עובדים שבדים שאולצו ללבוש מדים מצאו פתרון יצירתי לחום – חצאית

עובדים שבדים שאולצו ללבוש מדים מצאו פתרון יצירתי לחום – חצאית

עובדי חברה שבדית שחויבו ללבוש מדים סבלו מן החום, ובתגובה החליטו ללבוש חצאיות כאות מחאה. ומה אומר החוק בישראל על חיוב לבישת מדים?

שיתוף
שמש

כשהטמפרטורות טיפסו בחודש יוני האחרון ל-35 מעלות צלזיוס, עובדי חברת התחבורה הציבורית בשטוקהולם Arriva המחויבים ללבוש מדים מחו כנגד האיסור ללבוש מכנסיים קצרים, והחליטו כצעד מחאה לעטות חצאיות. אומנם בחוזה נאסר עליהם ללבוש מכנסיים קצרים, אבל מותר לעובדות חצאיות, מה שהספיק להם כדי להחליט לאמץ את פריט הלבוש המאוורר.

"העובדים ידעו שזה יגיע לעיתונות", אמרה למגזין פורבס לנה נורמן, מורה לשוודית באוניברסיטת מינסוטה. "וכל השוודים יסכימו שהמעסיק לא חשב על זה מספיק". לדבריה, מחאתם של עובדי הרכבת התאפיינה בגישה שוודית – להאיר מצב במקום לגרום לעימותים.

מחאתם החיננית של עובדי הרכבת המיוזעים עשתה את שלה ובחברת Arriva החליטו לשנות את מדיניות הלבוש, כך שמותר כעת לגברים ללבוש מכנסיים קצרים.

 אגב, לבישת החצאיות על ידי הגברים כלל לא הטרידה את הנהלת החברה. "אם גבר רוצה ללבוש חצאית, זה בסדר… אם אישה רוצה ללבוש מכנסיים, גם זה בסדר", אמר תומס הדניוס, דובר חברת Arriva. .

גם בישראל עובדים רבים מחויבים אף הם ללבוש מדים בתפקידם. תכלית של המדים "לסמן" את העובד ולהעביר את המסר לגבי תפקידו ומעמדו. בדרגים הנמוכים ניתן למנות קופאים, עובדי ניקיון, מאבטחים, דיילי מכירות וכן עובדי כוחות הביטחון וההצלה ועובדי מוסדות רפואיים.

האם מעביד יכול לחייב עובד ללבוש מדים?

בפסק דין של בית המשפט העליון, שעסק בתלונתו של נהג בתחבורה הציבורית על כך שחויב ללבוש מדים, (ע"א 396/00, אביגדור בן-דע נ' אגד) נקבע שחיובו של עובד ללבוש מדים אינו פוגע בזכויות יסוד המוגנות על-ידי חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק.

 בית המשפט העליון קבע שלא ניתן לקיים מקום עבודה מסודר ויעיל המשדר תדמית רצינית ומכובדת ללא הנחיות והוראות שעל העובד לקיימן וכי תלבושת אחידה הנה אחת מאלה. פסק דין אחר משנת 2012, עסק בטענתו של מלצר שהופלה מחמת מראה חיצוני, לאחר שחויב ללבוש חולצה בעלת שרוולים ארוכים שתסתיר את קעקועיו (אחד מהם היה קעקוע של רשימת מספרים שהופיעו על זרועה של סבתו, ניצולת אושוויץ). בית המשפט קבע כי הדרישה ללבוש שרוולים שיסתירו את הקעקועים היא מידתית, אין בה הפליה ומותר למקום העבודה לקבוע קוד לבוש לפי הדרך בה מתנהל העסק.

מכאן, כי חובה על העובד ללבוש מדים אם סופקו על ידי המעביד. המעביד יכול לדרוש פיקדון עבור המדים, אך אינו יכול לנכות את עלות המדים ממשכורתו של העובד – הדבר ייחשב להלנת שכר. על פי סעיף 25 לחוק הגנת העובד, אין לחייב את העובד בעלות המדים, אלא אם כן צוינה בכתב הסכמה מפורשת לכך בחוזה העבודה. כמו כן, המעביד חייב לספק את הביגוד אחת לשנה. בצו הרחבה בענף המלונאות לפי חוק הסכמים קיבוציים, התשי"ז – 1957, למשל, מפורט אילו פריטים וכמה מהם אמור המעסיק לספק לכל נושאי תפקיד.


על מנת ללמוד עוד על דיני עבודה, אתם מוזמנים לכנס דיני עבודה שייערך בקרוב. לפרטים מלאים לחצו כאן!

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה