סקר חדש: 17% מכוח העבודה חשו מופלים לרעה על רקע מגזרי ב-2011

סקר חדש: 17% מכוח העבודה חשו מופלים לרעה על רקע מגזרי ב-2011

תחושות לחוד ומציאות לחוד. זו התמונה הכללית (והעגומה) שעולה מנתוני סקר האפליה של נציבות שוויון הזדמנויות, שנחשפו היום בכנס השנתי

שיתוף

17% מכלל השייכים לכוח העבודה דיווחו כי הופלו לרעה בעבודתם במהלך 2011, בשל השתייכותם המגזרית. 28% מאלו שחיפשו עבודה בשנה שעברה, השיבו כי לדעתם לא התקבלו מסיבות הקשורות להשתייכותם לקבוצות אוכלוסייה מאופיינות כמו נשים, אמהות לילדים, דתיים, ערבים, מזרחיים, עולים חדשים, נכים או מבוגרים.

נתונים אלו הוצגו הבוקר (ד') בכנס השנתי של נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה, בראשותה של עו"ד ציונה קניג-יאיר. לקראת הכנס, במהלך דצמבר אשתקד, בוצע סקר שהקיף 1,036 נשאלים. 88% מהם היו מועסקים בעת ביצוע הסקר ו-12% לא היו מועסקים וכללו דורשי עבודה או נשאלים שהיו מועסקים בשנה האחרונה.  

עם זאת חשוב לציין, כי הסקר בדק תחושות ולא מציאות בפועל, שאותה קשה הרבה יותר לבחון עובדתית, אם בכלל.

השוואה בין נתוני הסקר הנוכחי שנערך בסוף 2011, לבין סקר קודם מ- 2009, מצביעה על עלייה ניכרת בתחושות האפליה. העלייה בשיעור המדווחים על אפליה בלטה בקרב ערבים, בקרב המשרתים במילואים, בקרב אנשים עם מוגבלות ובקרב נשים. בסה"כ, 17% מכלל השייכים לכוח העבודה, כולל אנשים שאינם משתייכים לאף אחת מהקבוצות שתחושות האפליה שלהן נבדקו, דיווחו ב- 2011 שהופלו לרעה בעבודה בשל השתייכותם הקבוצתית. לעומת 12% בשנת 2009.

כשליש מהנשאלים מכל הקבוצות שנבדקו העידו כי חשים אפליה במקום העבודה. עיקר האפליה ניכרת בתחום השכר (18% מהנשאלים) וקידום בעבודה (14% מהנשאלים). נתונים אלו גבוהים בכ- 4% מנתוני הסקר מ- 2009.

22% מהאימהות חשו אפליה במגזר הפרטי לעומת כ-9% במגזר הציבורי, כ-14% מבני ה45 פלוס חשו אפליה במגזר הפרטי לעומת 14.3% במגזר הפרטי, 23% מהערבים חשים אפליה בעבודה במגזר הפרטי לעומת כ-8% בלבד במגזר הציבורי, 12% מהחרדים חשים אפליה במגזר הפרטי לעומת 4% בלבד במגזר הציבורי, בקרב אנשי המילואים- 4% טוענים על אפליה במגזר הפרטי לעות 6% במגזר הציבורי.

 

לא רוצים לצאת לפנסיה

מהסקר עולה כי הציבור הכללי חש אפליה גבוהה מאוד כלפי מבוגרים בני 45 פלוס, כ-56% טענו זאת, למרות שבפועל עולה מתוך הסקר עולה כי רק כ-14% מהנשאלים המבוגרים העידו על אפליה בקבלה או במקום העבודה.

נתון מעניין נוסף מצביע על רוב מוחלט של הנשאלים, כ-80%, שנטו לקבל את גיל הפרישה לנשים (62) שנקבע לאחרונה. 35% השיבו שירצו להמשיך לעבוד גם מעל גיל הפרישה הנוכחי.

הנציבה, עו"ד קניג-יאיר: "מהסקר נראה כי חלה עלייה ניכרת במודעות לנציבות שוויון (20%) , זהו נתון מעודד שכן היחידה קיימת רק ארבע שנים והוקמה כדי לשרת את הציבור- עובדים ומעסיקים במשק הישראלי".

נציבות שוויון הזדמנויות בעבודה, הוקמה לפני שלוש שנים. מאז טיפלה הנציבות ביותר מ- 2100 פניות ציבור, פתחה ב- 26 הליכים משפטיים בבתי המשפט, וגישרה על מאות מחלוקות בין מעסיקים לעובדים, הנוגעים לסוגיית האפליה בעבודה. בנוסף, הנגישה הנציבות מידע רב בנושא שוויון ואפליה למאות אלפי עובדים ומעסיקים בישראל.

אלא שבהמשך הכנס חשפו בכירי משרד התמ"ת את מצבה המשפטי ומעמדה העגום של הנציבות, כפי שפורסם בחדשות HRus היום. בכנס, השתתפו בכירים רבים במשק הישראלי, בכירי ממשל, מנהלים בתחום גיוס ומשאבי אנוש, חברות כח-אדם ועוד.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה