חיים לחוצים: איך פותרים את השחיקה הגוברת במקצועות ההיי טק?

חיים לחוצים: איך פותרים את השחיקה הגוברת במקצועות ההיי טק?

לא קל להיות מנהל משאבי אנוש בתחום ההייטק- השחיקה הגוברת בקרב העובדים מאלצת למצוא פתרונות יצירתיים במיוחד להתמודד עם הבעיה

שיתוף
שחיקה בענף ההייטק

בסוף השבוע האחרון פורסם במגזין G סיפורו המדהים של בכיר ההייטק, יואל יסקרוביץ, שזכה להימנות בראש טבלאות השכר והחליט בשיא הקריירה לפרוש ולפתוח דוכן פלאפל.

הסיפור אומנם נשמע כמו אגדה לאנשים מהצד, אך רבים מן העובדים בענף ההייטק יחייכו לעצמם חיוך קטן בזווית הפה ולא ימהרו להתפלא על הוויתור על המעמד והשכר הרב שבצדו.

ההסברים של הבכיר לשעבר על אודות השחיקה המתמשכת שגבה ממנו התפקיד, מוכרים לרבים מהם. בין היתר, מנה יסקרוביץ את המחיר הגבוה שגובה התחום, והעובדה כי הוא תחום "קר ומנוכר" שבו לא נוהגים להודות לאחר פרויקט מוצלח.

סיפורו של יסקרוביץ יכול להוות נקודת מוצא מצוינת ללמוד ממנה עבור מנהלי משאבי אנוש העובדים בתחום ההייטק, נאלצים להתמודד הרבה יותר מעמיתיהם למקצוע עם השחיקה הגוברת של העובדים בענף. הדבר מהווה אתגר לא קטן, שכן המשכורת הגבוהה וההטבות המפליגות פעמים רבות לא מצליחות לפצות על איבוד תחושת הזמן והניכור שגובה העבודה מול המחשב שעות ארוכות לאורך שנים.

המפלים עשויי השוקולד בארוחת הצהרים והחופשות השנתיות בקלאב מד לעובדים הפכו את הענף לאטרקטיבי ביותר עבור רבים, ונתפש כבעל רמת שירותי רווחה לעובדים כגבוהה ביותר. עם זאת, גם אם השחיקה מצטמצמת במידה מסוימת, אין המדובר בפתרון מספק, ולראייה הדיווחים הגוברים על אנשי הייטק שהחליטו לפרוש בעשור הרביעי לחייהם לעיסוק אחר, "יצירתי וממלא" יותר.

בהיבט הזה, הטיפול בנושא השחיקה על ידי אנשי משאבי האנוש בתחום ההייטק דורש התייחסות שונה וייחודית.

חברות הייטק בשנים האחרונות הגדילו ואף החליטו לסבסד טיפולים פסיכולוגיים עבור עובדיהם ובני משפחותיהם. אך עם זאת, מטופל בהליך יקר וארוך, אשר אינו מספק את המענה הנדרש באופן מהיר ויעיל יחסית.

אחת הדרכים היצירתיות להתמודד עם השחיקה בקרב עובדי הייטק, הינה להעביר עובדים לתפקידים שונים בחברה ולקדמם באופן רוחבי, על מנת לשמור בקרבם על תחושת גיוון ורעננות. היתרון לכך שפעמים רבות עבור העובד מדובר בסוג של קידום גם ללא העלאת שכר, ועבור החברה מדובר באדם שנכנס לתפקיד חדש עם כוחות מחודשים להתמודד עם אתגרים חדשים.

דרך יצירתית אחרת הינה לקדם פעילויות רווחה החורגות מן המקובל כגון סדנאות טעימות יין או שייט ביאכטה, ובמקומן להפיק ערבים מיוחדים בהתאמה אישית, המתמודדים עם התחושות השונות בקרב העובדים. במקרה זה, סדנאות ניו אייג' לדוגמה, מדיטציה וכו' יוכלו להכניס מימד רוחני עבור העובדים החשים בדידות ואף ריקנות עקב העבודה הממושכת מול המחשב.

הגברת פעילויות לאורך זמן המתבצעות בחוץ לאור יום- בניגוד לרוב מקומות העבודה המנהלים ערבי צוות בשעות הערב לאחר סיום יום העבודה, רצוי להגביר את הפעילויות המתבצעות עבור העובדים על בסיס קבוע בשעות היום- למשל משחק כדורסל אחת לשבוע. במחקר שנערך לפני מספר שנים ביחידה למטבוליזם העצם והסידן בבית החולים רמב"ם בחיפה, עלה כי עובדי הייטק הינם בעלי הסיכון הגבוה ביותר לחסר בוויטמין D. מעבר לעובדה שמדובר בסכנה בריאותית, היעדר החשיפה לאור השמש גורם בטווח הארוך לדיכאון.

לבסוף, העבודה בסביבת ההייטק גורמת לשחיקה רבה גם בשל הלחץ המתמיד הכרוך בה- זאת בשל הדרישה לעמוד בלוחות זמנים דחוקים, השקעת שעות ארוכות והתחרות המתמדת הדורשת מקסום היכולות של העובד. מעבר לסדנאות התמודדות עם לחצים עבור העובדים שתמיד מבורכות, כדאי לעודד פעילויות מפיגות לחצים על בסיס קבוע, כמו שיעורי יוגה מטעם החברה, עידוד התנדבות באופן מסודר- למשל עזרה לתלמידים אחת לשבוע, מה שיגביר את תחושת הסיפוק וההרגשה הטובה.

כדי ללמוד עוד על אודות התמודדות עם שחיקה בקרב העובדים אתם מוזמנים לקחת חלק בכנס רווחה- לפרטים נוספים על הכנס לחץ כאן!

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה