לוח זמנים גמיש ואיזון בית עבודה

לוח זמנים גמיש ואיזון בית עבודה

הסדר עבודה גמיש נמנע מגברים בגלל דעות קדומות והדבר פוגע גם בנשים שמהן נמנעות אפשרויות תעסוקה וקידום במקום העבודה.

שיתוף
איזון בית עבודה

סקר חדש מראה שגם כאשר ניתנת להם האפשרות, גברים נמנעים מאיזון בית עבודה בשל דעות קדומות. הגברים נפגעים, אבל גם הנשים משלמות על כך מחיר.

עם העלייה במודעות החשיבות של איזון בית עבודה, מעסיקים בעולם מעודדים את עובדיהם לאמץ הסדרי עבודה גמישים מבחינת לוח זמנים. אבל, כמו בהרבה תחומים אחרים, גם כאן מתגלים פערים בין מצבן של הנשים לבין מצבם של הגברים, אך הפעם הגברים הם אלה הנמצאים בצד שמשלם את המחיר על סטריאוטיפים, ורק כתוצר לוואי של המצב, נשים משלמות מחיר בסופו של דבר.

מחקר של The 100% Project, ארגון אוסטרלי שפועל לשוויון בין המינים בתעסוקה, מצא שדעה קדומה בלתי מודעת מונעת מגברים להגיע להסדרי עבודה גמישים. בסקר שביצע הארגון הצהירו הן הגברים והן הנשים שהם חשים שהקריירות שלהם עלולות להיפגע אם יתבקשו לעבור להסדר עבודה גמיש. רבים גם תפסו את הסדרי העבודה הגמישים כמתאימים רק לנשים, מה שעצר גברים מלבחור בהם.

המושג "דעה קדומה בלתי מודעת" (unconscious bias) מתייחס לכל הדעות הקדומות או ההטיות שהאדם אינו מודע לכך שיש לו אותן ולכן אינו מודע לכך שהן משפיעות על פעולותיו. "אנו יודעים שלגברים יש דעה קדומה בלתי מודעת נגד איזון בית עבודה, אבל גם אם בדרך כלשהי הם היו מתגברים על ההטיה הזאת ומבקשים איזון רב יותר בין בית לעבודה, הם עדיין היו מתמודדים עם התנגדות מכיוונן של קולגות בנות המין הנשי או משותפים על בחירתם זו" אמרה ד"ר פיונה פייג', מנהלת The 100% Project.

לוח זמנים גמיש ואיזון בית עבודה – גאווה ודעה קדומה

נראה אפוא שהסיבות להתרחקותם של גברים מהסדרי עבודה גמישים קשורה הן בדעות הקדומות הלא מודעות שלהם והן בסטיגמות שלפיהן מי שבוחר בהסדר שכזה אינו רציני ביחס לקריירה שלו. הסטיגמה משמעותית במיוחד כאשר מדובר בגברים, מכיוון שהציפיות החברתיות עדיין רואות בנשים את מספקת הטיפול הראשית במשפחה ולכן מצדיקות את הסדרי העבודה הגמישים במקרה שלהן.

ניקולס ס. ברנט, מנכ"ל חברת Insync Surveys Co שמספקת מחקרים וייעוץ לעסקים, אמר בנושא זה לאתר HC online שהציפיות החברתיות מתחילות להשתנות מעט בתחום הזה, אך מדובר בשינוי שקורה לאט. "ארגונים שמעודדים גברים לעבוד בגמישות ומנרמלים הסדרי עבודה גמישים הן לגברים והן לנשים, ללא קשר לשאלה האם מעורבות בכך אחריות משפחתיות או לא, יעשו כברת דרך בשבירת המרכיב של תרבות גברית שלטת בארגונים".

הדעות הקדומות הבלתי מודעות מזיקות כמובן לגברים, אך יש להן השפעות שליליות גם על הנשים מכיוון שסביר פחות שגברים יוכלו לעזור לבנות הזוג שלהם בטיפוח המשפחה. "משמעותה של צורת החשיבה התרבותית הזאת היא שסביר פחות שגברים ייגשו ליוזמות של איזון בית עבודה שמוצעים במקומות העבודה שלהם וסביר יותר שנשים ימשיכו לשאת בנטל תחזוקת הבית וגידול הילדים, מה שמהווה מכשול בפני נשים רבות להפוך למנהיגות בארגונים"אמרה ד"ר פייג'.

אז הנה דוגמה לדעה קדומה שקיימת אצל כולם ובסופו של דבר כולם משלמים עליה את המחיר. עכשיו היא לפחות מודעת.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

תגובה 1

  1. צר לי אבל כל הכתבות בנושא זה לא דנות בדברים הפשוטים.
    א. האם הדבר חוקי? גם אם העובד מסכים, יתכן ולאחר שיראה שהשכר שלו נמוך מדי יחליט שזה לא מתאים לו. האם בעל העסק מוגן?
    ב. האם העובד באמת יסכים לעבוד לפי תפוקות? מי קובע את התפוקה הנדרשת? ומה קורה אם התפוקה נמוכה והשכר כתוצאה מכך הינו אפס או קצת יותר?
    ויש עוד המון דברים ששום כתבה בתחום אינה מתיחסת אליהם

השאר תגובה