שיתוף

במדינת ישראל אין עדיין חוק ברור שאוסר על התעמרות בעובדים, אבל יש הצעת חוק למניעת התעמרות בעבודה שעברה בקריאה טרומית.

אף על פי שהחוק לא קודם מעבר לקריאה הטרומית ולא התקבל כחוק מחייב בספר החוקים, הרי שמאז שעבר בקריאה טרומית, בתי הדין לעבודה לקחו על עצמם את המשימה להתמודד עם הבעיה ופיתחו כלים שמאפשרים להתמודד עם הנושא. כתוצאה מכך יש פסיקה נרחבת בנושא של בתי הדין לעבודה.

התנהגות מתעמרת בעבודה יכולה לקבל מגוון רחב של ביטויים, החל מצעקות חוזרות ונשנות, השפלות ואיומים, ועד שיטות התעמרות מתוחכמות יותר, כמו למשל העברת העובד לתפקיד שהיכולות הנדרשות בו הן נמוכות במידה רבה מאוד מהיכולות שיש לו.

לחלופין, התעמרות היא גם כאשר נותנים לעובד רק משימות פשוטות שלא מאפשרות לו לממש את הפוטנציאל שלו, גם אם הוא נשאר בתפקידו ולא מועבר לתפקיד שנחשב בדירוג נמוך יותר.

סוגים אחרים של התעמרות הם ביקורת יתר, התנהגות דקדקנית באופן מוגזם, האשמות שווא, פגיעה במעמדו של העובד, הטלת משימות שעליו לבצע בשעות שמעבר לשעות העבודה כמו למשל בסופי שבוע, התעלמות מהעובד,  בידודו החברתי, ועוד.

להלן 3 גורמים שעל פיהם פוסקים בתי הדין לעבודה פיצויים בגין התעמרות בעבודה:

1 בתי הדין לעבודה קבעו באמצעות פסקי הדין, כי התעמרות בעבודה יכולה להיחשב להרעת תנאים, באופן המזכה את העובד בפיצויי פיטורים גם אם התפטר.

2 בד בבד, פוסקים בתי הדין פיצויים לקורבנות ההתעמרות בעבודה, מסיבות של עוגמת נפש, בגלל סיבות של נזיקין ועקרונות תום הלב החלים באופן מוגבר במשפט העבודה.

פיצויים אלו יכולים להגיע לסכומים של עשרות אלפי שקלים ולפעמים גם מעבר לכך, בהתאם לחומרת ההתעמרות ומשך הזמן שהיא אורכת.

3 בנוסף, במקרים בהם ההתעמרות נעשתה תוך כדי השפלת העובד וכינויו בכינויי גנאי שונים, והוצאת דיבתו מול עובדים נוספים, ניתן לשקול הגשת תביעת לשון הרע כנגד המעסיק.

מהי התעמרות בעובדים בפועל:

ההגדרה של 'התעמרות בעבודה' לא כוללת רשימה סופית של מקרי התעמרות, אבל ככלל, מדובר בהתנהגות חוזרת של התעמרות או בכמה אירועים נפרדים – גם אם שונים זה מזה.

כלומר, ההגדרה של התעמרות לא כוללת אירוע חד פעמי. לכן, על פי הפסיקה, יש לבדוק את הטענות בנוגע להתעמרות, כמכלול ולא במנותק זו מזו.

כדי שהתנהגות תחשב להתעמרות, ההתנהגות שעליה מדובר נבחנת במבחן אובייקטיבי, ואין די בתחושה סובייקטיבית של העובד.

במקרים בהם בית הדין לעבודה מגיע למסקנה שאכן היתה התעמרות, הוא פוסק פיצוי בשל התעמרות בעבודה, שיכול לכלול פיצוי בגין נזק כספי, פיצוי בגין נזק נפשי ופיצוי עונשי שנועד להרתעה.

ממכלול המקרים שהגיעו אל בתי הידן ניתן להסיק כי אין פרופיל טיפוסי לעובד שעלול ליפול קרבן להתעמרות וגם אין נסיבות ספציפיות.

עוד עולה ממכלול התביעות בנושא זה, כי התעמרות בעבודה יכולה להתרחש גם כאשר הקורבן הוא עובד מצויין שמצטיין בעבודתו, גם אם העובד נושא משרה בכירה וגם הוא בעל השכלה נרחבת.

במילים אחרות, קורבנות ההתעמרות יכולים בהחלט להיות בעלי דרגה בכירה, והם יכולים להיות טלנטים מצטיינים שהארגון השקיע רבות בגיוסם ושימורם.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה