תוכנות משאבי אנוש הן בסך הכל אמצעי

תוכנות משאבי אנוש הן בסך הכל אמצעי

עם כל הכבוד לחשיבותן של תוכנות משאבי אנוש המסייעות לנו לנהל נכון יותר את המחלקה, הן רק האמצעי ולא המטרה. השימוש בהן נועד להכניס שינויים חשובים למחלקת משאבי אנוש

שיתוף
כלי הערכות תעסוקה מובילים

כלי הערכות תעסוקה מובילים

השנים האחרונות שמו את מחלקת משאבי אנוש על המפה. החברות הגדולות שמייצרות פתרונות טכנולוגיים לניהול משאבי אנוש היו עסוקות במיזוגים וברכישת חברות קטנות ופיתוח של תוכנות, אפליקציות ופיצ'רים חדשניים ייעודיים לניהול משאבי אנוש. כל זה הפך את מחלקת משאבי אנוש ל'ילד הכי מקובל בכיתה'.

מי היה מאמין שמחלקת משאבי אנוש, שרק עד לפני כמה שנים נחשבה למחלקה אדמיניסטרטיבית, אפורה, שירותית, לא רווחית – תחשב  לדבר החם הבא…?

המעבר לשימוש בתוכנות חדשות לצד המעבר לעבודה על מספרים גדולים ומשוואות מורכבות אמנם שינו את מחלקת משאבי אנוש – על פניו – אבל זה לא השינוי האמיתי או המהפכה המיוחלת.

היום, כאשר מרבית החברות במשק עברו או נמצאות בשלבי מעבר לשימוש בתוכנות משאבי אנוש מתקדמות, הגיע הזמן לעשות את השינוי האמיתי מאחורי הקלעים. הטכנולוגיה, הכלים והידע לא הביאו ולא יביאו את השינוי לארגון אלא הם רק כלי עזר שיקלו עליכם בעת ביצוע השינוי המהותי.

תוכנות משאבי אנוש כאמצעי להשגת המטרה

במהלך השנים האחרונות מנהלי משאבי אנוש חברו למנהלי IT ולספקים החיצוניים שהציגו בפניהם את האלטרנטיבות הרבות שעומדות לרשותם. לאחר מכן מנהלי משאבי אנוש ישבו ולמדו על התוכנות החדשות, איך הן פועלות, מה התועלות שלהן, מה היתרונות שלהן על פני אחרות וכיו"ב. כעת הגיע הזמן לא רק לעשות שימוש במערכות הללו אלא להשאיר חותם HR  בעזרת מערכות אלה.


דוגמה לשיתוף פעולה זה ניתן למצוא בכנס HR-Tech שנערך ע"י פורטל משאבי האנוש HRus ופורטל אנשים ומחשבים PC.co.il ומפגיש את מנהלי משאבי האנוש עם המנמרים (מנהלי מערכות המידע).

למידע נוסף על כנס HR-Tech לחץ כאן!


מנהלי משאבי אנוש, כמו המשק כולו, היה המום מהשפע שעומד לרשותם בתחום תוכנות משאבי אנוש וכמובן מהחדשנות. אפליקציות מותאמות לסלולאר, אפליקציות לגיוס ברשתות החברתיות, אפליקציות עדכון לעובדים, אפליקציות להגשת מועמדות לעבודה (שליחת קורות חיים) ועוד, כל אלה יצרו התלהבות והכניסו עניין רב אבל חשוב להבין – לאפליקציות הללו אין תועלת אם הן לא משרתות יעד עסקי.

הנטייה הטבעית להתלהב מתוכנה חדשה, מהמהירות שבה היא עובדת, מהאוטומטיזציה, מהעיצוב והחדשנות… ההתלהבות לכשעצמה לא מובילה אותנו ליעדים העסקיים והיא אף מסוגלת להרחיק אותנו מהם.

אנחנו כאנשי משאבי אנוש לא אמורים לעשות שימוש באפליקציה כי כולם מתלהבים ממנה, כי היא הדבר 'החם' ביותר או כי היא כבר עומדת לרשותנו אלה אנחנו אמורים לעשות שימוש אך ורק באפליקציה שמשרתת את הצורך שלנו ומאפשרת לנו לנהל נכון יותר את ההון האנושי שלנו על פי תוכנית אסטרטגית. אנחנו לא אמורים לעבוד בשביל התוכנה אלה היא אמורה לעבוד בשבילנו.

מנהל משאבי אנוש שאומר: 'בחרתי תוכנה מדהימה לסינון קורות חיים' מפספס את העיקר – התוכנה היא לא מדהימה בזכות עצמה אלה היכולת של התוכנה להתאים לצרכים ולמגבלות של הארגון, תוך שהיא מסייעת לאנשי המחלקה להטמיע נהלי עבודה חכמים יותר ויעילים יותר – זה מה שהופך אותה למדהימה.

כשהאדם נתקל בקדמה הוא מצד אחד מסתחרר מהיכולת האנושית לפתח ומצד שני הוא הופך להיות עצלן. אם יש מעלית משמע אני לא צריך להתאמץ לעלות ברגל. אם יש אופניים חשמליות משמע אני לא צריך להתאמץ לפדל. אם יש תוכנה שעושה בשבילי… הגישה הזו היא מלכודת כאשר מדובר על תוכנת משאבי אנוש. הטמעת תוכנה חדשה ו/או שדרוג תוכנה קיימת לניהול הון אנושי מהווה הזדמנות של ממש לבחון שיטות עבודה קיימות, ליזום שינויים, לבצע ניסויים ולהתחיל להטמיע שינויים מהותיים כך שניתן יהיה לפעול בצורה חכמה ואפקטיבית יותר באמצעות התוכנה.

תוכנת משאבי אנוש היא אמצעי ולא מטרה לכן מנהלי משאבי אנוש שהגדירו את המעבר לתוכנת משאבי אנוש חדשה או שדרוג תוכנה קיימת כמטרה לשנה הבאה – טועים כבר בשלב ההגדרה. התוכנה היא מקסימום אמצעי, היא לעולם לא מטרה.

* נתונים בכתבה זו מתבססים על מאמר מתוך אתר VISIONS FOR HR

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

תגובה 1

  1. כמו כל אמצעי, גם תוכנות לניהול ההון האנושי מקדמות אותנו להשגת המטרה, ביעילות רבה יותר, באופן מדויק ובדרך המאפשרת ראייה כוללנית מערכתית.

השאר תגובה