שיתוף

ככל שהבינה המלאכותית ממשיכה להתקדם במהירות, כך יותר ויותר חברות טכנולוגיה ברחבי העולם מבצעות שינויים משמעותיים באסטרטגיות כוח האדם שלהן.

בין המגמות ההולכות וגוברות, בולטת המגמה של ארגון מחדש של מחלקות וחטיבות במטרה להקים חטיבות המבוססות על בינה המלאכותית.

במסגרת זו, גוברים פיטורי העובדים בתפקידי הטכנולוגיה ה'מסורתיים', בפרט בקרב מתכנתים, שכן רבים מהעובדים בתפקידים אלה מוחלפים על ידי בינה מלאכותית.

החטיבות החדשות שמוקמות, המבוססות על בינה מלאכותית, נועדו למנף את הבינה המלאכותית כדי להפוך את העבודה לאוטומטית, ולבצע על ידי הבינה המלאכותית תפקידים שקודם לכן בוצעו על ידי עובדים אנושיים.

שינוי אסטרטגי זה משקף תפיסה רחבה יותר בתעשייה, לפיה הבינה המלאכותית תגדיל, ובמקרים מסוימים תחליף, את כוח האדם באופן שיגביר את היעילות והחדשנות.

השאלה הגדולה היא האם הבינה המלאכותית אכן מחליפה (או צפויה להחליף) עובדים רבים בענף הטכנולוגיה או שהיא מסייעת למנף ולשדרג אותם.

לאחרונה הודיעו כמה חברות גדולות על ביצוע ארגון מחדש בכיוון זה. לדוגמה, ענקית התוכנה אורקל קיצצה יותר מ-150 תפקידים בחטיבת הענן שלה, כאשר תפקידי הנדסה ותמיכה הם אלה שנפגעו במיוחד.

פיטורים אלה חופפים להשקעה האגרסיבית של החברה בתשתית בינה מלאכותית, כולל עסקה משמעותית עם OpenAI לתמיכה בעומסי עבודה בתחום הבינה המלאכותית.

גם ענקית התוכנה מיקרוסופט פיטרה אלפי עובדים מאז תחילת השנה (2025), כאשר חלק גדול מהם, על פי הדיווחים, הם מהנדסי תוכנה.

מאז הכריזה מייקרוסופט על חבילה חדשה של מוצרי בינה מלאכותית, כולל 'סוכן קידוד אסינכרוני' שיכול לבצע משימות תכנות שונות.

ענקית התוכנה אמדוקס הקימה חטיבת GenAI & Data חדשה. לדברי החברה, האסטרטגיה החדשה שואפת לשלב בינה מלאכותית בהיצע פעילות הליבה שלה כדי לשפר את הביצועים, להאיץ את החדשנות וליצור ערך מוסף ללקוחות.

מנהלים בכירים בענף הטכנולוגיה בעולם, הציעו נקודות מבט מגוונות על שינוי זה, תוך הדגשה שהבינה המלאכותית היא כלי להרחבת הפעילות ולא להחלפה מוחלטת של עובדים אנושיים.

מנכ"ל מיקרוסופט, סאטיה נדלה הצהיר, כי "הבינה המלאכותית היא הטכנולוגיה המגדירה את זמננו.

"היא מגבירה את התושייה האנושית ועוזרת לנו לפתור כמה מהאתגרים הדוחקים ביותר של החברה".

דבריו אמנם מציגים את הבינה המלאכותית כשותפה בהרחבת פעילות החברה, אבל הפיטורים במיקרוסופט ובחברות אחרות מצביעים על מציאות מורכבת יותר.

מנכ"ל NVIDIA, ג'נסן הואנג כינה את הבינה המלאכותית "האוטומציה של האוטומציה, שבה תוכנה כותבת תוכנה".

הצהרה זו ממחישה איך הבינה המלאכותית משנה באופן מהותי את אופי העבודה עצמה.

אבל למרות מהפיכת האוטומציה בתפקידים רבים, מחלקות הבינה המלאכותית החדשות אינן נטולות לחלוטין עובדים אנושיים.

עם זאת, תפקידיהם (של העובדים האנושיים) עוברים מייצור ישיר לניהול, פיקוח ואסטרטגיה.

העובדים האנושיים בחטיבות  אלה, אחראים בדרך כלל על פיתוח והכשרה של מודלי הבינה המלאכותית, ניטור ביצועיהם, ו-וידוא שנעשה שימוש אתי וכזה שהינו תואם למדיניות החברה.

לדוגמה, עבודתו של מהנדס תוכנה עשויה להתפתח מכתיבת קוד מאפס לכוונון מדויק של קידוד בינה מלאכותית כדי לייצר פתרונות יעילים ואלגנטיים יותר.

תפקידים חדשים אלה דורשים לעיתים קרובות שילוב של מומחיות טכנית והבנה מעמיקה של צרכי העסקים ושיקולים אתיים.

האלמנט האנושי הופך מכריע בגישור הפער בין מערכות טכניות לאסטרטגיות עסקיות, תוך שמוודאים יישום יעיל ואחראי של כלי בינה מלאכותית.

כנס הלמידה, ההדרכה והפיתוח הארגוני

אין תגובות

השאר תגובה