שיתוף

שר העבודה והרווחה חיים כץ חתם היום (יום א' – 18.3.18), על צו הרחבה לכלל המשק לקיצור שבוע העבודה ל-42 שעות בשבוע. השכר השעתי יחושב מעתה על בסיס 182 שעות עבודה לחודש, במקום 186 כפי שחושב עד עכשיו. קיצור שבוע העבודה יתבצע ללא הפחתה בשכר, והוא יחל כבר בתחילת החודש הבא, כלומר ב-1 באפריל.

נמסר, כי זהו השינוי המשמעותי ביותר בשעות העבודה שחל מאז שנת 1995. המשמעות של קיצור מספר שעות העבודה השבועיות ללא הפחתה בשכר הכולל היא גידול בשכר לשעה. מכיוון שכך, גם השכר המינימום לשעת עבודה גדל בהתאמה.

על פי ההסכם, כל מעסיק יקבע את יום העבודה המקוצר. ככל הנראה, ההשפעה הגדולה ביותר תהיה על העובדים שעובדים שעות נוספות. מספר השעות הנוספות שמותר להעסיק בהן את העובדים יעלה. באופן זה, עובדים שימשיכו לעבוד אותו מספר שעות כפי שעבדו עד עתה (שעות רגילות פלוס שעות נוספות), ישתכרו יותר.

בשלב זה לא ברור עדיין מה יעלה בגורל תוספת השכר שמקבלים עובדי משמרות הלילה. חוק שעות עבודה ומנוחה מגדיר עבודת לילה כך: עבודה שלכל הפחות שעתיים ממנה הן בין השעה 22.00 לבין השעה שש בבוקר יום המחרת. גם אם רק שעתיים מתוך כל עבודת הלילה הן בתחום השעות הזה, זה מספיק כדי שהעובד יחשב למי שעבודתו כולה (כל המשמרת) היתה עבודת לילה.

עד עתה, כאשר העובד עבד במשמרת לילה, יום העבודה שלו לא היה יכול להיות יותר משבע שעות. כתוצאה מכך, התמורה שהוא קיבל עבור השעות הנוספות שולמה בעת עבודה בלילה החל מהשעה השמינית לעבודה. כעת נשאלת השאלה, איך יוגדרו שעות משמרת לילה ומה תהיה תוספת השכר בגינן.

הצו הנוכחי לקיצור שבוע העבודה ל-42 שעות שבועיות נחתם בהמשך להסכמות בין יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, יו"ר נשיאות הארגונים העסקיים שרגא ברוש ושר האוצר משה כחלון.

מההסתדרות נמסר, כי "משמעות המהלך היא העלאת התעריף לשעת עבודה בפועל, והגדלת ערך השעה לעובדים משכר המינימום. הודות לשינוי זה, תושבי ישראל יעבדו 50 שעות פחות בכל שנה קלנדרית, ללא הפחתה בשכרם".

השר כץ אמר עם פרסום ההודעה, כי "זהו מהלך מבורך של יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן לטובת העובדים במשק. יש להמשיך את המגמה לקיצור נוסף של שעות העבודה".

יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, אמר עם פרסום ההודעה, כי "זהו שינוי שייהנה ממנו כל ציבור העובדים. החידוש מהווה עדות נוספת לכך שעבודה מאורגנת מצמצמת פערים חברתיים. מהלך זה מקדם את האיזון הראוי בין שעות העבודה לשעות הפנאי. זהו צעד חשוב ראשון בדרך ליעד הבא, שהינו להביא לכך ששבוע העבודה בישראל יעמוד על 40 שעות בלבד".

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה