(עדכון) השביתה נמשכת בינתיים; מרבית עובדי הקבלן לא ייקלטו במגזר הציבורי

(עדכון) השביתה נמשכת בינתיים; מרבית עובדי הקבלן לא ייקלטו במגזר הציבורי

ההסתדרות נאלצה להתקפל מדרישתה המשמעותית לקליטת עובדי הקבלן כעובדי מדינה. רק 800 מתוכם יהנו מכך

שיתוף

פחות מיומיים בלבד מאז החלה, נציגי האוצר, ההסתדרות ולשכת התיאום של הארגונים הכלכליים (המעסיקים הפרטיים) ממשיכים גם בשעה זו בניסוח ההסכם, שאמור להביא לסיומה של השביתה. הצדדים ביקשו מנשיאת בית הדין לעבודה, השופטת נילי ארד, ארכה עד השעה 19:00 הערב (ה') כדי לגבש הסכמות סופיות. באותה השעה תודיע ארד על החלטתה בעניין גורל השביתה לסוף השבוע הקרוב.

יו"ר ההסתדרות עופר עיני, כך דווח, זועם על כך שבאוצר מבקשים ניסוח מעורפל בכל מה שקשור לקליטתם של עובדי הקבלן המוגדרים כעובדי "ליבת העסק" במגזר הציבורי, והבהיר כי לא יאפשר זאת

אלא שהצצה ראשונית בעיקרי ההסכם, מעלה כי בצד חצי הכוס המלאה המצביעה על העלאת שכר עובדי הניקיון והשמירה במוסדות ציבור ל-4,500 שקלים ותנאים סוציאליים של עובדי מדינה, מרבית עובדי הקבלן לא ייקלטו במגזר הציבורי. מדובר בוויתור משמעותי של ההסתדרות אשר דרשה קליטה של כולם.

אלו שכן ייקלטו, 800 במספר, יעלו למדינה בשלב הראשון כ-200 מיליוני שקלים מדי שנה בשנה.

לאחר ביצוע הצעדים הנוספים לקליטתם, תגדל עלות ההשקעה במהלך ל-800 מיליון שקל בשנה.

במגזר הפרטי, יושוו תנאיהם של עובדי הקבלן לאלו של החברות המעסיקות (הלקוחות של חברות הקבלן) ומרביתם יהפכו לעובדים של החברות המעסיקות אותם בפועל.

על-פי ההסכם המתגבש, יתוגבר צי פקחי העבודה של משרד התמ"ת בכ-100 פקחים, וזאת כדי להגביר את אכיפת חוקי העבודה.

בארגונים החברתיים, ניתן היה לצפות, לא שבעי רצון כלל מן ההסכם. "זה בלוף", קבע מרטין וילר, ראש תחום עובדים בעמותת מעגלי צדק. "מדברים על קליטה ישירה של עובדי ניקיון במשרה מלאה והאמת היא שאין כמעט חיה כזו. העובדה שהרוב מועסקים לפי שעה היא כדי שאפשר יהיה לצמצם את היקף המשרה שלהם, רוב התלושים של עובדי קבלן הם בשל כך של 3,000-1,000 שקל. אז למי ההסכם מתייחס? את השומרים הוציאו מחוץ למשוואה ללא סיבה מוצדקת.

ח"כ דב חנין (חד"ש), יו"ר השדולה החברתית בכנסת, הביע אכזבה אף הוא. "נותרנו רחוקים מאוד מהמטרה של העברת כלל העובדים במערכות הציבוריות להעסקה ישירה", אמר חנין. "אין שום סיבה שבמערכת הציבורית עובדי הקבלן לא יוכלו להתקדם ולקבל תוספת ותק. אין סיבה לא להפסיק מיד את ההעסקה הקבלנית של העובדות הסוציאליות, האחיות המורים והמורות. העסקה ישירה היא נכונה, אפשרית וזולה יותר לקופה הציבורית".

שבים לעבודה

השביתה החלה אתמול (ד') בשש בבוקר ושיתקה חלקים נרחבים מהפעילות השוטפת במדינה. הבנקים, המוסדות הממשלתיים ורכבת ישראל בתוכם, בצד נמל התעופה שנוסעיו סבלו משיבושים קשים אך גם ממעבר חופשי במסלול הירוק ללא פקחי מכס. גם עובדי ופקחי העיריות שבתו, דבר שאפשר חנייה ללא הפרעה במקומות אסורים בעיקר בתל-אביב.

בהדרגה, שבים כעת השובתים לעבודה. פרטים נוספים בהמשך.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה