"הנחת המוצא היא שהתגמול הבסיסי לעובד צריך להיות הוגן, מכבד ושיוויוני"

"הנחת המוצא היא שהתגמול הבסיסי לעובד צריך להיות הוגן, מכבד ושיוויוני"

עו"ד צבי גוטוטר: "ככל ששוק העבודה ילך לכיוון של ניצול עובדים כך ירבו ההתארגנויות וועדי עובדים"

שיתוף
צבי גוטוטר

עו"ד צבי גוטוטר

מנהלי משאבי אנוש רבים עובדים מול ועדי עובדים. בין הסוגיות הרבות שהם מתמודדים איתם בולטת הסוגייה של איך עליהם לפעול בצורה נכונה מול ועד העובדים בארגון או מול התארגנות חדשה של הקמת ועד עובדים, ואיך להימנע מסכסוכי עבודה. על כל אלה ועוד, ידבר עו"ד צבי גוטוטר בהרצאתו בכנס דיני עבודה שיתקיים ב-15 בספטמבר בכפר המכביה.

לקראת הרצאתו בכנס, שאלנו את עו"ד צבי גוטוטר כמה שאלות בנוגע לתפקידם של ועדי עובדים בארגון.

האם להערכתך, שוק העבודה הולך לכיוון של יותר ועדי עובדים, כולל במקומות שוועדי עובדים לא היו בהם עד לאחרונה? או למציאות של פחות ועדי עובדים? ולמה?

"אמרו כבר חכמינו שהנבואה ניתנה לשוטים. ככל ששוק העבודה ילך לכיוון של ניצול עובדים כך ירבו ההתארגנויות וועדי עובדים. ככל ששוק העבודה יהיה יותר הוגן כך יהיו פחות התארגנויות ופחות ועדי עובדים".

מהי להערכתך מידת הכוח וההשפעה שיש לוועדי עובדים בחברות קטנות של מאות בודדות של עובדים?

"מידת ההשפעה בכל ארגון קטן כגדול תלויה באיכות האנשים בוועד העובדים מצד אחד ובאיכות המנהלים מצד שני. מקום שבו כולם מבינים שיש מטרה משותפת ויש שבילי זהב, זהו מקום שיצליח".

נהוג לחשוב שמקומות עבודה שיש בהם ועדי עובדים הם כאלה שבהם לעובדים יש תפקידים אחידים, וההבדלים הם בעיקר בדרגות. האם לדעתך יש מקום לוועדי עובדים גם בארגונים שבהם רובם המכריע של התפקידים מבוססים על מידת היצירתיות של העובדים, הכישורים והידע הייחודי שלהם?

"הנחת המוצא היא שהתגמול הבסיסי לעובד צריך להיות הוגן, מכבד ושיוויוני. הקריטריונים לתגמול צריכים להיות על בסיס של כמה מרכיבים ולא מרכיב אחד."

"לדעתי, יש מקום לוועד עובדים בכל ארגון קטן כגדול, שהעובדים בו מעוניינים ורוצים בוועד עובדים".

האם לדעתך ועדי העובדים במגזר הציבורי הם בעיה, או מענה לצורך?

"ועדי עובדים במגזר הציבורי הם הכרח. הרי מהו מגזר ציבורי? חברה הנסחרת בבורסה היא פרטית או ציבורית?".

על אילו נושאים נוספים תדון בהרצאה בכנס דיני עבודה?

"בהרצאה בכנס אסביר, בין השאר, מהו שוק עבודה הוגן, ואדבר על דו"ח ועדת זוסמן (מלפני 30 שנה) לבחינת מערכת השכר בשירות הציבורי.

"כמו כן אסביר שהמשק הפרטי בישראל קטן מאד, ואסביר למה מבחינתי, חברה בורסאית היא מגזר ציבורי. בנוסף, אדבר על חשיבותם של צווי הרחבה, ועוד".

האם עובדים שעובדים מהבית, או מסניף מרוחק שיש בו עובד אחד או שניים, יכולים להיות חברים בוועד העובדים?

"ודאי. לעובדים כאלה חשוב שיהיה ועד אפילו יותר מאחרים. כדי שלא יפעל לגביהם הכלל של רחוק מן העין רחוק מן הלב ומההטבות".

האם אתה רואה אפשרות שבה עובדים שמוגדרים בארגון כפרילנסרים, אבל בפועל הם עובדים בתנאים של שכירים, יכולים להשתייך לוועד עובדים? האם ועד העובדים יכול להגן עליהם?

"עובדים כאלו לעתים קרובות מאד, לאחר סיום קשרי העבודה טוענים לקיום יחסי עובד מעביד, ובית הדין לעבודה במקרים רבים מאד קובע שלמרות היותם פרילנסרים לכאורה, מגיעות להם ההטבות כמו לעובדים הרגילים".

איך אתה רואה את מעמדו של ועד העובדים בשוק העבודה בעוד כ-10-20 שנה מהיום, ובפרט לאחר שמשרות רבות יוחלפו על ידי רובוטים?

"השאלה היא באיזה הסתדרות יהיה ועד העובדים של הרובוטים. וכבר בתקופת שלמה המלך התקיים 'וישב יהודה וישראל לבטח איש תחת גפנו ותחת תאנתו'".

תוכלו לפגוש את עו"ד צבי גוטוטר ולשמוע עוד על נושא הרצאתו, בכנס דיני עבודה שיתקיים ב-15 בספטמבר בכפר המכביה.


עו"ד צבי גוטוטר הינו עו"ד ומהנדס אווירונאוטיקה. בעבר הוא שימש בתפקיד מנהל בכיר בתעשייה האווירית, בתפקיד יו"ר רשת החינוך עמל1, יו"ר רשת הדיור המוגן משען, וכן בתפקיד משנה למזכיר עובדי התעשייה האווירית, יו"ר סיעת 'עוז' בהסתדרות, מ"מ יו"ר האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות ומ"מ יו"ר ההסתדרות. כמו כן, לעו"ד גוטוטר תעודה במנהל עסקים, בניהול שיווק ובפיננסים.

 

כנס משאבי אנוש

כנס הגיוס השנתי 2024

כנס רווחה וחווית העובד

אין תגובות

השאר תגובה