24 שעות של חדשנות ויצירתיות

24 שעות של חדשנות ויצירתיות

שיטת FedEx-day ליצירתיות ולחדשנות בארגון פועלת כך: בתוך 24 שעות על העובדים יש לבצע משימה שאינה נמנית ברשימת המטלות הקבועות שלהם. התוצאות מדהימות

שיתוף
חדשנות ויצירתיות

חדשנות ויצירתיות

מאת ד"ר אלעד שגב *

אחת השיטות המהירות והאפקטיביות ביותר לקדם חדשנות בחברה ידועה בשם FedEx-day. שיטה זו הומצאה על ידי חברת תוכנה אוסטרלית בשם Atlassian, כאשר הודיעו לעובדים שב-24 השעות הקרובות הם צריכים לעבוד על מה שהם רוצים, כל עוד הם עובדים על משהו שאינו קשור למשימות הקבועות שלהם. בנוסף נאמר לעובדים כי כמו שחבילות של FedEx מגיעות תוך 24 שעות ליעדם, עליהם להציג בפני חבריהם את התוצר שלהם תוך 24 שעות.

התוצאה הייתה מאוד מפתיעה. בעוד רוב העובדים עבדו על פרויקטים שאינם קשורים לתחום העיסוק של החברה, חלקם התאחדו ועבדו על תיקון של תלאים בקוד מרכזי של החברה, קוד שלאיש אף פעם לא היה זמן להתעסק אתו, ובכך שיפרו את יעילותו.

במשך השנים יותר ויותר חברות אימצו את הרעיון של FedEx-day וישמו אותו בחברות שלהם. חלק מהחברות ניסו את המודל תחילה על צוותים קטנים ולאט לאט הרחיבו את המודל לחברה כולה. יישום השיטה הגיע לשיא בחברת גוגל, בה מאפשרים לעובדים לעבוד יום אחד בשבוע (20% מהזמן) על פרויקטים שהם בוחרים לעבוד עליהם, כל עוד אינם קשורים למשימות היום יום. התוצאה היא כי 50% מהמוצרים של גוגל וביניהם גם Gmail ו-google news הומצאו דווקא בזמן הפנוי של העובדים, ביום האחד בשבוע שבו לא עסקו בעניינים השוטפים.

כדי לקיים FedEx-day בחברה יש לתת אוטונומיה משלושה סוגים לעובדים: על מה, עם מי, מתי ואיפה:

  1. "על מה" היא האוטונומיה לבחור על מה לעבוד. אוטונומיה זו מאפשרת לעובדים לעסוק בתחומים אליהם הם נמשכים ובהם הם מוכנים יהיו להשקיע הכי הרבה.
  2. "עם מי" היא האוטונומיה בבחירת השותפים. הבחירה בשותפים מאפשרת יצירת מגוון דרכי חשיבה ושילוב של אנשים מדיסציפלינות שונות.
  3. "מתי ואיפה" היא האוטונומיה במרחב ובזמן. חופש זה מאפשר לצוות לעבוד היכן שהוא רוצה במרחבים השונים בתוך החברה ומחוצה לה ובלוח הזמנים שהוא בוחר לעצמו.

אך פעילות זו צריכה גם מסגרת, והמסגרת היא מסגרת הזמן: מתחילים ביום רביעי בסביבות השעה 12:00, ומציגים את התוצאות ביום חמישי למחרת באירוע של החברה בסביבות השעה 14:00. מתוך הגדרה זו גם נגזרת הדרישה להציג תוצר ממשי בתוך פרק זמן זה. התוצר יכול להיות כל דבר החל מסרטון וידאו, דגם או טקסט שמסביר איך רעיון אמור לפעול, ועד למוצר פועל.

חדשנות ויצירתיות בחברות נחשב היום למשאב הלא מנוצל הגדול ביותר. בשונה ממשאבים אחרים שיש ברשות החברה, ניצול גדול יותר של משאב זה מוביל לעליה ברווחיות החברה במקביל לעליה ברווחתם של העובדים. יצירה של תרבות ארגונית יצירתית וחדשנית הוא תהליך מתמשך. תהליך שיכול להתחיל באירוע FedEx-day חד פעמי ולהתרחב להכשרות עובדים ומנהלים בתחום. חברות שמפתחות תרבות ארגונית יצירתית מעלות את רמת המוטיבציה והמחויבות של העובדים כלפי מקום עבודתם ובכך מקטינות את תחלופת העובדים וכמובן שגם מעלות את הרווחיות שלהן. דוגמא לכך היא חברת GAP שהקטינה את תחלופת העובדים ב 20% כתוצאה משינויים מהסוג הזה.

בהקשר זה אני רוצה לשתף אתכם בהרצאת TEDx שנתתי בנושא. הרצאה זו מדגימה כיצד שינוי הסביבה והניסוח של משימות יכול לעורר או לדכא את רמת היצירתיות. בהרצאה זו מוצגים תרגילים שביצעתי יחד עם תלמידים, אך העקרונות נכונים גם בחברות ובתעשייה.

* ד"ר אלעד שגב הנו מומחה לפיתוח יצירתיות ארגונית. מעביר הרצאות והכשרות מנהלים בטיפוח יצירתיות וחדשנות ארגונית, מרצה בתחומי המדעים המדויקים ומנהל תוכניות מחוננים.

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה