שיתוף

עובדי חברות כוח אדם, הנקראים גם 'עובדי קבלן כוח אדם' (או 'עובדי קבלן'), מועסקים במגוון רחב של חברות, שעוסקות במגוון רחב מאוד של תחומים, בחל בעובדי הייטק ועד עובדי ניקיון, שמירה, תחזוקה ועוד.

חברת כוח האדם (הקבלן) היא המעסיקה הרשמית שלהם והיא מחויבת על פי חוק להשוות את תנאי ההעסקה שלהם לתנאי ההעסקה של העובדים הקבועים המועסקים בהעסקה ישירה בחברה שבה הם עובדים. התנאי הוא שמדובר בתפקיד דומה.

לדוגמה, כתב טכני בחברת הייטק, שעובד דרך חברת כוח אדם ותפקידו דומה לתפקידו של כתב טכני שמועסק על ידי החברה בהעסקה ישירה, צריך לקבל את אותם תנאי ההעסקה שמקבל הכתב הטכני שמועסק בהעסקה ישירה.

עם זאת, על פי פסיקה של בית הדין הארצי, אין דרישה שעובדי המעסיק בפועל, שאליהם תבוצע ההשוואה, יבצעו עבודה זהה לחלוטין לזו שמבצעים עובדי קבלן כוח האדם.

יתרה מכך, תנאי ההעסקה של עובדי הקבלן צריכים על פי החוק להיות זהים לתנאי ההעסקה של עובדים קבועים בהעסקה ישירה אצל המעסיק, גם אם המעסיק בפועל אינו מעסיק באופן ישיר את עובדי הקבלן באותו תפקיד. האחריות לביצוע השוואת התנאים מוטלת על קבלן כוח האדם.

במקרה מסוים, עובדי קבלן שהועסקו בפועל על ידי חברה מסויימת, במהלך תקופות של שלוש עד שמונה שנים ערערו לבית הדין הארצי לעבודה בנוגע לתביעות שהגישו לבית הדין האזורי, במסגרתן ביקשו לראות בהם כעובדי החברה שהעסיקה אותם בפועל (כלומר, כעובדי הלקוחה של קבלן כוח האדם).

לחלופין, הם ביקשו צו שישווה את תנאי עבודתם לתנאי עבודתם של העובדים הקבועים (בהעסקה ישירה) של אותה חברה, לרבות תנאים הנובעים מהסכמים קיבוציים והסכמי השכר שחלים על החברה המעסיקה בפועל.

חוק העסקת עובדים על ידי קבלני כוח אדם נועד להבטיח לעובדי קבלן כוח האדם זכויות שהן מעבר לזכויות המינימום המובטחות בחקיקה, כל עוד, כאמור, זכויות אלה ניתנות לעובדי החברה המעסיקה את עובדי הקבלן בפועל, במטרה למנוע אי שיוויון חברתי וכלכלי ויצירת מעמדות בין קבוצות עובדים.

כאמור, בית הדין הארצי ציין, כי אין דרישה שעובדי המעסיק בפועל, שאליהם תבוצע ההשוואה, יבצעו עבודה זהה לחלוטין לזו שמבצעים עובדי קבלן כוח האדם.

יתרה מכך, גם אם המעסיק בפועל אינו מעסיק באופן ישיר עובדים באותו תפקיד שבו עוסקים עובדי הקבלן, אין בכך כדי למנוע דיון בשאלה אילו תנאי עבודה מוענקים היו לעובדי קבלן כוח האדם אילו היו מועסקים בהעסקה ישירה על ידי המעסיק בפועל.

לצורך איתור הסקטור הדומה (שאליו מבוצעת ההשוואה) לא ניתן להגדיר רשימה סגורה של מאפייני העסקה, וכל מקרה נדון לגופו.

בין היתר, לדוגמה, יש לקחת בחשבון את אופי התפקיד, את תנאי הכשירות לו, את ההשכלה הנדרשת, את מידת האחריות הנדרשת בו, את רמת המאמץ ואת התנאים הסביבתיים.

בתחילת העסקתו של העובד על ידי הקבלן, מוטל על קבלן כוח האדם לברר את הנתונים הדרושים לצורך ביצוע ההשוואה, לבצע את החישובים הנדרשים, ולמסור את המידע בקשר לכך לעובד.

בית הדין הארצי החזיר את התביעה אל בית הדין האזורי לצורך המשך הבירור לגבי קביעה מהם תנאי ההעסקה שהיו חלים על המערערים אילו היו מועסקים, בתקופות הרלוונטיות, על ידי המעסיק בפועל.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה