להוביל להחלטות קצרות רואי, התנהגות לא אתית כדי 'לנצח', והתעלמות ממטרות רחבות יותר של החברה.

הנזק ללכידות הצוות, לאמון ולשימור העובדים משפיע בסופו של דבר על החדשנות, הפרודוקטיביות ועל יכולת החברה להסתגל ולצמוח בטווח הארוך.

בשורה התחתונה, תחרות בריאה וממוקדת, במידה, יכולה להיות מועילה. אבל הצבת עובדים זה מול זה באופן פנימי היא בדרך כלל אסטרטגיה מזיקה.

לעיתים קרובות, תחרות כזאת מקריבה את רווחת העובדים לטווח הארוך, את שיתוף הפעולה ואת הצמיחה ארוכת הטווח, לטובת ההבטחה החמקמקה של רווחים לטווח קצר.

בסופו של דבר זה פוגע בחוויית העובד, במורל ובשורה התחתונה של הארגון.

במקום זאת, על הארגונים להתמקד בטיפוח תרבות ארגונית של קביעת יעדים שיתופית, הכרה בהישגים ובמאמצים של כל עובד ובשיפור מתמיד.

כנס רווחה וחווית עובד 2025

כנס קהילת הגיוס השנתי 2025

כנס משאבי אנוש השנתי 2025

אין תגובות

השאר תגובה