שיתוף

שילוב הבינה המלאכותית בניהול ובפיקוח על עובדים אנושיים משנה במהירות את יחסי עובד-מעסיק בשוקי העבודה המערביים.

נתונים סטטיסטיים שעולים מסקרים אחרונים שנערכו בארה"ב ובאירופה חושפים מציאות כפולה: חברות מאמצות בהתלהבות בינה מלאכותית לניטור עובדים, בעוד שעובדים רואים את השינוי הזה בתערובת חזקה של חרדה ואופטימיות זהירה.

מה כולל פיקוח מבוסס בינה מלאכותית כיום:

פיקוח על עובדים המבוסס על בינה מלאכותית התקדם הרבה מעבר למעקב פשוט אחר כניסה או יציאה של עובד מהמחשב ומדידת זמן העבודה שלו.

כיום, הפיקוח כולל שיטות מתוחכמות ולעיתים קרובות בלתי נראות של ניטור ביצועים במשימות פיזיות וקוגניטיביות כאחד.

להלן 3 דרכי הפיקוח של רובוטים מבוססי בינה מלאכותית על עובדים אנושיים הצפויות בשנים הקרובות:

1 מעקב אחר פרודוקטיביות וביצועים:

מערכות בינה מלאכותית עוקבות באופן רציף אחר התפוקה, לעיתים קרובות על ידי ניתוח המהירות והאיכות של הזנת נתונים, כתיבת קוד או אינטראקציות עם שירות לקוחות.

בארה"ב, אחוז משמעותי מהחברות משתמשות בבינה מלאכותית כדי למדוד את פעילות העובדים, במיוחד עבור צוות של עובדים שעובדים מרחוק או עובדים אדמיניסטרטיבים.

2 ניטור התנהגותי וביומטרי:

זה כולל מעקב אחר תקשורת, לרבות דואר אלקטרוני, הודעות טקסט ומערכות תקשורת נוספות, לצורך סנטימנט ותאימות, או אפילו לניתוח תנועות פיזיות במחסנים כדי לייעל את היעילות והבטיחות.

3 קבלת החלטות אוטומטית:

הבינה המלאכותית מעורבת יותר ויותר בהחלטות הקשורות להקצאת עבודה, תזמון ותעדוף משימות, ומתפקדת למעשה כמנהלת משמרת אלגוריתמית.

אם כן, מהו עתיד הבינה המלאכותית בניהול. מחקרי שוק מצביעים על כך שבשנים הקרובות היקף הפיקוח על בינה מלאכותית יתרחב, ויתמקד בתפקידים קוגניטיביים בעלי כישורים גבוהים, ויבסס את עצמו כשכבת ניהול קבועה.

להלן 3 דרכי הניהול של הבינה המלאכותית את העובדים האנושיים הצפויות לשנים הקרובות:

1 אימון ומשוב בזמן אמת:

במקום לדווח רק על ביצועים קודמים, הבינה המלאכותית צפויה לספק משוב מיידי ומותאם אישית לעובדים, ולהדריך אותם בזמן אמת.

לדוגמה, המערכת עשויה להפריע לנציג שירות לקוחות כדי להציע ביטוי טוב יותר או לספק ניתוח של עיצוב בתהליך.

2 ניהול ניבוי:

הבינה המלאכותית תתפתח כדי לחזות את ביצועיו העתידיים של עובד, את הסיכון שלו לשחיקה או אפילו את סיכון שהוא יעזוב את החברה. זה יאפשר להנהלה לא רק להתמקד בתצפית תגובתית אלא להתערב באופן פרואקטיבי.

3 התמקדות בתפקידים בעלי מיומנות גבוהה:

תפקידים שנחשבו בעבר לכאלה שיכולים להתבצע אך ורק על ידי בני אדם, ושדורשים מיומנות גבוהה, כמו תכנות, מחקר משפטי ופיננסים, יזכו לשיפור וניטור משמעותיים של הבינה המלאכותית, שכן מודלים של שפה גדולה (LLMs) מפרקים משימות מורכבות לתת-משימות הניתנות לפיקוח.

ומה העובדים חושבים על כך שרובוטים מבוססי בינה מלאכותית יפקחו עליהם?

מבדיקת הסקרים את תחושות העובדים במדינות המערב לגבי הפיקוח על ידי הבינה המלאכותית עולה חשש עמוק לגבי הבינה המלאכותית כ"בוס" החדש.

להלן תחושות העובדים לגבי פיקוח על ידי רובוטים מבוססי בינה מלאכותית:

חרדה גבוהה:

סקרים בארה"ב מראים באופן עקבי שרוב העובדים, לעיתים קרובות יותר מ-70%, מודאגים מהבינה המלאכותית, כאשר שני שלישים מודאגים מכך שהיא תחליף את עבודתם או תשפיע לרעה על שכרם.

חרדה זו נובעת מתפיסת הבינה המלאכותית כתחליף אולטימטיבי חסר העדפות.

גם בארה"ב וגם באירופה, קיימת הסכמה גורפת בין העובדים, הכוללת יותר מכ-90% מהנשאלים בסקרים, שבינה מלאכותית היא טכנולוגיה הדורשת 'ניהול זהיר' כדי להגן על הפרטיות של העובדים ולהבטיח שקיפות.

אמון מפתיע של עובדים ברובוטים:

באופן פרדוקסלי, ממחקר גדול אחד עולה, כי רוב העובדים במדינות כמו ארה"ב ובריטניה הביעו אמון רב יותר ברובוט מאשר במנהל האנושי שלהם שיספק מידע אובייקטיבי וינהל עומסי עבודה.

ממצא זה מצביע על כך שאף על פי שהעובדים חוששים מכוחה של הבינה המלאכותית, הם מעריכים את הפוטנציאל שלה לאובייקטיביות על פני סובייקטיביות אנושית.

בסיכומו של דבר, האתגר של מעסיקים במדינות מערביות יהיה ליישם פיקוח על בינה מלאכותית תוך התמקדות בשקיפות, הוגנות ורווחת העובדים, כדי למנף את יכולותיה להגביר את הפרודוקטיביות, בלי לפגוע באמון הבסיסי ובמורל של כוח העבודה האנושי.

כנס הלמידה, ההדרכה והפיתוח הארגוני

אין תגובות

השאר תגובה