רווחה ובגדול!

רווחה ובגדול!

מופעי מוזיקה על גג הבניין שכולם ידברו עליהם מחר - ככה עושים רווחה לעובדים

שיתוף
מאיר שדה - כנס הרווחה השנתי 2015

מאיר שדה, יועץ אסטרטגי למשאבי אנוש ורווחה, לשעבר מנהל אגף הרווחה בפרטנר, נבחר לשאת הרצאה בכנס wellbeing – רווחת העובדים שנערך בשבוע שעבר. לקראת סוף היום (הרצאה אחת לפני הסוף), אחרי יום שלם של הרצאות בנושא בריאות, תזונה, גמילה מעישון, תרומה לקהילה ודאגה לשלומו של העובד, מאיר שדה הכניס את מושג "פאן" והסביר איך מפיקים אירוע גדול באמת לעובדים.

מאיר שדה: "מנהל רווחה זה מקצוע. במקומות רבים לא חושבים שרווחה זה מקצוע. אחד התפקידים המרכזיים שלי היה לבוא ולהראות שמנהל רווחה הוא תפקיד מורכב. הוא דורש המון ברמת החשיבה והביצוע. בהרבה ארגונים הרווחה מבוזרת ביחידות ואגפים שונים והתקציבים האלה לעתים מנוהלים על ידי מזכירות, במחלקות שונות שסוגרות אירועים ופעילויות. אני באתי ולקחתי את המחלקה שלי למקום מקצועי מתוך מחויבות ללמוד ולפתח את התחום."

אז מהם האתגרים המרכזיים של מנהל רווחה?

– משאבים מוגבלים והתייעלות עסקית.

– שינויים ארגוניים וניהוליים ותמיכה בהם.

– עובדים שבעים שראו כבר הכל

מאיר שדה: "תקציבים מוגבלים זה לא בעיה. אני הצלחתי להראות איך התקציב יורד אבל שביעות רצון העובדים נשארת. אני טוען שלא צריך תקציב גדול כדי לעשות רווחה. השאלה היא איך מנצלים את מה שיש. אני מאמין ברווחה פרו-אקטיבית, יוזמת, מתוך הכרת הצורך של הארגון. אני מאמין בלהיות שם מראש.. אני זוכר שהבאתי את הרעיון של להרים אירוע במגרש החנייה. אף אחד לא חשב על זה שיש לנו שטח לא מנוצל ואפשר לעשות שם אירוע.

"יש לנו אתגר לא פשוט של התמודדות עם עובדים שבעים שראו מה עשינו בשנה שעברה וצריך להפתיע, לרגש אותם ולהתרגש איתם בצורה אחרת."

לדברי מאיר שדה, ההשפעה של הרווחה היא מאוד משמעותית לגיוס עובדים, בתנאי שמקדמים מאמצי שיווק החוצה ופנימה כדי שאנשים ירצו לבוא לעבוד אתנו בארגון. לפעמים מסיבת פורים שפורסמה באתר או אירוע כזה או אחר הם מה שגורם לעובד לבחור לעבוד דווקא בארגון אחד במקום באחרים. יש לאירועים האלה כוח חזק ביותר בהיבט של כלי לגיוס עובדים.
האתגר הוא לשמור על ייחודיות, לדעת לעשות יותר בפחות, לרגש ולהתרגש בכל פעם מחדש.

מפתחות ההצלחה למנהל הרווחה, על פי מאיר שדה הינם:נותני חסות לכנס רווחת עובדים

חשיבה פורצת – דרך "הכל אפשרי".

חשיבה עסקית.

התאמה לתרבות הארגונית.

מגוון וסגמנטציה.

הגדרת מטרות מדויקות.

פרואקטיביות.

הכרות הלקוח ותפירה לפי מידה.

קשר שוטף, ישיר וממותג עם העובדים.

ירידה בלתי מתפרשת לפרטים.

מאיר שדה: "לי היה מנהג. בכל פעם שמישהו אמר לי שהרעיון הוא בלתי אפשרי – דווקא רציתי ללכת עליו. אמרו לי שאי אפשר להביא לכאן במה או שאי אפשר להביא לכאן אנשים… דווקא רציתי יותר ובסוף הצלחתי. "בכל פעם שקורה משהו והתקציב נפגע, מורידים מהרווחה. לכן חשוב לי להראות שדווקא בתקופות מורכבות הרווחה פועלת כעלה תאנה לבעיות קיימות. העובד בתחושה שלו רואה שהחברה דואגת לו דווקא בתקופה קשה ואפשר לעשות יותר בפחות. חשוב לפעול בתקופות קשות. אסור לעצור."

מהם האני מאמין שצריך ללוות את מנהל הארגון שלוקח על עצמו לעשות רווחה בכל מחיר ובכל מצב?

מגוון וסגמנטציה: צריך לעשות רווחה דיפרנציאלית.
הגדרת מטרות מדויקות: זה אף פעם לא רק האירוע עצמו. חייבת להיות נגיעה במטרות הארגון.
מנהל רווחה הוא נותן שירות והלקוחות שלנו הם עובדים ומנהלים, ויש צורך לתפור חליפה למידות שלהם.
צריך ליצור ביקוש גדול לפעילויות וצריך למכור ולשווק אותן בתוך הארגון.
ירידה בלתי מתפשרת לפרטים. לא נותנים למזג האוויר להפתיע ואם יורד גשם – מחלקים לעובדים מטריות ומפתיעים אותם. בעולם הרווחה הפרטים הקטנים באים לידי ביטוי.

מנהל רווחה צריך להגדיר לעצמו יעדים ברורים. איזו מחלקה אנחנו רוצים להיות?

עידוד חשיבה מחודשת לגבי הקיים. לא להיות מאוהבים במה שעושים אלא לשאול שאלות.

הבנת העובדים. מה חשוב להם? הם משתנים, תקופות משתנות, תהליכים משתנים… יש צורך לבוא ולהעצים אותם תוך הקדשת תשומת לב

מנהל רווחה צריך לדעת לחלום!

מאיר שדה: "כשעבדתי בפרטנר חלמתי שאמני ישראל יעלו להופיע על הגג שלנו. התגברנו על כל המכשולים ויצרנו מותג – שבוע המופעים על הגג. הבאנו את השמות הגדולים ביותר בארץ כמו ריטה, שלום חנוך… לכל אירוע נרשמו כאלף עובדים. אלה היו אירועים שכולם דיברו אליהם. יצרנו הד מטורף."

אז איך מתחילים לבנות תוכנית רווחה מהחלומות? האם יורים לכל הכיוונים? לדברי מאיר שדה, בכל מחלקת רווחה צריך להיות לוח שנה שמאפשר ומכוון אותנו להביט על שלושת החודשים הקרובים ועל השנה כולה. לדבריו, יש ארגונים שממשקים קריטיים יכולים להיות בין ינואר למרץ. יש כאלה שבהם מרבית הפעילות תהיה בין יוני לאוגוסט. כל ארגון צריך לזהות את הממשקים שלו. העיקר הוא לזהות את הממשקים החשובים ולשריין להם את התקציב בראייה השנתית. 

מאיר שדה: "אצלנו הפעילות הענפה הייתה בחודשים יוני עד אוגוסט. אז הפעלנו מחנות קיץ, תחרות ציורים לילדי הארגון, טיולים, מתנות לקיץ, בריכות/ מופעים, סבסוד כרטיסים… בסוף הקיץ שלחנו את סקר הרווחה. כמובן ששביעות הרצון הייתה בשיא."

אל תחכו שהעובדים יבקשו. הקדימו לתת להם רווחה!

אפשר לתכנן פורמט אירועים למספר גורמים בארגון. כך לדוגמא בקיץ, אנחנו יודעים שאגפים ידרשו מסיבה. אין טעם לחכות שהם ידרשו. אנחנו יכולים מראש לשכור מקום לשישה ימים עם אוכל ואמן או כל פעילות אחרת. זו פלטפורמה שתחזור על עצמה שש פעמים לששה אגפים נפרדים בתוך הארגון. זה מאפשר לנו לתכנן אירוע גדול ומיוחד (ומפתיע) בעלויות מוזלות יחסית תוך ניצול משאב מנצח כמה פעמים. זה הרבה יותר יעיל מאשר לתכנן ששה אירועים נפרדים וזה מפנה משאבים (חותך בעלויות ובזמני תכנון ותפעול).

פעילות רווחה בארגון בלי לשכוח אף יום

רווחה זה לא רק חגים (מועדי ישראל), ימי כיף וטיולים. הארגון צריך לדעת לציין עם העובדים ימים קשים וימי אבל לאומיים. האם אתם יודעים להתייחס ליום הזיכרון לשואה ולגבורה או ליום העצמאות? מאיר שדה: "אני בהתייחסות שלי לא מוותר על אף יום. יש לי לוח שנה פתוח לפני עם שלושת החודשים הקרובים ואני יודע מה אני יכול לתת בכל יום…. ביום השואה הקדשנו חדר לאירוע עם המון תוכן, תמונות ועדויות בשיתוף פעולה עם יד ושם. אלפי עובדים ביקרו בחדר הזה… האתגרים הייחודיים מחייבים אותנו להיות אנשי שיווק, שירות. עלינו להכיר את הארגון ואת האנשים בו כדי לחבר אותם ולתפור להם אירועים ולתת ערך בצורה חדשנית ומעניינת, תוך ירידה עיקשת עד לאחרון הפרטים."


פורטל HRus מודה למשתתפים ומחזק את תושבי הדרום, בתקווה לימים שקטים.
נתראה בכנס הבא וביום העיון בנושא נשים פורצות קדימה, שיערך ב-28.7.14 בכפר המכביה.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה